تلاش ها برای تحقق شعار رونق تولید در مازندران از همان ابتدا با در دستور کار قرار گرفتن این موضوع در برنامه های مسئولان استانی عینیت یافت و آنها در ابتدا برای احیا و رونق تولید به سراغ کارخانه و واحدهای صنعتی در این استان رفتند که به دلیل مشکلات پیش آمده مدتی از گردونه فعالیت خارج شدند و یا چرخ فعالیت آنها کند شده بود . 

تشکیل کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان و  بخصوص کمیته احیای واحدهای صنعتی مازندران از جمله راهکارهایی بود که از دل شعار سال برای رفع مشکلات این مجموعه ها بیرون آمد و به گفته معاون اقتصادی استاندار مازندران در مرداد سال گذشته و در آیین معارفه رییس جدید سازمان صنعت استان ، کمیته احیا باعث شد تا تملیک واحدهای صنعتی مشکل دار توسط بانک ها متوقف شود. 

تلاش های مسئولان مازندران برای بازگشت رونق تولید به واحدهای صنعتی استان به ثمر رسید و  در سفر بهمن ماه محمود واعظی ، رییس دفتر رئیس جمهوری به مازندران برخی از این برندهای صنعتی استان به بهره برداری رسیدند که از جمله آنها واحد صنایع چوب و کاغذ مازندران در ساری و شرکت نکاء چوب در میاندرود بود.

بهار تولید در صنایع چوب و کاغذ ساری 
در سفر واعظی به استان مازندران بزرگ‎ترین واحد صنعتی تولید کاغذ ایران پس از پنج سال دست و پا زدن در ورطه مشکلات مالی و کمبود مواد اولیه سرانجام با مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور و افزایش سرمایه از ورشکستگی نجات یافت. این شرکت از سال ۱۳۷۶ در شهرستان ساری آغاز به کار کرد و مهم‌ترین تولیدکننده کاغذ در کشوربه شمار می رفت. این شرکت با در اختیار داشتن حدود یکهزار و ۳۰۰ نیروی انسانی به صورت مستقیم و ارتباط شغلی با چند صد نفر دیگر به طور غیرمستقیم، نقش مهمی در اشتغال استان مازندران داشت که با اجرای قانون تنفس جنگل های شمال به دلیل مالی و کمبود مواد اولیه با مشکل مواجه شد و ظرفیت تولیدی این واحد تولید کاغذ از ۱۸۰ هزار تن  به کمتر از ۴۰ درصد ظرفیت رسید.
با دستور رییس جمهوری و مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که با حضور معاون اول رییس جمهوری تشکیل شد، تصمیم گیری برای احیاء این واحد صنعتی از جمله افزایش میزان سرمایه از سوی سهامداران، واردات چوب از خارج و پرداخت تسهیلات ۱۰ میلیون یورو به تصویب رسید که اجرای این مصوبات توانست این واحد صنعتی را پس از ۵ سال دست و پا زدن در مشکلات بار دیگر به مدار تولید برگرداند.
پیش بینی شد حداقل در مدت یک سال این واحد صنعتی به عنوان بزرگترین واحد تولید کاغذ در کشور بتواند به ظرفیت اسمی ۱۸۰ هزار تن قبل از مشکلات برسد.
بنا به گفته مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران ، با تزریق سرمایه چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد ریالی براساس دستور رییس جمهوری و مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با حضور معاون اول رییس جمهوری  این واحد صنعتی از ورشکستگی و تجدید در ارزیابی سرمایه نجات یافت.
 نکاء چوب ، صنعت رهایی یافته از بند مشکلات 

نکاچوب دیگر واحد صنعتی و نوستالژیک مازندران بود که در سال های گذشته در گیر مشکلات عدیده شد که تعدیل نیرو و تعطیلی بخشی از خط تولید را برای این شرکت به دنبال داشت و در واقع این شرکت از سال ۹۶ به صورت جدی در سراشیبی سقوط قرار گرفت.

