به گزارش ایرنا محمد لاهوتی روز چهارشنبه در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه لرستان به مناسبت روز ملی صادرات در سالن آمفی تئاتر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم آباد اظهار کرد: صادرات غیرنفتی کشور طی چندماه گذشته افزایش نداشته ولی در لرستان از ابتدای امسال تاکنون صادرات 23درصد رشد داشته که جای امیدواری است.
وی با بیان اینکه میانگین ارزش صادرات استان لرستان 2 برابر ارزش صادراتی کشور است، گفت: برخی از مشکلات به دهه های گذشته مربوط می شود و باید برای رفع مشکلات حوزه صادرات تلاش کنیم.
لاهوتی تشویق صادرکنندگان را در رونق اقتصادی موثر دانست و افزود: در حوزه صادرات موقت از ظرفیت های خوبی برخوردار هستیم اما تاکنون به این موضوع توجه ویژه‌ای نمی‌شود.
وی بیان کرد: حمایت از بخش کشاورزی در صادرات مهم بوده و باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
رئیس کنفدراسیون صادرات کشور با اشاره به ایتنکه در حوزه صادرات، خدمات فنی و مهندسی حمایت‌های دولت قطع شده‌ است گفت: یکی از ضعف‌هایی که به بخش خصوصی وارد است نبود شرکت‌های بزرگ صادراتی و مدیریت صادرات بوده که باید این موضوع مد نظر فعالان بخش خصوصی قرار گیرد.

**ایران رتبه خوبی در حوزه صادرات ندارد
رییس کمیسون صادرات کشور نیز در این آیین افزود: بانک جهانی در آخرین رتبه‌بندی در مورد اقتصاد کشورهای دنیا انجام داده که نشان می‌دهد ایران در رتبه166 دنیا از نظر سهولت فضای کسب‌ و کار در حوزه صادرات قرار دارد.
عدنان موسی‌پور با بیان اینکه شناسنامه صادرات در حوزه ساختمان استان‌های جنوبی، در گذشته به محصولات لرستان تعلق داشته است بیان کرد: این رتبه به خوبی نشان دهنده این است که استان های کشور باید نقش جدیدی را در حوزه صادرات ایفا کنند.
وی گفت: تجربه بین‌المللی تجار لرستان در وضعیت مناسبی نیست و باید در این راستا اقدامات بیشتری انجام داد.
موسی پور گفت: بنا به گفته مقام معظم رهبری، معدن باید جایگزین نفت شود و یکی از ظرفیت های استان‌های کشور در حوزه معدن لرستان بوده و باید برای توسعه این حوزه اقدامات مناسب تری انجام داد.

قدم های مثبت دولت یازدهم و دوازدهم برای بهبود فضای کسب و کار
رئیس اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی لرستان نیز گفت: مسایل و مشکلات حوزه صادرات در چند دهه گذشته وجود داشته و تاکنون با وجود تلاش‌های مختلف برطرف نشده‌اند، اما ایران بدون احتساب نفت 24 صدم درصد صادرات دنیا را به خود اختصاص داده است.
حسین سلاح ورزی بیان کرد: توسعه صادرات به یک مساله حل نشدنی در نظام اقتصادی تبدیل شده است و با وجود اینکه دولت یازدهم و دوازدهم قدم‌های خوبی را در رابطه با بهبود فضاب کسب و کار برداشته شده اما تا رسیدن به یک نقطه قابل قبول فاصله داریم.
وی گفت: توسعه صادرات یک موضوع فرابخشی است و لرستان نسبت به سال گذشته در صادرکردن مواد معدنی با کاهش همراه بوده که یکی از دلایل آن ممنوع شدن صادرات این محصولات عراق می باشد.
وی افزود: دیپلماسی اقتصادی باید در کنار دیپلماسی سیاسی قرار گیرد و موضوع صادرات به یک باور و عزم ملی تبدیل شود.

** 185میلیون دلار صادرات محصولات لرستان در هشت ماهه نخست امسال
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز در ادامه گفت: بهبود فضای کسب‌وکار مصداق علنی عدالت اجتماعی بوده و هر چه مشارکت اقتصادی در بین مردم بالا برود به شکلی باید گفت این موضوع باعث عدالت اجتماعی می‌شود.
محمدرضا صفی خانی تفاوت موجود در بین اقتصاد های کشورهای توسعه یافته و سایر کشورها را در موضوع تقویت اقتصاد و بالا بردن ثروت و درآمد دانست و افزود: آنچه که باعث بالارفتن درآمد مردم می‌شود توجه به زیربخش‌های مختلف اقتصادی به خصوص صادرات است.
وی گفت: در سال 94 رشد صادرات استان 104 درصد بوده اما این میزان در سال 95 با مشارکت بخش خصوصی و صادرکنندگان و هدایت منابع به سمت تولید، 22 درصد رشد داشته است.
صفی‌خانی بیان کرد: در هشت ماهه امسال بیش از 185 میلیون دلار صادرات داشته ایم و آمارها افزایش 32درصدی را در این حوزه نشان می دهند.
وی اضافه کرد: امروزه 96 درصد از صادرات لرستان در حوزه صنعت، یک درصد در حوزه معدن و 2.3 دهم درصد در بخش کشاورزی صورت گرفته است.
در پایان این مراسم از هشت واحد تولیدی در بخش صنعت، پنج واحد تولیدی در بخش معدن و سه واحد تولیدی در بخش کشاورزی با اهدا لوح تجلیل به عمل آمد.
3210/6060
خبرنگار: محمد یاراحمدی**انتشاردهنده:محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.