مدیر مرکز توانبخشی اوتیسم حکمت بروجرد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: پس از انتشار پرسشنامه های غربالری اوتیسم در مهدهای کودک، سطح شهر و روستاهای اطراف شهرستان بروجرد از بین ۶۰۰ کودک مورد غربالگری ، ۳۵ کودک مشکوک به اوتیسم مشاهده شد که برای مصاحبه و پیگیری به پایگاه دائمی غربالگری اوتیسم ارجاع داده شدند.

سمیه کریمی بیان کرد: همچنین در اجرای رسمی طرح غربالگری در پایگاه مرکز توانبخشی حکمت از حدود ۵۰ مراجعه، تعداد ۱۶ کودک مشکوک به اختلال اوتیسم بودند و چهار نفر با تشخیص قطعی اختلال ارزیابی شد.

کریمی اظهار داشت: با توجه به شیوع این اختلال و عدم آگاهی عمومی برای افزایش آگاهی نسبت به این اختلال باید با علایم اولیه آشنا شد چون با تشخیص زودهنگام و مداخلات بهنگام می توان از پیشرفت بیماری کاست.

مدیر مرکز توانبخشی اوتیسم حکمت بروجرد افزود: هر چقدر برای درمان این اختلال زودتر  اقدام شود به همان نسبت احتمال حضور کودک بعنوان فردی عادی در جامعه نیز بیشتر می شود.

وی یادآور شد: طرح غربالگری اوتیسم از ۱۶ آبان ماه آغاز شده است و همچنان دارد که والدین با مراجعه به پایگاه دائمی غربالگری، تشخیص و مداخله در اختلال طیف اوتیسم به نشانی بروجرد، خیابان شهدا، خیابان حافظ جنوبی، کوچه امیریان، پلاک ۳ می توانند برای ارزیابی کودکان ۲ تا پنج سال خود نسبت به تکمیل پرسشنامه اقدام کنند.

کریمی افزود: در پرسشنامه های این طرح تعداد ۱۰ سوال به منظور تشخیص اوتیسم در نظر گرفته شده است، در صورتیکه پاسخ به سه سوال یا بیشتر مثبت باشد برای دریافت راهنمایی و بررسی بیشتر باید به مرکز توانبخشی حکمت مراجعه کرد.

وی اظهار داشت: این طرح به صورت رایگان برای کودکان در رده سنی ۲ تا پنج سال انجام شود، والدین برای دریافت پرسشنامه می توانند به اداره بهزیستی شهرستان بروجرد، مرکز توانبخشی اوتیسم حکمت، مراکز مهد کودک و یا لینک سازمان بهزیستی به آدرس پورتال بهزیستی پرسشنامه غربال مراجعه کنند.

کریمی بیان کرد:‌ والدین بین ساعات ۹ تا ۱۲ می توانند به پایگاه ثابت غربالگری، تشخیص و مداخله در اختلال طیف اوتیسم حکمت مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۴۲۶۲۲۱۸۴ تماس بگیرند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.