شعار رونق تولید سبب احیای این شرکت در سال ۹۸ شد و با دریافت تسهیلات و تسهیل در بخشی از مقررات ، سه خط تولید بخش نئوپان این کارخانه همزمان با سفر رییس دفتر رییس جمهور به مازندران  افتتاح شد. با راه اندازی این خطوط  ۷۰۰ نفر مشغول کار شدند که  ۴۸۰ نفر در بخش حفاظت از جنگل و ۲۲۰ نفر نیز در بخش صنعت این شرکت فعالیت خواهند داشت.

روغن کاری چرخ قدیمی کارخانه نساجی کشور

کارخانه نساجی مازندران یکی از سه قلوهای کارخانه‌های نساجی واقع در قائمشهر با حمایت‌ها و اقدامات دستگاههای اجرایی،به تولید بازگشت و مردم مازندران امیدوارتر به رونق تولید در صنایع استان خود شدند .

فعالیت کارخانه های نساجی در مازندران سال ۱۳۰۹ با ساخت و راه اندازی کارخانه نساجی شماره یک با هدفد تولید چیت آغاز شد. نساجی طبرستان یا نساجی شماره  ۲ که تولید پرده، ملحفه، پیراهن و فاستونی را انجام می داد بعد از آن به راه افتاد و در نهایت کارخانه نساجی تلار یا شماره سه که با عنوان نساجی مازندران شناخته شده است برای تولید نخ، منسوجات نخی و مصنوعی فعالیت خود را شروع کرد .

فعالیت کارخانه های نساجی قائمشهر از دهه ۷۰ دچار مشکل شد و اندک اندک با تغییر مالکیت گره بر حل مشکلات افتاد تا این که دو کارخانه از سه مجموعه به تعطیلی رفتند و تنها یک واحد باقی ماند که در حال از دست دادن آخرین رمق هایش بود. این آخرین بازمانده از سه قلوهای نساجی  پارسال در سایه شعار رونق تولید فرصت احیاء پیدا کرد . با ورود ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای کمک به رفع مشکلات این واحد مهم صنعتی مازندران و تعهد سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد تومانی بارقه های امید برای رونق و شکوفایی این کارخانه فراهم شده است 

بنا به گفته مدیرعامل کارخانه نساجی مازندران در سال های اوج فعالیت ، این کارخانه در ۲ بخش ریسندگی و بافندگی فعالیت می کرد و و ظرفیت تولید روزانه آن  ۳۵ هزار متر مربع پارچه بود و بیش از یک هزار نفر در آن مشغول به کار بودند . 

طی قراردادی با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) این ستاد متعهد شد تا ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات به این کارخانه برای برطرف کردن مشکلاتش پرداخت کند و با عملی شدن این قرار داد ضمن راه اندازی خط مجهز و کامل چاپ، تکمیل و رنگریزی به خطوط فعلی ریسندگی و بافندگی ، مدیران این شرکت در تلاش هستند تا خط جدید  که خط رنگریرزی است را در این مجموعه راه اندازی کنند.

جان گرفتن دوباره صنایع مازندران تنها به صنایع و کارخانه های برند و بزرگ خلاصه نشد و در کنار بهاری شدن وضعیت تولید این نوع کارخانه ها ، ۷۵ واحد صنعتی راکد مازندران به چرخه تولید  بازگشتند که باعث برگشت به کار یک هزار و ۴۱۵ نفر شد.

علاوه بر احیای این تعداد کارخانه های مازندران  ، این استان بی نصیب از شروع به کار کارخانه های جدید نبود و در شهریور ماه و همزمان با هفته دولت پنج واحد تولیدی و در بهمن ماه و همزمان با دهه فجر نیز تعدادی واحدهای صنعتی جدید به جرگه کار و تولید وارد شدند که از آن جمله بهره‌برداری یک کارخانه تولید لوازم برقی در آمل بود که با راه اندازی آن خط تولید تلویزیون به مجموعه خطوط تولید محصولات صنعتی استان اضافه شد و این کارخانه با ظرفیت تولید سالانه ۱۰ هزار دستگاه انواع لوازم برقی شامل تلویزیون، فریزر، یخچال کولردار و آب سردکن تولید می کند .

