در ادامه این مطلب آمده است: متاسفانه به دلایل تاریخی مختلفی نتواسته‌ایم از داشته هایمان به خوبی استفاده کنیم به همین دلیل این استان اکنون از نظر اقتصادی با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.
شاید بتوان گفت مهمترین و اصلی‌ترین چالش موجودی کنونی کشور بیکاری است چراکه تمام اقشار جامعه را درگیر خود کرده و به یک محدوده خاص جغرافیایی نیز خلاصه نمی‌شود.
به بیان دیگر در تمامی کشور می‌توان این چالش را مشاهده کرد البته درصد بیکاری در برخی از مناطق متناسب با اقدامات انجام شده توسط دولت ها و مردم متفاوت است.
به نحوی که در برخی از استان‌ها به دلیل اینکه دولت زیرساخت و همچنین سرمایه گذاری لازم را در دهه های گذشته در آنها انجام داده و همچنین مردم نیز از نظر فرهنگی و اقتصادی پذیرای این اقدامات بوده اند اکنون مشکلات کمتری به چشم می خورد.
بسیاری از کارشناسان معتقدند که بیکاری دلیل نیست بلکه معلول بسیاری از عوامل بوده به عنوان نمونه در صورتی که بخش تولید با مشکلات کمی مواجه باشد و شاهد رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار باشیم مطمئناً بیکاری نیز کاهش خواهد یافت.
به هر حال به دلیل کم کاری ها اکنون بیکاری گریبان کشور را گرفته و با وجود اقدامات انجام شده هنوز این چالش کاهش نیافته است.
معضل بیکاری در برخی از استان‌ها به خصوص استان های زاگرس نشین به شدت جامعه را تحت تاثیر قرار داده به نحوی که با یک مراجعه به جدول آمار بیکاری به خوبی می توان دریافت رتبه های اول در اختیار چه استان هایی است.
با وجود اینکه در چند سال گذشته شاهد بهبود وضعیت بیکاری در لرستان بر اساس آمار مرکز ملی آمار بودیم اما بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که این اعداد و ارقام با واقعیت موجود در جامعه به هیچ عنوان همخوانی ندارد.
به هر حال اکنون مدیریت ارشد استان نیز اعلام کرده است هیچ عنوان به دنبال آمارسازی نیست و حتی در بدر آغاز فعالیتش در لرستان معتقد بود که باید آمار بیکاری در لرستان را به صورت واقعی اعلام کرد شاید به همین دلیل بود که بر اساس آخرین اعلام مرکز ملی آمار کشور شاهد حضور دوباره نرخ بیکاری در لرستان بودیم.
بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار زمستان 96 لرستان با نرخ 14 درصد ششمین استان بیکار کشور اعلام شد.
بر اساس این گزارش استان لرستان در زمستان 95 با نرخ 12.8 در رده 15 جمعیت بیکار کشور قرار داشت که نرخ 14 درصدی بیکاران استان در زمستان 96 حاکی از افزایش بیکاری و قرار گرفتن در رده ششم استان های بیکاری کشور است.
شایان ذکر است در بهار 96 آمار بیکاری در لرستان با نرخ 11.8 درصد در رتبه پانزدهم کشور قرار داشت.
به هر حال دولت نیز تاکنون تلاش زیادی برای بهبود وضعیت بیکاری در لرستان و سایر استان‌های کشور انجام داده که امیدواریم شاهد به نتیجه رسیدن آنها باشیم.
سال گذشته و امسال دولت همچنین روال گذشته اقدام به پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به متقاضیان اقشار مختلف کرده است که نظرات متفاوتی در مورد این اقدام وجود دارد.
در این فصل فعالان اقتصادی کارشناسان مسئولان و نمایندگان مجلس در مباحث مختلف نظرات خود را در مورد وضعیت بیکاری لرستان راهکارها موانع پیشنهادات و سایر موارد بیان کردند تا شاید نقشه راهی برای مسئولان استان برای برنامه‌ریزی باشد.
تمامی این موارد هدفی جز توسعه لرستان ندارد و امیدواریم روزی برسد که دیگران دیگر جوانان این دیار برای پیدا کردن شغل آن هم با کمترین حقوق و مزایا مجبور به ترک دیار لرستان و شده و شاهد دلتنگی مادران برای فرزندانشان نباشیم.
منبع: ماهنامه جهش نو
3210/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.