به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران، سید شبر موسوی افزود: تاکنون  یک هزار و ۱۱۶ فقره پرونده به مبلغ یک میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان به کارگروه استانی ارسال و به  ۳۰۰ فقره پرونده نیز ۶۰۰میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نکا  با بیان این نکته که بررسی میدانی خسارت‌ها با ۱۱ گروه کارشناسی انجام شده، اظهار داشت : کارگروه تخصصی شهرستانی پرداخت خسارت به صورت مرتب طبق برنامه‌ریزی نیز تشکیل  می‌شود.

طبق آخرین آماری که از معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی مازندران اعلام شد، ۲۴هزارو ۸۴۳نفر در سامانه جامع امداد و بازسازی دولت موسوم به " سجاد "  برای جبران خسارت به ارزش  ۴۳میلیارد و ۳۵۷میلیون تومان ثبت‌نام کردند که پرونده  ۱۱هزارو ۳۹۲بهره بردار با پرداخت ۲۰ میلیارد تومان در کار گروه تصویب شده است.

بنابر این آمار  تا امروز حدود ۱۵میلیارد تومان کمک بلاعوض به حساب ۹ هزارو ۴۴۳نفر از کشاورزان سیلزده استان مازندران پرداخت شده است.

همچنین پنج هزارو ۷۱۳نفر از کشاورزان سیلزده مازندران برای گرفتن حدود ۲۰میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به بانک‌های عامل معرفی شدند که ۲میلیارد تومان  آن به ۲۶۱نفر پرداخت شد.

پرداخت کمک بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان سیل زده مازندران به خاطر کندی ثبت در سامانه سجاد با تاخیر تقریباً ۲ ماهه از ۲۸ خرداد شروع شد.

سیلابی که در روزهای آخر سال ۹۷ مناطق مرکزی و شرقی مازندران را خانه تکانی کرد و با تکرار شدن طی روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین مناطقی از مرکز استان را هم شست و شو داد، بیش ازیکهزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان به بخش‌های مختلف خسارت زد ولی بیشترین آن بر اساس اعلام مسئولان مربوط به بخش کشاورزی بوده‌است.

عمده خسارت سیلاب به بخش کشاورزی، زیر آب رفتن مزارع و باغ ها، تخریب مزارع پرورش ماهی، از بین رفتن خزانه‌های شالیزاری و تخریب دامداری و مرغداری و تلف شدن ماکیان و دام های سبک و سنگین بوده است که میزان آن ۶۵۰ میلیارد تومان برآورد شد.
همچنین سیلاب و طغیان رودخانه های مرکزی و شرقی استان از جمله بابلرود، تلار قائمشهر، نکارود و تجن ساری حدود ۹۱ هزار هکتار از زمین های زراعی و باغی مناطق شرقی و مرکزی را به زیر آب برد و به انواع کشاورزی برنج، باغ های کیوی و مرکبات، توت فرنگی، گندم، جو و سویا از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد کرد.

در راستای حمایت از کشاورزان خسارت دیده از سیل بر اساس مصوبات هیات دولت، ۱۷۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۱۶۰ میلیارد تومان وام بانکی ۴ درصد به مازندران اختصاص یافت.

/۱۸۹۹/۶۹۹۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.