دکتر مصطفی جوانیان روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا بیان کرد: شستشوی منظم دست ها و رعایت نکات بهداشتی هنگام عطسه کردن به عنوان یکی از راه های اصلی پیشگیری از آنفلوآنزا می باشد.

متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری گفت: ویروس آنفلوآنزا هر ساله موجب بروز عفونت تنفسی (آنفلوانزای فصلی) در سطح جامعه می شود و هر یک تا سه سال نیز اپیدمی هایی را از این بیماری شاهد هستیم.

وی ادامه داد: این بیماری با تب ناگهانی یا احساس لرز و درد بدن، سردرد، ضعف و بی اشتهایی شروع می شود و درد عضلانی به طور معمول اندام ها و عضلات پشتی را گرفتار می کند و بیشتر بیماران از سرفه خشک و گلو درد نیز شاکی هستند ولی گاهی اوقات ممکن است با اسهال یا استفراغ همراه باشد و تب برای سه الی چهار روز ادامه دارد.

وی گفت: بیماری خود محدود شونده بوده و داشتن استراحت کافی به همراه مصرف مایعات فراوان و استفاده از تب بر موجب بهبودی می شود  و به هیچ عنوان در این مرحله از کورتون مثل دگزامتازون و بتا متازون نباید استفاده کرد.

وی همچنین بیان کرد: افرادی که به دلیل بیماری زمینه ای پردنیزلون (پردنیزولون دارای خواص ضدالتهابی و اثر سرکوب دستگاه ایمنی بدن را دارد)  مصرف می کنند هم در صورت بروز علائم بیماری باید  به پزشک مراجعه کنند.

عضو کمیته کشوری آنفلوانزا گفت: افراد سالمند (بیشتر از ۶۰ سال)، کودکان زیر چهار سال ، بیماران ریوی، قلبی، کلیوی، خونی ، متابولیک و دریافت کنندگان داروهای سرکوب کننده ایمنی و خانم های باردار به خصوص در سه ماهه دوم و سوم حاملگی و یا دو هفته اول بعد از زایمان در معرض ابتلا به شکل شدید بیماری می باشند لذا در صورت بروز بیماری در این افراد باید درمان ضد ویروس تجویز شود.

دکتر جوانیان افزود: بروز تنگی نفس، درد قفسه سینه و یا خواب آلودگی و یا شروع مجدد تب بعد از قطع آن ، از علائم خطر بوده و افرادی که دچار چنین علائمی می شوند، باید بلافاصله به پزشک مراجعه و مورد ارزیابی قرار گیرند.

وی اظهار داشت: راه انتقال بیماری از طریق قطرات تنفسی بوده لذا مهمترین نکته در پیشگیری از ابتلا ، شستشوی منظم دست ها و رعایت نکات بهداشتی هنگام عطسه کردن و سرفه می باشد و استفاده از دستمال کاغذی آن هم فقط برای یکبار و فاصله گرفتن از دیگران موقع عطسه از دیگر نکات می باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اضافه کرد : استفاده از ماسک جراحی توسط خود بیمار جهت جلوگیری از انتقال بیماری می تواند مفید باشد ولی استفاده از آن برای سایران تنها در هنگام ورود به اطاق بیمار توصیه می شود.

وی بیان داشت: واکسن آنفلوآنزا به صورت سالانه به طور معمول در ماههای شهریور، مهر و تا پایان فصل آنفلوانزا قابل تجویز می باشد و افراد پرخطر می توانند برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند.

دکتر جوانیان برای پیشگیری از شیوع آنفلوآنزا و بیماری های حاد تنفسی گفت : هنگام عطسه و سرفه دهان و بینی خود را بپوشانید و از دست زدن به چشم ها و بینی خودداری کنید و مکرر دست هایتان را بشویید.

وی با ذکر این نکته که هنگام بیماری از حضور در اماکن عمومی خودداری شود؛ اضافه کرد: از بوسه و دست دادن با دیگران و رها کردن دستمال کاغذی های مصرف شده در محیط خودداری شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.