سردهنه های سنتی در حال حاضر یکی از مهم ترین منابع آبیاری زمین های کشاورزی و شالیزاری در مازندران و بویژه غرب استان محسوب می شود. برخی از این سردهنه ها در سیل مهرماه سال گذشته به طور کامل تخریب شدند و همین مسئله باعث گردید تا بسیاری از کشاورزان منطقه نگران آینده فعالیت خود شوند.
با فروکش کردن سیلاب ، دستگاه های مربوطه بلافاصله بازسازی سردهنه ها را در دستور کار خود قرار دادند و همچنان نیز این روند ادامه دارد اما با وجود این اقدامات همچنان برخی از فعالان این عرصه نگران تامین آب کشاورزی مزارع خود هستند.
این نگرانی ها باعث شد تا مسئولان مربوطه استانی در شهرستان تنکابن که بیشترین خسارت ها را در سیل غرب مازندران متحمل شده بود حضور یابند و به همراه مسئولان محلی از نزدیک روند بازسازی سردهنه ها را مورد ارزیابی قرار بدهند.
** سردهنه های سنتی ، کابوس کشاورزان مازندران
یک شالیکار تنکابنی با انتقاد از نبود یک سردهنه مدرن در این شهرستان به خبرنگار ایرنا گفت : در سیل مهرماه تمامی سردهنه ها تخریب شد و این تهدید با درایت مسئولان می توانست به فرصتی طلایی برای کشاورزی منطقه تبدیل شود اما متاسفانه این اتفاق نیافتاد.
ابراهیم حسن زاده افزود : با تخریب سردهنه های سنتی فرصت خوبی برای احداث سردهنه های مکانیکی یا بتنی ایجاد شد اما مسئولان به هر دلیلی بار دیگر اقدام به احداث سردهنه سنتی کردند که از کارآمدی لازم برخوردار نیست.
وی با بیان اینکه سردهنه های سنتی جدید از استحکام لازم برخوردار نیستند ، اظهار داشت : افزایش مقاومت سردهنه های سنتی نیاز به زمان دارد و اگر در ماه های آینده باز سیلاب در رودخانه ها جاری شود تمامی آنها تخریب خواهند شد.
به گفته این کشاورز ، مسئولان می گویند سردهنه های اصلی را آبگیری کرده اند اما تا زمانی که سردهنه های فرعی آماده نشوند آب وارد مزارع نمی شود و بنابراین باید در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشند.
وی یادآور شد : هنوز بسیاری از شالیکاران به دلیل نبود آب به واسطه عدم احداث سردهنه ها با مشکل آبگیری زمین های خود مواجه هستند و این در حالی است که زمان به سرعت برای نشاء برنج در حال سپری است .
** ضرورت مدرن کردن سردهنه های سنتی
مدیر امور آب منطقه ای استان مازندران پیرامون آخرین وضعیت سردهنه های زراعی در غرب مازندران گفت : بارش های زیادی در این منطقه صورت می گیرد و سردهنه های زراعی سنتی با افزایش دبی آب رودخانه تخریب می شوند.
محمد ابراهیم یخکشی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : سردهنه های زراعی اکثرا سنتی هستند و در برابر سیلاب ها بسیار آسیب پذیرند ، بنابراین باید با تخصیص اعتباری از محل منابع استانی یا مدیریت بحران این سردهنه ها را مدرن نمود.
وی اظهار داشت : پس از سیل مهرماه که با تخریب زیادی همراه بود ، بخش قابل توجهی از سردهنه ها تخریب شده بود که با اقداماتی که صورت گرفته تمامی این سردهنه ها یا آبگیری شده اند و یا در حال آبگیری هستند.
یخکشی بر ضرورت برداشت مصالح مازاد از بستر رودخانه ها تاکید کرد و گفت : اگر این مصالح مازاد برداشت نشوند در صورت افزایش دبی آب رودخانه ها ، فشار بر روی سردهنه ها بسیار زیاد خواهد شد و احتمال تخریب مجدد آنها وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد : باید به مجموعه پیمانکاران اعتماد کنیم تا مصالح مازاد توسط آنها و با نظارت دستگاه های متولی از بستر رودخانه جمع آوری شود و آب مسیر طبیعی خود را طی کند.
