به گزارش خبرنگار ایرنا، براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی تاکنون نیمی از جمعیت مبتلا به این بیماری در جامعه شناسایی شدند و حدود 15 هزار نفر آنها زیر پوشش خدمات درمانی و پیشگیرانه لازم قرار دارند.
کارشناسان سلامت معتقدند که مطلع نبودن نیمی از مبتلایان به ویروس این بیماری می تواند عاملی در گسترش انتقال این عفونت به دیگران باشد بطوریکه از دید آنها تغییر شیوه ابتلا به این بیماری از تزریق با سرنگ های آلوده به تماس های جنسی از این بابت می دانند.
به گفته کارشناسان و متخصصان بیماری های عفونی شناسایی نشدن این بیماران یکی از چالش ها در مقابله و جلوگیری از گسترش ایدز به شمار می رود.
**ایدز چیست ؟
ایدز یک بیماری کشنده است که با ویروس اچ آی وی HIV ایجاد می شود و با ورود این ویروس به بدن از طریق تماس جنسی ، تزریق خون آلوده و بند ناف جنین، قدرت دفاعی بدن روز به روز کاهش می یابد و هر میکروبی فرصت بیمارکردن فرد را پیدا می کند.
با پایین آمدن سیستم دفاعی بیماران مبتلا به این ویروس، هجوم انواع عفونت های بیماری زا از جمله سرطان ها و دیگر بیماری های عفونی راحت تر ایجاد و گسترش می یابد.
انجام آزمایش ساده با عنوان ' رَپید تست ' می تواند درمشخص شدنHIV مثبت بودن یا نبودن فرد یا همان مبتلا بودن به بیماری ایدز تاثیر داشته باشد .
تشخیص بموقع و انجام درمان های مورد نیاز از اثرات و تبعات این بیماری خواهد کاست.
به گفته کارشناسان و دست اندرکاران، بسترهای لازم برای شناسایی و درمان بیماری ایدز در جامعه از سوی وزارت بهداشت و درمان ایجاد شده است تا علاوه بر پیشگیری از ابتلا به این بیماری ، نیازهای درمانی تامین و تا ضمن کاهش اثرات آن در مبتلایان ، زمینه ای برای کنترل و پیشگیری از شیوه نیز کاسته شود .
اما برخی حرف و حدیث ها در جامعه درباره بیماران مبتلا به ایدز و اینکه بیماری مهلکی که جان را می گیرد و درمانی برای آن وجود ندارد باعث شده تا افراد پرخطر حاضر به انجام آزمایش نباشند تا حداقل از بیماری خود آگاه شوند .
در حالیکه شناسایی بیماری ایدز باعث می شود تا آنها از خدمات و مراقبت های درمانی و بهداشتی مورد نیاز در مراکز مشاوره بیماری های رفتاری استفاده بکنند بدینگونه ضمن جلوگیری از انتشار و گسترش ویروس این بیماری ، خود نیز از عمر بیشتر با درد کمتری برخوردار شوند.
** ابتلای به ایدز پایان راه زندگی نیست
کارشناس بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مازندران آموزش ، اطلاع رسانی درباره بیماری و انجام تست های تشخیص را از جمله عواملی ذکر کرد که در روند کنترل ، پیشگیری و درمان بیماری ایدز موثر است .
علی عابدی گفت: برخلاف آن چیزی که در اذهان عمومی وجود دارد دیگر ایدز یک بیماری غیر قابل درمان نیست که فرد با ابتلا به آن عمرش کوتاه شود بلکه می توان با انجام درمان های لازم و بموقع از آسیب های بیشتر جلوگیری کرد که منجر به افزایش طول عمر می شود.
وی افزود: برای این منظور مجموعه بهداشت و درمان با ایجاد و فراهم کردن امکانات و زیر ساخت های لازم و مناسب تشخیص ناقلان ویروس این بیماری بدنبال ردیابی مبتلایان و کنترل گسترش این بیماری در جامعه است.
این کارشناس بیماری های واگیر مازندران ، انجام آزمایش تست سریع ' رَپید تست ' در مراکز بهداشت و درمان و نیز مراکز مشاوره بیماری های رفتاری در تمامی شهرستان ها را از جمله این بسترها برای شناسایی و کنترل ایدز برشمرد.
وی گفت: ظرف مدت 20 دقیقه پس از نمونه گیری خون برای این آزمایش، پاسخ داده می شود و در همین مدت کوتاه فرد با HIV مثبت یا همان مبتلا به ایدز مشخصص می شود و برای کارهای تشخیصی و درمانی فراتر به مراکز بالاتر ارجاع می شوند.
عابدی معرفی به مراکز مشاوره بیماری های رفتاری را که دارای امکانات و تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی مجهزتر هستند را فاز بعدی مراحل درمان بیماران ایدز عنوان کرد و افزود : افرادی که پاسخ آزمایش رپید تست آنها مثبت است برای تشخیص دقیق تر به این مراکز معرفی می شوند.
