به گزارش ایرنا، دکتر امید علی عادلی روز سه شنبه در همایش سالروز تاسیس انتقال خون اظهار داشت: استفاده از کیسه های فیلتر دار هر چند زحمت بیشتری برای گیرندگان خون در پایگاه ها دارد ولی با توجه به اهمیت و ضرورت سلامت خون های اهدایی ، استفاده از این کیسه ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
وی با اشاره به تفاهم نامه های صورت گرفته برای انجام واکسیناسیون هپاتیت B در کشور گفت: در استان لرستان نیز از شهریور ماه افرادیکه بالای 29 سال سن دارند و اهدا کننده مستمر خون هستند به مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی معرفی می شوند تا واکسیناسیون هپاتیت بی بصورت رایگان برای آنها انجام شود.
مدیرکل انتقال خون لرستان لرستان یادآور شد: در سال 95 در لرستان بنا به سیاست سازمان انتقال خون ایران از افرادیکه که برای بار اول متقاضی اهدای خون بودند فقط یک آزمایش می گرفت تا بعد از انجام آزمایش های لازم سلامت خون آنها بررسی شود و بعد در صورت صحت و سلامت خون فراخوان داده شدند که برای اهدای خون مراجعه کنند.
وی افزود: این اقدام میزان سلامت خون را افزایش داده است و با همت و همکاری مردم تاکنون با مشکل مواجه نشده ایم.
عادلی گفت: بنا بر پیشرفت علم پزشکی، سازمان انتقال خون نیز به تبع آن پیشرفت هایی داشته است و خونی که اهدا می شود در هر نقطه از کشور در کل کشور در چرخه توزیع خون می چرخد و توزیع می شود بنابراین باید معیارهای دنیا در تایید سلامت خون را رعایت کرد.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود 2 میلیون و 100 هزار نفر در کشور اهدای خون داشتند گفت: شاخص اهدای خون در کشورهای در حال توسعه 13 به هزار نفر ، در ایران 27 به هزار نفر و در کشورهای توسعه یافته 33 به ازای هر هزار نفر است.
مدیر کل انتقال خون لرستان با تاکید بر اینکه اهدا کنندگان مستمر خون سالمترین خون ها را دارند گفت:افرادیکه که سه بار خون اهدا کنند در واقع سه بار معاینه می شوند و سه بار آزمایش های لازم را انجام می دهند بنابراین سلامت خون چنین شخصی بیشتر و مورد اطمینان است.
وی افزود: خون اهدا کنندگان مستمر 10 برابر سالمتر از افرادی است که برای بار اول خون اهدا می کنند.
مدیرکل انتقال خون لرستان با بیان اینکه خون نوعی دارو است و هر دارویی عارضه ای دارد گفت: یکی از نگرانی های در مورد خون اطمینان از سلامت آن است که در واقع وجود اهدا کنندگان مستمر خون رافع این نگرانی است.
وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون در نظر دارد مرکز پیوند مغز استخوان در کشور باشد گفت: در همین راستا از اهدا کنندگان مستمر خون در استان نیز یک نمونه گرفته می شود تا شاخص هایی که برای اهدای پیوند مغز استخوان لازم است بررسی شود و در بانک اطلاعات خون در سازمان انتقال خون کشور ثبت شود.
نهم مرداد ماه مصادف با سالروز تاسیس سازمان انتقال خون کشور است.
1920/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.