به گزارش ایرنا، مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی روز سه شنبه همزمان با روز ملی اهدای خون در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از سبز شدن وضعیت ذخایر خونی در مناطق مختلف این استان خبر داد و گفت: طی هفته های گذشته وضعیت ذخایر خونی در این استان در شرایط هشدار آمیز و در وضعیت آبی و نزدیک به قرمز قرار داشت.
دکتر حمیدرضا اسلامی افزود: فعالیت خوب رسانه ها در این زمینه و همچنین تعدیل دمای هوا طی چند روز گذشته کمک بسیار به بهبود وضعیت ذخایر خونی در استان کرده که حفظ این وضعیت نیازمند مشارکت و همکاری مستمر اهداکنندگان خون می باشد.
وی اظهار داشت: استان خراسان رضوی رتبه سوم کشور در تولید خون پس از استان های تهران و فارس را داشته و تامین نیاز خونی 59 بیمارستان را بر عهده دارد.

* کاهش مراجعه برای اهدای خون تا 50 درصد
مسئول روابط عمومی انتقال خون خراسان رضوی در این باره گفت: طی ماههای اخیر مراجعات مردم به پایگاه های اهدای خون در مشهد و دیگر شهرستان های این استان حدود 50 درصد کاهش داشت که در چند روز اخیر این وضعیت بهبود یافته است.
محسن قدیمی افزود: گرمای هوا و مسائل اقتصادی در کاهش مراجعه مردم به پایگاههای اهدای خون تاثیر داشته که اگر این روند ادامه می یافت، انتقال خون خراسان رضوی برای تامین خون بیماران با چالش جدی مواجه می شد.

*قابلیت نگهداری ذخایر خونی حداکثر 35 روز است
معاون فنی انتقال خون خراسان رضوی نیز گفت: خون های دریافتی قابلیت نگهداری تا 35 روز را دارد، لذا باید به طور مستمر خون گیری انجام شود و خون های دریافتی جایگزین گردد.
دکتر علی حسنی افزود: از هر واحد خون (کیسه خون) سه فراورده خونی شامل گلبولهای قرمز، پلاکت و پلاسما تولید می شود.
وی اظهار داشت: اینک وضعیت ذخایر خونی خراسان رضوی در حد قابل قبول است اما استمرار پاسخگویی به بیماران منوط به مراجعه مستمر مردم برای اهدای خون است.
وی تعداد اهدا کنندگان مستمر خون در خراسان رضوی را 35 درصد اهداکنندگان عنوان کرد و گفت: اهدا کنندگان مستمر دست کم 2 بار در سال مبادرت به اهدای خون می کنند و سیاست انتقال خون بر این است که تعداد اهدا کنندگان مستمر افزایش یابد.
حسنی افزود: مردان سالانه چهار نوبت و زنان سه نوبت می توانند خون اهدا کنند.

*وضعیت ذخایر خونی در خراسان رضوی بهبود یافت
مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: وضعیت ذخایر خونی این استان هم اکنون در شرایط سبز یعنی قابل قبول قرار دارد.
وی افزود: در چهار ماه نخست امسال 62 هزار و 677 نفر به پایگاههای اهدای خون استان مراجعه کردند که حدود 50 هزار نفر از این تعداد شرایط لازم را داشته و از آنان خونگیری به عمل آمد.
وی اظهار داشت: میزان اهدای خون در این استان طی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد افزایش داشته است.
اسلامی با اشاره به چالشهای اهدای خون در خراسان رضوی گفت: به رغم افزایش یک هزار و 400 تخت بیمارستانی در این استان طی سالهای اخیر و افزایش نیاز به خون اقدامی برای رفع چالشها و کمبودهای انتقال خون انجام نشده است.
وی افزود: ظرفیت تولید خون و فرآورده های خونی در خراسان رضوی سالانه 60 تا 100 هزار کیسه خون است در حالی که انتقال خون استان چند برابر این میزان خون تولید می کند.
وی اظهار داشت: سهم زنان این استان در اهدای خون به دلیل باورهای غلط فرهنگی و شرایط خاص بانوان ناچیز است بطوریکه اکنون 94 درصد خون تولیدی در استان توسط مردان اهدا می شود.
اسلامی گفت: با تمام کمبودهایی که همواره در تامین خون وجود داشته است تاکنون هیچ عمل جراحی در بیمارستان های خراسان به سبب نبود خون لغو نشده است.
وی افزود: پایگاه جدیدی که با نام ثامن به تازگی در جوار بارگاه مطهر رضوی راه اندازی شده مجهزترین پایگاه خراسان رضوی در زمینی به مساحت 200 مترمربع و دارای 16 تخت فعال است که حضور اهدا کنندگان خون را انتظار می کشد.
هم اکنون 6 پایگاه انتقال خون در مشهد و پنج پایگاه در شهرهای نیشابور، سبزوار، تربت حیدریه، قوچان و گناباد دایر است.
3027 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.