دکتر شروین ضیابخش طبری استاد دانشگاه علوم پزشکی مازندران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بابل افزود: متاسفانه در چند ماه اخیر به وفور در شبکه های مجازی متنی منتشر می شود مبنی براینکه طی یک مطالعه در انگلیس مشخص شده که LDL یا به اصطلاح چربی مضر در گوشت قرمز و روغن های اشباع موجود است که هیچ تاثیری در طول عمر و پیدایش بیماری های قلبی ندارد.
وی افزود: در این متن گفته شده است که بالا رفتن کلسترول خون باعث بروز بیماری نمی شود ولی باید اعلام کنیم که این مطالعه هیچ اساس علمی ندارد و از نظر آماری اصول رعایت نشده است و مقاله مذکور قبل از انتشار توسط هیچ یک از داوران بی نظر (علمی و آماری) بررسی نشده است.
وی اظهارداشت: این متن همچنین بعد از انتشار توسط انجمن قلب انگلیس British Heart Foundation به طور کامل رد شده است.
اولین جراح قلب باز مازندران در ادامه بیان کرد: همانند گذشته معتقدیم که شایع ترین عامل مرگ و میر در ایران بیماری های قلبی (بیماری های تصلب شرایین) می باشد و عوامل و فاکتورهای خطرساز که باعث بروز این بیماری می شود شامل افزایش وزن و چاقی، بالابودن چربی خون به ویژه کلسترول از نوع LDL ، سابقه فامیلی، مصرف دخانیات و اعتیاد و نیز استرس می باشد.
رییس بخش جراحی قلب دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: برای مثال باید به اقداماتی که همه ساله برای تشخیص و درمان این بیماری می شود با ذکر آمار در مرکز قلب مازندران اشاره کرد که از ابتدای سال 1393 تا پایان 1395 تعداد 17 هزار و 345 آنژیوگرافی برای تشخیص تصلب شرایین انجام شد.
وی افزود: از این تعداد چهار هزار و 823 مورد آنژیوپلاستی برای باز کردن عروق کرونر، 590 مورد آنژیوپلاستی اولیه که به صورت اورژانس برای بازکردن اورژانسی عروق کرونر در بیمار تازه سکته کرده و چهار هزار و 476 مورد جراحی قلب باز برای بایپس کرونرهای تنگ انجام شده است.
ضیابخش طبری اظهارداشت: با بررسی آماری در سه سال گذشته شیوع بیماری نیز بیشتر شده است که درخواست داریم به اطلاعات غلطی که گاه و بیگاه در شبکه های اجتماعی منتشر می شود توجه نکرده و روش زندگی به گونه ای شود که از عوامل خطر ساز بیماری قلبی به ویژه بالا رفتن LDL خون جلوگیری شود.
این فوق تخصص جراحی قلب اظهارداشت: رعایت رژیم غذایی مناسب، ورزش روزمره و دوری از پشت میز نشینی و جلوگیری از افزایش وزن از جمله توصیه های مهم در پیشگیری از بیماری های قلبی می باشد و وجود یک مطلب علمی در شبکه های اجتماعی همچون تلگرام و غیر آن دلیل بردرست بودن آن نیست و همیشه با تحقیق از درست بودن مطلب منتشر شده آگاهی یابیم.
خبرنگار: زینب حبیب پور گودرزی**انتشار دهنده: سید محسن حسن نیا
7328/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.