** محدودیت مالی علت تاخیر در بازسازی سردهنه ها
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران نیز از آماده سازی سردهنه های زراعی حوزه این دستگاه اجرایی خبر داد و گفت : سیل مهرماه غرب مازندران بسیاری از سردهنه را تخریب کرده بود که به دلیل نزدیک شدن به فصل زراعی جدید بلافاصله اقدام به بازسازی آنها نمودیم.
عزیزالله شهیدی فر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : برای احداث چهار سردهنه زراعی روستاهای این منطقه به بیش از یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است که امیدواریم هر چه سریعتر تخصیص یابد.
وی اظهار داشت : برای احداث کانال انحرافی روستای پسکلایه حدود 180 میلیون تومان هزینه شده و قرار است تا یک هفته دیگر به بهره برداری برسد.
شهیدی فر با بیان اینکه احداث سردهنه روستای زردکند حداکثر تا ده روز آینده به اتمام می رسد ، خاطرنشان کرد : برای تامین اعتبار ، دهیاری های هر روستا قرار بود مبلغ 2 میلیون و 500 هزار تومان پرداخت بکنند که تاکنون تعدادی این مبلغ را پرداخت کرده و برخی نیز هنوز پرداخت نکرده اند.
وی در ادامه به لایروبی رودخانه های درازلات و وزیرچوب اشاره کرد و بیان داشت : اگر محدودیت مالی در این بخش وجود نداشت تاکنون تمامی سردهنه های زراعی آبگیری شده بودند و هیچ نگرانی در این زمینه وجود نداشت.
وی یادآور شد در سیل مهرماه سال گذشته حدود 308 میلیارد تومان به بخش کشاورزی غرب مازندران خسارت وارد شد که سهم شهرستان تنکابن 242 میلیارد تومان بود و متاسفانه تاکنون هیچ مصوبه ای جهت جبران خسارت ها از سوی دولت نداشته ایم.
** آبگیری سردهنه ها مطالبه حداقلی کشاورزان
معاون عمرانی استانداری مازندران نیز با بیان اینکه باید حداقل ها را برای کشاورزان فراهم نماییم ، گفت : اشتغال و اقتصاد مازندران وابسته به کشاورزی است و باید دو عنصر اساسی خاک و آب را برای فعالان این عرصه فراهم نماییم.
مهدی رازجویان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : توسعه صنعت به واسطه برخی محدودیت ها و گردشگری به دلیل سنتی بودن آن ، نمی توانند جایگزین مناسبی برای کشاورزی باشند و بنابراین باید همچنان در حوزه کشاورزی نیاز های فعالان این عرصه را فراهم نماییم.
وی اظهار داشت : یکی از مطالبات به حق مردم غرب استان ، رساندن آب به زمین های کشاورزی بویژه برنج است که خوشبختانه با اقداماتی که پس از سیل مهرماه صورت گرفت در حوزه آب منطقه ای سردهنه ها آماده شده اند اما در حوزه جهاد کشاورزی نیاز به تلاش بیشتری است .
به گفته رازجویان ، اگر جهاد کشاورزی در بازسازی سردهنه ها و لایروبی انهار با کمبودهایی مواجه است می تواند با هماهنگی فرمانداری از دهیاری ها و شوراهای روستا کمک بگیرد تا مشکل آبرسانی هرچه سریعتر برطرف گردد.
وی خاطرنشان کرد : درصد بالایی از مردم استان در حوزه کشاورزی فعالیت می کنند و بنابراین باید کمبود ها و مشکلات در این حوزه به حداقل برسد تا شاهد رضایت حداکثری آنها باشیم.
فرماندار ویژه تنکابن پیش از این بارها نسبت به آماده سازی سردهنه های زراعی هشدار داده بود و خواستار تسریع در بازسازی آنها از سوی دستگاه های اجرایی مربوطه شده بود.
سید امیر حسینی جو اظهار داشت : اگر سردهنه ها تا آغاز فصل زراعی جدید آبگیری نشوند به طور حتم با نارضایتی کشاورزان مواجه می شویم و این موضوع می تواند تبدیل به بحران اجتماعی در منطقه گردد.
شهرستان 166 هزار نفری تنکابن در غرب مازندران قرار دارد.
/1602/7513/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.