جبران خسارت صنایع سیل‌زده 

بخش صنعت مازندران از خسارت های سیلاب اوایل بهار پارسال بی نصیب نماند و علاوه بر از بین رفتن محل کسب بیش از سه هزار واحدهای صنفی ، ۴۷ واحد صنعتی استان ۱۱۰ میلیارد تومان خسارت دید و پس از چند ماه و در مرداد ماه معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت مازندران از تخصیص ۲۶۰ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره برای جبران خسارت این واحدها خبر داد . از این میزان اعتبار تخصیصی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ۱۲۰ میلیارد ریال برای جبران خسارت واحدهای صنفی و معدنی و مابقی صرف جبران خسارت واحدهای صنعتی مازندران می شود.  

همراه با برنامه های تقویت کننده و رفع مشکلات واحدهای صنعتی در مازندران ، برنامه های ساماندهی برخی امور در صنایع استان نیز از چشم مسئولان این بخش مغفول نمانده است که از آن جمله برنامه خوداظهاری میزان تولید پسماند در واحدهای تولیدی ، صنعتی و معدنی استان بود که این طرح از مهر ماه آغاز شد . 

بنا به گفته معاون برنامه و سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران مدیران تمامی این واحدها مکلفند   اطلاعات خواسته شده در سامانه تعریف شده به نشانی https://iranemp.ir/login ثبت کنند. این اطلاعات شامل مقدار و نحوه مدیریت پسماند تولیدی در این واحدها است.

سهمیه بندی بنزین و کارزار مضاعف صنعت در بازار

آبان و برنامه سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین می طلبید که بازار هر چه بیشتر کنترل شود تا از سوء استفاده های احتمالی برای افزایش قیمت ها جلوگیری شود و این مساله باعث اجرای برنامه های تشدید بازرسی ها در صنوف استان شد تا تخلفی در این مورد صورت نگیرد.

علاوه بر این استاندار مازندران دستور داد تا قرارگاه ویژه نظارت و تنظیم بازار در استان تشکیل شود که علاوه بر تشکیل این قرارگاه در مرکز استان با ارسال دستورالعملی برای فرمانداران از آنها خواست تا این قرارگاه را در شهرستان‌های هم فعال کنند.

این قرارگاه وظیفه داشت تا برای مدیریت بر بازار و جلوگیری از تخلف صنفی نظارت های بیشتری بکند  تا از هرگونه سوءاستفاده ناشی از افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین برای فزایش قیمت دیگر کالاها جلوگیری کند و براساس چارت این قرارگاه فرمانداران به عنوان فرمانده قرارگاه نظارت ویژه بر بازار شهرستان مشخص شدند و از آنان خواسته شد  تا نتیجه اقداماتشان را روزانه به استانداری و دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار مستقر در اداره کل صنعت ، معدن و تجارت استان ارسال کنند.

افتتاح طرح فناورین نوین کشور در مازندران 

وزیر صنعت، معدن و تجارت آذرماه پارسال در سفری به مازندران ضمن حضور در جمع بازاریان و اصناف شهرستان بابل ،نخستین واحد تولید محصولات آشپزخانه با فناوری نوین کشور در مازندران را افتتاح کرد که این مجتمع صنعتی در شهرک صنعتی نکاء در شرق استان مازندران فعالیتش را شروع کرد، پیش از تعطیلی با برند " مازندگاز" فعالیت داشت.  

مدیرعامل واحد صنعتی صادکو در مراسم افتتاحیه مجموعه اش گفته بود  که این واحد صنعتی در ۱۳ کارگاه در حوزه تولید محصولات آشپزخانه شامل سینک بدون جوش، هود بدون فیلتر و دیگر لوازم ساختمانی با تکنولوژی نوین و روز جهان فعالیت دارد و با اعتبار چهار هزار میلیارد ریالی به کمک دولت به مدار تولید بازگشت.

