احمد حسین زادگان پنجشنبه شب در جشن ملی ثبت جنگل های هیرکانی در بابلسر افزود : اگر چه یکی از اهداف و پیامدهای ثبت جهانی هیرکانی حفاظت از این میراث با عظمت است ، ولی همه باید بدانیم که صرف ثبت شدن نام این مجموعه درمیراث جهانی نمی تواند آن را حفظ کند بلکه باید کارهای هماهنگ و مستمری انجام بگیرد که یکی از آنها برخورد قضایی با متخلفان است.

وی پیشنهاد گنجاندن اطلاعات مربوط به معرفی و چگونگی حفاظت از هیرکانی در کتب درسی را ارائه و تاکید کرد : حفاظت همگانی از هیرکانی نیازمند این است که همه مردم اطلاعات لازم را در باره اهمیت این میراث جهانی داشته باشند و در باره چگونگی حفظ آن هم آگاه باشند.

نماینده عالی دولت در مازندران فرهنگ سازی در باره مسایل زیست محیطی و حفاظت از میراث طبیعی و تاریخی را نیازمند نگاه ریشه ای دانست و افزود : هر آنچه را که بتوان از کودکی آموزش داد ، راحت تر نهادینه و ماندگار می شود و به همین خاطر هم حفاظت از هیرگانی را باید از مدرسه و با آموزش کودکانمان آغاز کنیم.

استاندار مازندران با اظهار این که ثبت جهانی هیرکانی به معنای عدم بهره مندی ساکنان حاشیه جنگل های هیرکانی از این نعمت خدادادی نیست ، گفت : آنچه که مخاطره آمیز است ، نگاه تک بعدی اقتصادی به جنگل در مازندران و دیگر استان های شمالی است به این معنا که بهره برداری را تنها در بریدن درخت و استفاده از چوب آن خلاصه می کنند.

حسین زادگان تاکید کرد : اکنون که هیرکانی به عنوان میراث جهانی ثبت شده است ، نگاه به مازندران به عنوان استانی که بیشترین سهم را در لکه های ثبت شده دارد باید عوض شود و نباید همچنان مازندران را به عنوان یک مرکز بهره برداری از درخت و چوب ببینیم بلکه باید تلاش کنیم از سایر ظرفیت های جنگل بویژه ظرفیت گردشگری آن استفاده کنیم.

استاندار مازندران گفت : البته رویکرد دولت تدبیر و امید توجه به تمامی ظرفیت های مازندران جهت توسعه پایدار است و اعتقاد ما هم در استان این است که توسعه پایدار گردشگری می تواند بسیاری از مشکلات را حل کرده و جایگزین خوبی برای دیگر حوزه های اقتصادی باشد.

نماینده عالی دولت در استان افزود : امروز مازندران تمامی ظرفیت های اقتصادی ، نظارتی ، میراثی و خدماتی خود را در سفره گردشگری گذاشته است و راه برای سرمایه گذاری در این صنعت باز کرده است و انتظار این است که سرمایه گذاران از این فرصت استفاده کنند و دستگاههای متولی هم هر آنچه را که در بخش های زیرساختی کم و کسر دارد رفع نمایند.

حسین زادگان با قدردانی از تشکل های زیست محیطی ، هنرمندان و رسانه ها به خاطر اثرگذاری بر روند ثبت جهانی جنگل های هیرکانی ، تاکید کرد : واقعیت این است که ثبت جنگل های هیرکانی مدیون تشکل های مردم نهاد و سمن های دوست دار محیط زیست با همکاری رسانه ها و هنرمندان است که جامعه و جهان را نسبت به جنگل های هیرکانی حساس کرد. 

 استاندار مازندران با اعلام این که وظیفه این نهادهای فرهنگی و دوستدار محیط زیست با ثبت جنگل های هیرکانی پایان نگرفته است ، گفت : اکنون تشکل های زیست محیطی با همکاری رسانه ها و هنرمندان باید توانمند سازی حاشیه نشینان جنگل های هیرکانی را برای محافظت از این میراث جهانی در دستور کار قرار دهند.

وی افزود : لازم است مجلس شورای اسلامی با تصویب قوانین لازم و دستگاههای اجرایی با اجرای آنها نسبت به رفع مشکل معیشتی روستاییان حاشیه جنگل های هیرکانی اقدام کنند.

حسین زادگان گفت : روستاییانی که در حاشیه جنگل هیرکانی سکونت دارند در خط مقدم حفاظت از این میراث جهانی هستند و گذشته از همکاری هایی که می توانند در مقابله با قاچاقچیان و متخلفان داشته باشند ، دانش بومی آنها می تواند کمک کار کارشناسان و محققان برای حفاظت بهتر از جنگل باشد.

وی یکی از ویژگی های فرهنگی و اجتماعی ساکنان روستاهای حاشیه جنگل های هیرکانی در مازندران را سبک ویژه زندگی آنها دانست که در طول تاریخ منطبق با بهره گیری از جنگل در حین حفاظت از آن بوده است و افزود : سبک زندگی این روستاییان حتی می تواند موضوع تحقیق و پژوهش شده و برای ثبت ملی و جهانی پیشنهاد و پیگیری شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.