به گزارش ایرنا، دکتر ' محمد کشتکار ' روز دوشنبه در جمع خبرنگاران تصریح کرد: میزان ابتلای مرغ های گوشتی به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نسبت به مرغ های تخم گذار کمتر است.
وی اضافه کرد: میزان حساسیت مرغ تخم گذار و بوقلمون به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان 65 برابر بیشتر از مرغ گوشتی است.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان به آمار کانون های آلوده به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان در سال گذشته اشاره کرد و افزود: سال گذشته تنها پنج کانون از مجموع 171 کانون آلوده به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان به تولید و پرورش مرغ های گوشتی اختصاص داشت.
کشتکار صادرات و واردات هر محموله را تابع پروتکل های کشور مقصد دانست و گفت: در حال حاضر واردات مرغ زنده نداریم اما صادرات مرغ زنده از استان اصفهان به کشورهای همسایه انجام می شود.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه تاکنون هیچ موردی از آلودگی انسانی به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ( H5N8 )گزارش نشده است گفت: هنوز موردی از انتقال آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به انسان گزارش نشده اما این دغدغه همیشه وجود داشته است و باید آمادگی کافی برای مقابله با این ویروس وجود داشته باشد.
استان اصفهان با 23 شهرستان و یک هزار و 831 روستا، دارای 2 هزار و 600 واحد مرغداری صنعتی، 17 کشتارگاه طیور و 33 کشتارگاه دام و بیش از 10 هزار مرکز بسته بندی و فرآوردی فرآورده های خام دامی است.
استان اصفهان با 180 واحد پرورش مرغ تخمگذار با ظرفیت تولید 5.9 میلیون قطعه مرغ و 95 هزار تن تخم مرغ در سال، رتبه دوم تولید تخم مرغ در کشور را دارد.
به گزارش ایرنا، بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان H5N8 ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است.
انسان در ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا لاشه‌های پرندگان کشته شده می تواند به این بیماری مبتلا شود.
آنفلوانزای پرندگان به رغم اینکه شیوع آن بشدت شیوع آنفلونزای انسانی در بین انسان ها نیست و خیلی سخت از پرنده به انسان منتقل می شود اما در صورت انتقال تلفات و کشندگی بالایی دارد و به همین دلیل، مجامع بین المللی روی کنترل این بیماری خیلی تاکید دارند.
در سال های اخیر، برای کنترل این ویروس خطرناک، توافق هایی میان سه سازمان خوار و بار کشاورزی ملل متحد(FAO)، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان بهداشت جهانی دام (OIE) منعقد شده ‌است.
ت 7150 / 2093 ** خبرنگار: علی نعمانی ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.