به گزارش ایرنا، دکتر علیرضا رفیع پور روز یکشنبه در سفری که به استان البرز داشت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از سال گذشته این بیماری در کشور شیوع بیشتری یافته است، افزود: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی است که اگر امکان ورودش به یک منطقه ای ایجاد شود و امکان بومی شدن داشته باشد، کار کنترل و مبارزه را سخت می کند.
وی بیان داشت: این بیماری از طیور وحشی به طیور بومی و روستایی منتقل شد که مبتلا شدن طیور بومی آن را به طیور صنعتی در واحدهای گوشتی و تخم گذار انتقال داد.
رفیع پوربا بیان اینکه معدوم سازی این طیور یک اقدام پیشگیرانه است، اظهار داشت: از 24 هزار واحد مرغداری در سطح کشوردر 400 واحد مرغداری این بیماری تشخیص داده شد که طیور موجود در این واحدها به صورت کاملا بهداشتی کشتار و معدوم سازی شد.
وی با اشاره به اینکه اگر این نظارت و مراقبت و معدوم سازی نبود می توانست به بیش از این عدد برسد، گفت: بر اساس اطلاعات به دست آمده اکنون 64 کشور دنیا درگیر این بیماری هستند.
رفیع پور ادامه داد: این بیماری یک بیماری ویروسی است که هنوز کنترل نشده و سرعت انتشار بالایی حتی به دام زنده و انسان دارد به طوریکه تمام وسایل و افرادی که به مرغداری ها تردد دارند امکان انتقال این ویروس را در سطح جامعه دارند.
وی ابراز امیدواری کرد که این بیماری در آینده ای نزدیک کنترل شده و انتشار آن پایان یابد.
این مسئول اضافه کرد: با علت وقوع این بیماری ، کشور با کمبود تخم مرغ روبرو شد اما با واردات محدود و هدفمند، بازاربه شرایط نرمال رسیده است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با توجه به اینکه 17 میلیون قطعه مرغ در کشور معدوم شده برای جایگزینی آن اقدام کرده ایم به طوریکه برای جبران از دست رفتن طیور تخم گذار، در استان های پاک کشور 14 میلیون قطعه جوجه در حال پرورش هستند.
وی با بیان اینکه 15 استان کشور درگیر این بیماری هستند، ادامه داد: به زودی جوجه های سالم وارد چرخه تولید خواهد شد.

*** خبرنگاران و اصحاب رسانه نقش موثری در کمک به دامپزشکی دارند
رفیع پور در ادامه به بیماری های موجود در حوزه دامپزشکی اشاره کرد و گفت: بخشی ازبیماری ها هنوز ناشناخته است و ممکن است ویروس در سطح جامعه و جمعیت دامی در گردش باشد که دامپزشکان در حال ی شناسایی آن ها هستند.
وی ادامه داد: همچنین بعضی از بیماری ها شناخته شده است ولی هنوز امکان تشخیص بالینی وجود ندارد و برای آن واکسن نداریم و زمانیکه بیماری ناشناخته است فقط یک راهکار دارد که همان افزایش سطح آگاهی تولید کنندگان و مردم است تا به این بیماری ها مبتلا نشوند.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه یکی از این بیماری ها تب کریمه کنگو است که نه امکان تشخیص نه امکان درمان و واکسیناسیون دارد، اظهار داشت: در بعضی از موارد کنترل بیماری ها با کمک خبرنگاران و اطلاع رسانی به موقع آنها امکان پذیر شده است.
وی اضافه کرد: نظارت های دامپزشکی از مزرعه تا سفره است و دامپزشکان برای پیشگیری از بیماری ها مسیر طولانی را طی می کنند.
وی گفت: در بیماری تب کریمه کنگو با اقدامات پیشگیرانه و آگاهی رسانی که انجام شده در 18 سال گذشته تفاوت چندانی در درگیری به این بیماری مشاهده نشده و یک روند عادی در ابتلای انسانی وجود داشته است.

***134 هزار میلیارد تومان اقتصاد دامی کشور
رفیع پور در ادامه به وظایف و فعالیت های دامپزشکی اشاره کرد و افزود: این دستگاه به عنوان یک دستگاه حاکمیتی مسئولیت های 3 گانه در حوزه امنیت دارد به طوریکه زمانیکه از امنیت صحبت می شود، اقتصاد یکی از وجوه اصلی آن است.
وی گفت: امنیت 134 هزار میلیارد تومان اقتصاد دامی کشور بر عهده دامپزشکی است که یکی از ارکان مهم تغذیه به شمار می رود.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: همچنین سومین حوزه کاری این سازمان تامین امنیت در حوزه تجارت است زیرا دامپزشکی سرمایه ای 134 هزار میلیاردی را هر روز تولید می کند و این تولیدات را در حوزه های شیر، تخم مرغ، گوشت مرغ و ماهی در داخل انجام و صادراتی از آن را نیز داریم که باید صفر تا صد آن توسط دامپزشکی مدیریت شود.
وی با بیان اینکه این حوزه تولید و تجارت بالایی دارد، گفت: به همین دلایل شاهد بیشترین اشتغال نیز در حوزه دامی هستیم و این مجموعه در کشور حرف برای گفتن دارد.
وی افزود: اکنون در سراسر کشور بیش از 36 هزار نفر در بخش های دولتی و خصوصی این حوزه مشغول فعالیت و رصد روزانه انواع بیماری ها هستند.
رفیع پور بیان داشت: در حوزه صادرات فرآورده های دامی ، ایران به تمام کشورهای همسایه صادرات دارد که طی چند سال گذشته بیشترین موافقت نامه با 24 کشورمختلف دنیا مبادله شده است.
وی اظهار داشت: دامپزشکی عضو سازمان بهداشت جهانی است که 184 عضو دارد که بر اساس مبادلات پروتکل های بین کشوری و الزامات بهداشتی بین کشورها امکان ارتباط داریم.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: بعضی از کشتارگاه های استان البرز نیز کد ir دریافت کرده اند که امکان صادارت به بعضی از کشورها فراهم کرده است.
وی افزود: این صادرات به صورت محصولات زنده و غیرزنده همچون انواع دام، تخم مرغ و اجزای غیرخوراکی دام ها مثل پشم و خوراک دام و طیور است.
رفیع پوراظهار داشت: سالانه در کشور 2 میلیون تن تولید مرغ و حدود 700 هزار تن گوشت قرمز داریم که دو محصول اصلی حوزه مصرفی کشور است و حدود 9 میلیون تن هم تخم مرغ تولید می شود.
6156/ 6155 خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.