معاون علمی و فناوری رئیس جمهور مجموع ارزش فروش چهار هزار و 500 شرکت دانش بنیان کشور در سال گذشته را معادل 90 هزار میلیارد اعلام کرد.

به گزارش ایسنا مازندران، سورنا ستاری عصر امروز در پنجمین نشست شورای اداری این استان که در تنکابن برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره خلبانان دفاع مقدس به خصوص شهیدان شیرودی و خلعتبری، اظهار کرد: مازندران به لحاظ نیروی انسانی خلاق، باسواد، برجسته و وطن پرست منابع عظیمی داشته و دارد که نمونه آن وجود 200 هزار دانشجو و 4 هزار هئیت علمی در مازندران است اما علیرغم این منابع خوب و ظرفیت های بارز نتوانسته زیرساخت مناسب دانش بنیان داشته باشد.

وی با بیان اینکه کشور از خام فروشی نتیجه نگرفته و نخواهد گرفت، تصریح کرد: خام فروشی چه در کشاورزی و چه در صنایع پتروشیمی و نفت علیرغم صادرات ارزش افزوده در بر نخواهد داشت.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تعبیر اقتصاد دانش بنیان را اقتصادی بر پایه نیروی انسانی کارآزموده معرفی کرد و گفت: ارزش افزوده در واقع در دانشی است که در ماده اولیه می نشیند و اکنون دیگر زمان اداره کشور بر پایه خام فروشی نیست.

ستاری با تاکید بر خود اتکایی و توجه به ظرفیت جوانان در حوزه های دانش بنیان با ذکر مثالی در تولید خطوط طیور در کشور خاطرنشان کرد: خطوط طیور کشور کاملا وابسته به واردات بوده و در تمامی مراحل از تامین جوجه یکروزه، نهاده و غذا گرفته تا واکسن و دارو وابستگی شدید به واردات دارد که این چالش می تواند با بهره گیری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و جوانان مرتفع شود .

وی با بیان اینکه در حوزه بیوتکنولوژی سلامت انسانی اتفاقات ارزنده ای افتاده است، بیان کرد: 97 درصد نیاز دارویی کشور در حوزه سلامت انسانی در داخل تولید شده و برای 3 درصد باقیمانده نیز اهدافی برنامه ریزی شده است که بیانگر توانایی شرکت های دانش بنیان و نیز عدم وابستگی کشور در این حوزه برخلاف حوزه دام است .

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به تغییر رویکرد کشورهای پیشرفته در جهت استفاده از ظرفیت های علم و فناوری اشاره کرد و افزود: اکنون معیار پیشرفته بودن تولید نفت یا سیمان بیشتر نیست بلکه کشوری پیشرفته محسوب می شود که بتواند از ظرفیت های دانش بنیان بیشترین ارزش افزوده را ایجاد کند.

ستاری ادامه داد: هزینه های دولت در زمینه پژوهش منجر به تولید محصول نمی شود، درواقع خروجی پژوهش فایده ای برای مردم ندارد و چنانچه بخواهیم از پژوهش، محصول تولید کنیم باید از مشارکت بخش خصوصی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه باید مراکز نوآور و رشد و پارک های علم و فناوری تقویت شوند، خاطرنشان کرد: زمانی خروجی دانشگاه ها قابل ارزش خواهد بود که اعضای هیئت علمی شرکت های خود را با مشارکت بخش خصوصی ایجاد کرده و با تولید محصول، هزینه و محل درآمد دانشگاه تامین شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نسبت سرمایه گذاری بخش خصوصی در پارک های علم و فناور موفق در کشور را یک هشتم اعلام کرد و ادامه داد: نمونه بارز یک اشتغال موفق با مشارکت بخش خصوصی و شرکت دانش بنیان تاکسی های اینترنتی است که اکنون تنها یکی از آنها یک میلیون و 600 هزار راننده دارد .

ستاری موفقیت ایران در فناوری نانو را نمونه موفق دیگری از تکیه بر ظرفیت جوانان و شرکت های دانش بینان دانست و اظهار کرد: رتبه چهارم فناوری دنیا برای ایران با بیش از 100 پژوهشکده نانو در کشور و همچنین وجود 400 شرکت نانوتکنولوژی صادرکننده افتخاری قابل تکیه بوده و اگر به دنبال ارزش افزوده هستیم باید به حوزه های دانشی و علمی کشور بیشتر توجه شود.

