به گزارش خبرنگار ایرنا ، صغری خانی صبح روز شنبه در همایش ماما های نمونه کشوری استان مازندران که در سالن آیت‌الله کوهستانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران برگزار شد ، افزود : حدود 20 درصد از بیماری ها ریشه در مسائل جنسی و باروری دارد و ماماها می توانند اعضای موثری در هدفمندی و برنامه ریزی زایمان و بارداری باشند .
وی گفت : طرح تحول سلامت گامی مهم در این عرصه است و سرمایه گذاری بیشتر در حوزه برنامه ریزی و مراقبت از زایمان و بارداری ، در کاهش بار بیماری‌ها می‌تواند نقش بسیار موثری داشته باشد .
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی ساری اظهار داشت : طرح تحول سلامت دارای هشت بسته است و یکی از مهم‎ترین آن ، برنامه ترویج زایمان طبیعی است که نقاط ضعفی در آن وجود دارد و باید در دولت آینده حل شود ، زیرا این طرح ، کار بسیار موثر و هدفمندی بوده که برای دولت یازدهم و همه دولت ها یک سرمایه محسوب می‎شود .
خانی گفت: ترویج زایمان طبیعی بدون به‎کارگیری مؤثر ماماها امکان‎پذیر نیست و آنها باید در جای خود تمام توانمندی‌های خود را به‎کار بگیرند تا این برنامه محقق شود .
وی از کم توجهی به ماماها در طرح تحول سلامت ابراز گلایه کرد و گفت : بهتر است که در طرح تحول سلامت نیز بسته جداگانه‎ای برای ماماها تعریف بشود ، زیرا ماماها در مراقبت پیش از بارداری ، دوران بارداری و پس از زایمان نقش مهمی دارند .
رئیس دانشکده مامایی و پرستاری ساری با بیان اینکه ارائه خدمات مامایی در کشور باید زیر پوشش بیمه باشد تا ارتقای سلامت جامعه خدشه‌دار نشود، اظهار کرد: با توجه به اینکه مازندران در طرح تحول سلامت و پزشک خانواده یکی از استان‎های پیش‎رو بوده است ، لذا از مسؤولان مربوطه در این استان درخواست داریم که در این مسئله نیز اقدام کنند تا همه خدمات مامایی زیر پوشش بیمه قرار بگیرد .
خبرنگار : رضا غلامی ** انتشار دهنده :سید محسن حسن نیا
7335/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.