برخی از محصولات تولید این واحد صنعتی شامل سنیک بدون جوش و هود بدون فیلتر با تکنولوژی نوین برای نخستین بار در ایران تولید می شود و به عنوان چهارمین واحد صنعتی با این قابلیت در خاورمیانه مطرح است.
کارگاههای دیگر این واحد صنعتی شامل کارگاه تولید فوم، ورق های پوششی سقف ، پنل دیواری و سقفی، واحد شیشه دو جداره و سه جداره و نما همراه با چسب پلی سولفاید و گاز آرگون، واحد تیرچه پرسی و واحد پنجره دو و سه جداره است .
در فاز اول حدود ۶۰ کارگر در این واحد تولیدی مشغول به کار شدند و آینده تعداد کارگران این واحد به حدود ۴۰۰ نفر می رسد.
اسفند و این بار جهاد دیگر صنعتگران در جبهه مقابله با کرونا 

اسفند ۱۳۹۸ در کشورمان با بیماری کرونا گره خورد و به خاطر شیوع این بیماری همه گیر ایرانیان این ماه به خوبی به یادشان مانده است در این برهه زمانی که بسیاری از صنوف در حال آماده شدن برای فروش عید نوروز و کسب درآمد بودند به یکباره بازارشان کساد شد و تابع تصمیم ستاد پدافند زیستی مقابله با کرونای مازندران کرکره مغازه های خود را پایین کشیدند و در خانه ماندن را اختیار کردند . اما در این میان بخش های دیگر صنعت مازندران توقف را جایز ندانست و حرکت چرخ های خود را تند تندتر کردند تا کالاهای موردنیاز بیمارستانی و ضدعفونی را در اختیار جامعه قرار بدهند از جمله ایجاد خط تولید مواد ضدعفونی در ۱۳ کارخانه مازندران است .

علاوه بر این تنها کارخانه تولید ماسک مازندران واقع در کلاردشت عزم خود را جزم کرد تا بتواند باری از کمبودهای روزهای کرونایی مازندران را برطرف بکند.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران در این باره از ۲ برابر شدن تولید ماسک در تنها کارخانه استان خبر داد و گفت که تولید این کارخانه از ۱۵ هزار ماسک در روز به ۳۰ هزار افزایش یافته است.

علیرضا یوسف نژاد گفته در حال حاضر با توجه به افزایش نیاز جامعه به ماسک این کارخانه که در غرب مازندران واقع است خط تولیدش را از یک شیفت به سه شیفت افزایش داده و قرار است در آینده خط تولید جدید نیز ایجاد کند.

وی گفت که تولیدات این کارخانه در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد تا در کشور توزیع شود.

حوادث معدنی دست از سر کارگران مازندران برنداشت 

در کنار تمام اتفاقات خوب و امیدبخش صنعتی در مازندران بروز حوادث معدنی از جمله ریزش تونل و انفجار تلخکامی هایی را برای این بخش ایجاد کرد. اردیبهشت پارسال انفجار یکی از معاون سوادکوه باعث شد ۱۱ کارگر زخمی شوند و روانه بیمارستان شوند .

اواخر خرداد ماه امسال گاز گرفتگی در یکی از معادن ذغال سنگ منطقه سوادکوه منجر به مرگ ۲ معدن کار شد.

حوادث پی در پی در معادن مازندران باعث شد تا چند ماه پس از حادثه سوادکوه ۱۱ معدن استان به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی تعطیل و پلمپ شوند.اما با این حال ۱۷ شهریور انفجار در یک معدن در منطقه چمستان شهرستان نور جان یک معدنچی را گرفت تا پرونده ناامنی معادن مازندران باز بماند. 

سال ۱۳۹۸ که به شعار رونق تولید مزین بود برای صنعت مازندران دستاوردهای خوب و میمونی داشته است و حال امسال شعار جهش تولید را مقام معظم رهبری انتخاب فرمودند بار دیگر توجهات به سمت صنعت می رود تا در ادامه مسیر عملی شدن شعار پارسال در سال جاری شاهد جهش صنایع استان باشیم. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.