وی ادامه داد: مجموعه بهداشت و درمان تنها به انجام آزمایش رپید تست اکتفا نمی کند و برای این منظور آزمایش دقیق تر به نام 'اِلایزا 'برای تشخیص ویروس ایدز در خون افراد را انجام می دهد که با انجام این آزمایش و تایید آن ، ناقل ویروس ایدز در افراد تایید می شود.
به گفته این کارشناس بیماری های واگیر مازندران در تمام این مراحل اطلاعات افراد محرمانه است و نباید بیماران از این بابت نگرانی داشته باشند.
وی گفت: هرچند ایدز بیماری است که درمان قطعی ندارد اما با انجام کارهای درمانی بموقع می توان تعداد بار انتقال ویروس این بیماری را در جامعه کاهش داد و حتی به صفر رساند.
عابدی اضافه کرد: اکنون به دلیل شناسایی نشدن بیشتر ناقلان به ویروس این بیماری به عنوان موضوع نگران کننده برای دست اندرکاران حوزه پیشگیری و درمان به شمار می رود.
وی با اشاره به نامگذاری شعار امسال روز جهانی ایدز با عنوان 'برای آگاهی از سلامتی خود من هم آزمایش اچ آی وی می دهم '، افزود: با توجه به اهمیت شناسایی ناقلان ویروس این بیماری و در راستای تشویق و ترغیب مردم به انجام آزمایش تشخیصی، این روز با این عنوان نامگذاری شده است.
از سال 1988میلادی به منظور افزایش بودجه‌ و آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض‌ها، اول دسامبر (10آذرماه) هر سال روز جهانی ایدز نامیده شده است.
عابدی از افراد پرخطر ، آنهایی که رفتارهای پرخطر جنسی دارند و یا از سرنگ های آلوده استفاده کردند خواست تا با مراجعه به مراکز بهداشت و درمان شهرستان ها و مراکز مشاوره بیماری های رفتاری ، آزمایش رپید تست را انجام بدهند.
وی گفت: تمام هزینه های این آزمایش و کارهای درمانی بعدی آن رایگان است و افراد با انجام این کار در کنترل و جلوگیری از گسترش ویروس این بیماری می توانند کمک بکنند.
** مبتلایان ناشناس ایدز ، خطر در کمین سلامت جامعه
مدیر گروه بیماری های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به شناسایی 388 نفر بیمار مبتلا به ایدز در استان اشاره کرد و گفت: پیش بینی می شود 2 هزار و 500 نفر آلوده به ویروس این بیماری در استان وجود داشته باشد .
محمدرضا پارسایی از ناشناس بودن بیماران ایدز به عنوان کمین خطر برای سلامت جامعه نام برد و افزود: برخی حرف و حدیث ها در میان عامه مردم باعث شده تا افراد پرخطر رغبتی به انجام آزمایش از خود نشان ندهند.
وی ادامه داد : در صورتیکه مجموعه بهداشت و درمان می تواند در کنترل و به صفر رساندن یک بیماری موفق باشد که راههای گسترش آن را ببندد که شناسایی افراد مبتلا مهمترین راه در این زمینه است.
مدیر گروه بیماری های واگیر مازندران اضافه کرد : مجموعه علوم پزشکی استان زیر ساخت های لازم از جمله آزمایشگاهها ومراکز مشاوره رفتاری را برای این منظور در استان فراهم کرده است که حفظ و محرمانه بودن اطلاعات هر بیمار از مسائل اصلی و مورد پیگیری در این مراکز است.
وی ادامه داد : هرچند دانشگاه علوم پزشکی سعی می کند تا با درنظر گرفتن نقاط آسیب پذیر و پرخطر اجتماعی همچون زندان ها آزمایش های مربوط به این بیماری را انجام دهد اما با تغییر شیوه ابتلا از تزریق به روابط جنسی همراهی و همکاری در انجام آزمایش ها می تواند بسیار کمک حال باشد.
پارسایی گفت: برخلاف تصور جامعه که ایدز را پایان زندگی افراد می دانند تشخیص بموقع و انجام درمان های لازم باعث می شود تا بعد از تشخیص بیماری تا 50 سال بعد نیز عمر بکند.
وی ادامه داد: همینطور عکس این موضوع که در صورت دیر اقدام کردن برای تشخیص بیماری باعث می شود تا فرد پنج تا 10 سال بیشتر بعد از ابتلا عمر نکند.
مدیر گروه بیماری های واگیر مازندران اضافه کرد : از سال 1394 تاکنون آزمایش اچ آی وی از مادران باردار استان انجام می شود که در این مدت سه مادر مبتلا به ایدز با انجام مراقبت های لازم حین بارداری فرزندان سالم بدنیا آوردند.
وی گفت: این یعنی همان تشخیص و درمان بموقع که می تواند مانع از گسترش و انتقال ویروس این بیماری در جامعه می شود و رسیدن به نقطه به صفر رساندن بیماری است .
دکتر پارسایی از افرادی که رفتارهای پرخطر جنسی دارند و داشتند و معتادان تزریقی خواست تا با انجام آزمایش رپید تست گامی در جهت کمک به جلوگیری از انتقال و گسترش بیماری ایدز بردارند.
2096/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.