دکتر سید حسین رضوانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا واکسیناسیون طیور بومی استان علیه بیماری نیوکاسل را رایگان اعلام کرد و افزود:  این طرح از امروز با تزریق  چهارمیلیون دز واکسن  به مدت یک ماه انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران نوع واکسن را از نوع مقاوم به حرارت و به صورت خوراکی اعلام کرد و از روستائیان  خواست تا با اکیپ‌های عملیاتی دامپزشکی نهایت همکاری را داشته باشند.

وی با توضیح این نکته که انتخاب شهرستان ها بر اساس تراکم واحدهای مرغداری‌ صنعتی در مازندران بوده ، در عین حال گفت: هیچ نگرانی در اجرایی نشدن طرح در مابقی شهرستان ها وجود ندارد و در صورت نیاز کارشناسی می توانیم واکسیناسیون علیه بیماری نیوکاسل را در مناطق دیگر انجام بدهیم.

طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران  ۴۰ کارگاه جوجه کشی ، ۲۲۰ واحد مرغ مادر و  ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مرغداری در استان فعال است  که سالانه با تولید بیش از ۱۸۰ هزار تن گوشت مرغ حدود ۱۲ درصد گوشت سفید کشور را تامین می کند.

رضوانی طیور بومی را بسیار حساس به ویروس نیوکاسل در چرخش و انتقال آن به طیور صنعتی دانست و اظهار داشت: از آنجایی که کارگران و خودروها برای رسیدن به  واحدهای صنعتی مرغداری  باید از داخل روستاها عبور کنند، خطر انتقال این بیماری همواره وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران مهاجرت پرندگان وحشی را در انتقال ویروس نیوکاسل به واحدهای صنعتی و بومی بی ربط دانست و بیان داشت: ویروس این بیماری در سرما مقاوم و بیشتر فعال می شود که در سه نوع عصبی ، گوارشی و تخمدان در طیور بومی و یا صنعتی بروز پیدا می کند.

رضوانی با بیان این که در این طرح تمام  طیور بومی اعم از جوجه، مرغ، خروس، اردک، بوقلمون، کبوتر و سایر ماکیان موجود در این روستاها علیه بیماری نیوکاسل واکسینه و ایمن می شوند، گفت: در بیماری عصبی نیوکاسل پرنده دچار کجی گردن شده و قادر به تغذیه نیست و در نهایت تلف می شود.

وی با اشاره به اینکه بیماری گوارشی نیوکاسل که  روده پرنده را دچار اختلال و سبب اسهال و در نهایت پرنده تلف می شود، گفت: اگر این بیماری به تخمدان پرنده برسد ، تخم مرغ تولید نمی شود و در واقع پرنده تلف نشده و ضرر و زیان  اقتصادی در پی دارد.

استان مازندران سه میلیون و ۳۰۰هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۴۶درصد آنان دربیش از سه هزارو ۵۰۰روستا زندگی می کنند و علاوه بر برنجکاری و باغداری مرکبات به عنوان مهمترین فعالیت  کشاورزی ، پرورش مرغ محلی ، اردک ، غاز و دیگر ماکیان و دامپروری یک تا ۲ راس گاو را همچنان انجام می دهند که نقش مهمی در تامین گوشت مصرفی و درآمد خانوار دارد.

ذکر این نکته نیز مهم است که بر حسب دستورالعمل ها و قوانین موجود سازمان دامپزشکی مازندران، نگهداری و پرورش تا یکصد قطعه انواع طیور در منازل روستائی مجاز است و پرورش تجاری طیور و پرندگان باید در بافت صنعتی و با مجوز انجام شود.

/۱۸۹۹/۶۹۹۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.