دلاور حیدر پور دوشنبه شب در شورای هماهنگی جهاد کشاورزی مازندران که با حضور معاون مدیریت و منابع انسانی وزیر جهاد کشاورزی در محل موسسه فرهنگی و ورزشی وزارت کشاورزی واقع در فرح آباد ساری افزود: اصلاح و لایروبی آببندان ها در برنامه 2 ساله در صورت تامین منابع مالی به اتمام خواهد رسید.
وی توضیح داد: از آنجایی که در حال حاضر ظرفیت نگهداری آب آببندان های موجود استان 345 میلیون متر مکعب است،به طور یقین با اتمام عملیات لایروبی و باز سازی ،ظرفیت ذخیره آب به حدود 2 برابر افزایش می یابد.
وی با اشاره به اینکه 300میلیارد ریال در سفر هیات دولت یازدهم به مازندران برای اصلاح و لایروبی آببندان های استان تخصیص یافته است، گفت: تاکنون 80میلیارد ریال از این اعتبار پرداخت شد و عملیات لایروبی و باز سازی چند قطعه از آببندان های استان نیز در حال اجرا است.
وی با اشاره به این نکته که پس از پیروزی انقلاب اسلامی سرمایه گذاری مهار و ذخیره سازی آب در مازندران کم شده است ، بیان داشت: متوسط ذخیره سازی آب سطحی در مازندران کمتر از 10 درصد است.
وی به اهمیت دستیابی صرفه جویی 30 درصدی با مدیریت آب کشاورزی در فعالیت برنجکاری اشاره کرد و بیان داشت: به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی دولت یازدهم برنجکاری در استان های مازندران و گیلان را به صورت جدی تحت حمایت قرار داده است.
**لزوم کاهش سود تسهیلات بخش کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت که کاهش سود تسهیلات بخش کشاورزی برای سرمایه گذاری ،رونق تولید و افزایش بهره وری ضروری است.
وی با اشاره به این نکته که هر چند سود تسهیلات بخش کشاورزی با تلاش دولت تدبیر و امید از 18درصد به 15درصد کاهش یافته است، در عین حال ،اظهار داشت: با توجه به بالا بودن هزینه تولید ، توقع داریم تا این سود به زیر 10 درصد برسد.
وی همچنین به اهمیت آموزش و ایجاد امکانات برای نیروهای جدید مراکز خدمات کشاورزی استان مازندران اشاره کرد و گفت:
کمبود نقدینگی در کشاورزی معضل مزمنی شد که مانع بهره گیری از ظرفیت های تولیدی شده است.
حیدر پور قیمت تمام شده تولیدات محصولات کشاورزی مازندران را بالا دانست و گفت: علاوه بر مشکلات نبود پایانه صادراتی و صنایع مدرن بسته بندی ، صادر کننده متخصص و عمده کشاورزی در مازندران نیز وجود ندارد.
وی ادامه داد: شرکت های تجاری کشورهای مختلف دنیا از جمله کشورهای حاشیه دریای خزر و CIS،متقاضی محصولات کشاورزی مازندران از جمله پرتقال، کیوی ، مرغ و آبزیان ، گل و گیاه به مقدار زیاد هستند ، اما چنین صادر کننده عمده در استان وجود ندارد.
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده: محسن حسن نیا
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.