به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر عیسی کلانتری روز دوشنبه در جلسه کارگروه آب و کشاورزی استان کرمانشاه به اجرای طرح گرمسیری استان کرمانشاه اشاره کرد و افزود: دولت برای تامین آب مورد نیاز کشاورزان غرب این استان سرمایه گذاری کلانی کرده و این آب باید در اختیار کشاورزانی قرار داده شود که بلد باشند کشاورزی کنند.
او گفت: آب را نباید در اختیار افرادی قرار دهیم که دانش و علم کشاورزی ندارند و هزینه های زیادی را به بخش اب تحمیل نمایند و در پایان هم تولیدات آنها تناسبی با میزان آب مصرفی نداشته باشد.
وی تاکید کرد مجموعه مدیریتی استان کرمانشاه برای تعریف یک الگوی نظام بهره برداری در مناطق سرپل ذهاب و قصرشیرین که سامانه گرمسیری در آنجا اجرا شده از دانش و تکنولوژی یک شرکت خارجی بهر می گیرد، چرا که در کشور در زمینه دانش و تکنولوژی در حوزه کشاورزی ضعیف هستیم.
او گفت: به اعتقاد بنده از کشاورزانی که می خواهند از آب طرح گرمسیری برای کشاورزی استفاده کنند باید به ازای هر متر مکعب هزار ریال اخذ شود تا بیشتر قدر آب را بدانند.
کلانتری تاکید کرد: در زمینه استفاده از آب در کشور اکنون مشکل داریم و باید کشاورزان را در راستای استفاده درست و صحیح از آب آموزش دهیم.
وی همچنین اظهار کرد: در ایران در حوزه انتقال دانش و تکنولوژی از مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی پژوهشی به مزرعه ضعیف عمل کرده ایم که پیشنهاد می کنم در استان کرمانشاه برای رفع این نقطه ضعف از دانش و تکنولوزی یک شرکت خارجی بهره بگیریم.
رییس سازمان محیط زیست کشور در ادامه همچنین تاکید کرد: در استان کرمانشاه تولیدات را به منظور کاهش هزینه ها و افزایش ارزش افزوده باید به صورت زنجیره پیوسته با هم دید.
کلانتری همچنین با بیان اینکه در استان کرمانشاه توسعه گلخانه در اولویت قرار گرفته است گفت: ابتدا باید مصرف صحیح آب در راستای بهره وری بیشتر مورد توجه جدی باشد تا بتوان از طرح های گلخانه ای بیشترین بهره را برد..
او به توجه ویژه به بازاریابی محصولات کشاورزی در استان کرمانشاه تاکید کرد و افزود: باید به سمت تولید محصولات صادرات محور رفت و محصولاتی تولید کرد که بتوانیم در بازار خارجی توان رقابت داشته باشیم .
استاندار کرمانشاه نیز در این جلسه از پروژه گرمسیری به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های آبی کشور یاد کرد و گفت: هزینه های کلانی برای انتقال آب رودخانه سیروان به دشت های گرمسیری شهرستان های غرب استان انجام شده است .
اسدااله رازانی در ادامه افزود: به دنبال طراحی یک نظام بهره وری مناسب در حوزه کشاورزی هستیم که بهترین و بیشترین بهره وری از این آب انتقال یافته را ببریم.
عیسی کلانتری معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست روز دوشنبه در سفری یک روزه به استان کرمانشاه در نوبت صبح چند طرح کشاورزی را افتتاح و در جلسه کارگروه آب و کشاورزی استان نیز شرکت کرد و در نوبت عصر هم شرکت در جلسه شورای اداری و نشست با خبرنگاران از دیگر برنامه های او در این سفر است.
3033خبرنگار و انتشار دهنده:فرزاد نویدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.