محمدرضا عاملی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هشت هزار و 443 نفر در چهار ماه گذشته به مراکز اهدای خون استان مراجعه کردند که 50 نفر برای اهدای پلاکت رفتند و از این تعداد 49 نفر موفق به اهدای پلاکت شدند.
وی گفت: همچنین از هشت هزار و 393 نفر که برای اهدای خون مراجعه کردند، 6 هزار و 696 نفر موفق به اهدای خون شدند که 537 نفر زن و مابقی مرد بودند.
مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون 30 نفر برای نمونه گیری سلول های بنیادین خون به مرکز انتقال خون مراجعه کردند که نمونه گیری های لازم انجام و به تهران ارسال شده است.
وی با بیان اینکه هر فرد در ماه می تواند 2 نوبت پلاکت خون اهدا کند گفت: ابتدا متقاضیان اهدای سلول های بنیادی ثبت نام شده و بعد از پذیرش و انجام آزمایش های موردنظر در صورت نیاز به فرد اهداکننده فراخوان می شود تا از خون محیطی وی سلول بنیادین دریافت و به گیرنده خون از جمله بیماران خونی و سرطانی اهدا شود.
عاملی همچنین گفت: 15 میلیارد ریال برای مرکز جامع اهدای خون کشور در بیرجند تامین اعتبار شده است و عملیات اجرایی آن از پایان امسال آغاز می شود.
وی تصریح کرد: این مرکز در زمینی خاص راه اندازی نمی شود بلکه توسعه و ایجاد برخی بخش ها در ساختمان کنونی پیش بینی شده است.
مدیرکل انتقال خون استان خراسان جنوبی افزود: عملیات اجرایی توسعه بخش فرآورده گیری خون، پخش، مرکز اهدای خون، مرکز اهدای پلاسما، مرکز پذیره نویسی سلول های بنیادین و افزایش دستگاه های اهدای پلاکت خون از دیگر اقداماتی است که به زودی انجام خواهد شد.
وی اظهار داشت: در حال حاضر پنج مرکز خون گیری در استان فعال است که یک مرکز در طبس به صورت هر روز فعالیت دارد.
عاملی گفت: همچنین مراکز شهرستان های قاین و فردوس هفته ای 2 روز در هفته و 2 مرکز بیرجند هر روز برای اهدای خون فعال هستند.
نهم مرداد در ایران به عنوان روز اهدای خون شناخته شده است.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.