به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، استان مازندران سه میلیون و 300 هزار نفر جمعیت ساکن دارد و به جهت گردشگر پذیر بودن جمعیت این استان شناور و در برخی روزهای سال چندین برابر می شود.
همچنین در این استان روزانه به صورت میانگین حدود 3 هزار تن زباله تولید می شود که این میزان نیز با افزایش جمعیت در ایام تعطیلات چند برابر می شود.
امروز زباله و مشتقات آن یکی از بزرگ ترین دغدغه های مردم و مدیران استان است که برای حل آن عزمی جدی و حرکتی سریع لازم است.
نگاه نظارتی هر یک از دستگاه ها به جای دیدگاه اجرایی امروز به یکی از مشکلات این حوزه تبدیل شده است که منجر به مطالبه گری هر دستگاه و فقدان نگاه پاسخگویی و عملکردی شد.
همچنین تصور نظارتی بودن دستگاه ها خود باعث می شود ، هر دستگاه کاستی های کار خود را به گردن دیگر دستگاه ها اندازد.
در همین رابطه علی نبیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران در نشست امروز تاکید کرد: بحث زباله مختص امروز و دیروز نیست و همراهی همه را برای به سرانجام رسیدن لازم دارد.
وی با تاکید بر جایگزینی نگاه اجرایی با نظارتی دستگاه ها به اجرای طرح، افزود: مازندران فقط متعلق به ما نیست و مردم استان‌های دیگر نیز از این استان به عنوان مقصد سفر سهم می برند.
نبیان گفت: تداوم پروژه ها مسلما از نظر تامین منابع مالی با محدودیت‌های مواجه بوده و برخی از علت‌های تعلل در پروژه این امر است ، یکی دیگر از مشکلات کار واردات کالاها بود، در حال حاضر تمام دستگاه ها تامین و تهیه شد و اکنون مرحله نصب آنها مانده است.
وی افزود: بنا به دستور استاندار مازندران و برنامه های انجام شده تا پایان امسال باید 1400 تن از زباله های استان را مدیریت پسماند کنیم که با همکاری همه، این مهم قابل انجام است.
** باید تمام دستگاه ها آستین بالا بزنند
مدیر کل دفتر امور شهری و روستای استانداری مازندران گفت: نمی شود با فریاد اعتراض قدمی در جهت حل معضل زباله استان گرفت و برای این مسئله باید آستین بالا زد و در میدان عمل حاضر شد.
محمد محمدی تاکامی افزود: اینکه هر دستگاه فقط اعتراض کند و تمام فعالیت ها را هیچ بشمارد امری پسندیده نیست و باید خود را نیز در فعالیت ها و اجرای برنامه ها دخیل کند.
وی با بیان اینکه دغدغه زباله امروز نتیجه دهه ها بد مدیریتی است، ایستادن خارج از گود را برای حل مسئله زباله بی تاثیر عنوان کرد و گفت: تمامی دستگاه ها برای حل مسئله زباله بر اساس وظایف و بضاعت خود در حال انجام کار هستند.
مدیر کل دفتر امور شهری و روستای استانداری نیز کمبود اعتبار مالی، نا هماهنگی در برخی امور برای پیشرفت پروژه ها را از اصلی ترین موانع عنوان کرد و گفت: با تمام این مسائل استاندار مازندران و دیگر دستگاه ها در حال فعالیت هستند.
محمدی تاکامی روند کار را مثبت توصیف کرد و افزود: تا شرایط مطلوب فاصله ای طولانی داریم.
**ردیف اعتباری مجزا و سیستم نظارتی لازم است
مدیر کل محیط زیست مازندران نیز افزود: با این روند افتتاح طرح های پسماند نمی توان به بهبود اوضاع امیدوار بود، براساس ارزیابی های صورت گرفته در ارتباط با ساماندهی محل دفن هیچ اتفاقی تاکنون نیفتاده است.
ابراهیمی گفت: به عنوان نمونه در مورد آمل فنس کشی هایی توسط شهرداری صورت گرفته اما کاری فراتر لازم است؛ وزارت نیرو در مورد آمل در کنار فعالیت های شهرداری تعهد دارد و برای نمونه در مورد دریاچه سد هراز که سالهاست هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.
وی افزود: در استان هنوز کار قابل تقدیر نداریم و کارها در حد حداقلی وظایف بوده، از سوی دیگر بر این همه اعتبارات که تخصیص می یابد نظارتی نمی شود، وظیفه شهردار و دهیار هم در این حیطه مشخص است.
ابراهیمی گفت: در بابل هم پیشرفت خاصی نشده و شیرابه ای هم که به رودخانه سرازیر می شود 40 متر مکعب هم نیست و بیش از این میزان می باشد.
وی افزود: دولت باید ردیف اعتباری مجزا و مکانیسم نظارتی در این زمینه داشته باشد و مشخص شود هر کدام از متولیان مسئول امر چه کاری انجام داده اند و کار را باید عملیاتی تر کنیم.
استان مازندران در برنامه مدیریت زباله به 9 منطقه تفکیک زباله تقسیم شد و مقرر گردید در سه منطقه نوشهر ، ساری و آمل نیروگاه های زباله سوز احداث شود و در 6 مرکز دیگر شامل قائمشهر ، نکا ، بابل و نور نیز کارخانه های کمپوست در حال اجرا است.
7335/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.