*تاکید استاندار بر لزوم توجه ویژه در حوزه علم و فناوری

مجید حسین زادگان استاندار مازندران در ادامه این جلسه بر لزوم توجه خاص تمامی مدیران به فعالیت های دانش محور تاکید کرد و گفت: دستگاه ها باید در حوزه گسترش شرکت های دانش بینان و پارک های علم و فناوری توجه ویژه و اهتمام جدی داشته باشند.

وی توجه به حوزه معاونت علم و فناوری را مشکل گشای بسیاری از فعالیت ها در کشور دانست و با ابراز شرمندگی از وجود کاستی ها و نواقص استان در این حوزه، خاطرنشان کرد: باید اذعان کرد کشاورزی مازندران نیازمند نگاه خلاقانه است به عنوان مثال با استفاده از ظرفیت فناوری می توان سطح تولید کشاورزی را علیرغم ثابت بودن سطح زمین افزایش داد و یا با تولید سموم و کودهای شیمیایی داخلی، مانع خروج ارز گردید.

استاندار مازندران به تولیدات شرکت های دانش بنیان با استفاده از ظرفیت جوانان با کمترین سرمایه اولیه اشاره کرد و افزود: بر این اساس در حوزه هایی مانند گردشگری، شیلات، کشاورزی می توان اقتصادی بروزتر و مدرن تر در مازندران ایجاد کرد.

حسین زادگان ایران را با توجه به چنین استعدادها و سرمایه هایی، کشوری غیر قابل تحریم خواند و تصریح کرد: این انتظار از همه دستگاه ها و مدیران هست که به مدد جوانان آمده و از ظرفیت بسیار بالای مازندران در تولید نخبگان با هدف گسترش فضاهای شرکت های دانش بنیان بهره کافی ببرند.

وی خواستار ورود جدی جهاد کشاورزی، دامپزشکی و شیلات به حوزه علم و فناوری شد و اظهار کرد: شاخصه مازندران کشاورزی است و بدلیل کمبود صنایع بزرگ اعم از دولتی، خصولتی و نیمه دولتی در مازندران باید این بخش مورد توجه قرار گیرد.

استاندار مازندران این استان را اولین تولید کننده طیور و چهارمین تولید کننده دام کشور معرفی کرد و ادامه داد: هدف گذاری صادرات استان 370 میلیون دلار بوده که تنها 100 میلیون ممکن شد و انتظار تحقق اهداف با تکیه بر ظرفیت حوزه فناوری و استفاده از نخبگان وجود دارد .

حسین زادگان ضمن قدردانی از زحمات تمامی دستگاه ها علیرغم همه محدودیت ها و شرایط تشدید تحریم ها اظهار کرد: چهار هزار و 200 پروژه ناتمام در استان وجود دارد که بر اساس اولویت بندی و ضرورت و با توجه به توزیع متوسط شهرستان ها سعی در اتمام آن داریم .

وی خطاب به فرمانداران شهرستان ها موضوع آزادسازی سواحل را مطرح کرد و گفت: باید به روزی برسیم که تمامی 370 کیلومتر ساحل مازندران از اختیار بخش های دولتی و خصوصی خارج شده و در اختیار مردم قرار گیرد .

استاندار مازندران مباحث مربوط به مازندران پاک و درختکاری را نیمه کاره و ناتمام دانست و تاکید کرد: تمامی این طرح ها و نیز بحث آزادسازی سواحل همچنان در دستور کار استان قرار داشته و فرمانداران می توانند از ظرفیت شهرداری ها در این موضوعات استفاده کنند.

حسین زادگان با بیان اینکه مباحث ساماندهی سواحل و کاهش غریق بر عهده هلال احمر و نجات غریق استان است، خاطرنشان کرد: بدلیل وجود مکان های غیرمناسب و نا ایمن متعدد در سواحل، فرماندارن با کمک نیروی انتظامی سواحل را مورد رصد قرار داده و مکانی را بدون متولی رها نکنند .


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.