به گزارش ایرنا بهرام شکوری روز سه شنبه در همایش معدن، فرصت ها و چالش ها افزود: بعد از برجام دسترسی ما به تکنولوژی های نوین دنیا میسر شد و هزینه های این دسترسی هم کاهش یافت.
وی در این همایش که با حضور کارشناسان ارشد شرکت های معدنی و صنایع معدنی داخلی و خارجی در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان برگزار شد تصریح کرد: اگر روابط بانکی کشور با بانک های دنیا شکل بگیرد می توانیم با وارد کردن پول ارزان به کشور، نرخ سود بانکی را کاهش دهیم و فعالان اقتصادی هم بتوانند از این منابع پولی استفاده و تولید خود را توسعه دهند.
شکوری یادآور شد: در برنامه ششم توسعه برای رسیدن به هشت درصد رشد اقتصادی به یکهزار و 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم که 250 میلیارد دلار آن از منابع خارجی دیده شده است.
رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: با شرایطی که دولت یازدهم ایجاد کرده به وفاق ملی و همراهی همه اقشار مردم نیاز داریم تا بتوانیم فضای مناسبی برای جذب سرمایه گذاری خارجی فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه طبق اعلام بانک مرکزی 350 میلیارد دلار نقدینگی در دست مردم است اظهار کرد: متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم این حجم از نقدینگی را به سمت بازارهای مالی سوق دهیم و از دیگر سو موسسه هایی با دادن سودهای بالا نقدینگی مردم را جذب و در محل هایی سرمایه گذاری کرده اند که هر روز برای مردم مشکلاتی را ایجاد می کند و امیدواریم این مسائل در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال محقق شود.
شکوری با بیان اینکه ایران در بحث انرژی نسبت به کشورهای دیگر از مزیت های زیادی برخوردار است افزود: کشور ما یک در صد از مساحت و یک درصد از جمعیت دنیا را به خود اختصاص داده است و با وجود استخراج ضعیف بیش از هفت درصد ذخایر دنیا با تنوع 68 نوع ماده معدنی به ارزش 800 میلیارد دلار را در اختیار دارد.
وی ادامه داد: اگر اکتشاف معادن را تقویت کنیم به طور طبیعی این اقدام می تواند سهم کشور را در میزان ذخایر معدنی افزایش دهد.
این مسئول با بیان اینکه استان کرمان در حوزه معدن و صنایع معدنی از قابلیت های بسیار خوبی برخوردار است عنوان کرد: ایران در حوزه های مختلفی همچون گردشگری ظرفیتهای فوق العاده ای دارد به گونه ای که ظرفیت های گردشگری کشورمان 2 برابر ظرفیت گردشگری ترکیه است.
شکوری ادامه داد: سهم ما از درآمدهای گردشگری و توریستی 1.6 میلیارد دلار بوده در حالی که ترکیه که ظرفیت توریستی آن نصف ظرفیت توریستی ایران است 38 میلیارد دلار درآمد توریستی دارد.
رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: امروز از یک میلیارد و 100 میلیون گردشگر سهم ایران تنها نیم درصد است در صورتی که می توانیم در این حوزه بسیار فعال تر عمل کنیم.
وی تصریح کرد: ایران در کمربند مس، آهن، کرومیت و سایر مواد معدنی قرار گرفته در نتیجه هدف گذاری 1404 را بر مبنای همین ظرفیت ها تعریف کرده ایم و می خواهیم به تولید 10 تن طلا، 800 هزار تن کاتد مس، 300 هزار تن روی، 55 میلیون تن فولاد و غیره دست پیدا کنیم.
شکوری ادامه داد: نقش شرکت ها و معادن کوچک و متوسط در این فرآیند بسیار پر اهمیت خواهد بود زیرا این معادن 85 درصد تولید، 73 درصد استخراج و همچنین اشتغال کشور را انجام می دهد.
وی اضافه کرد: امروز 59 درصد سرمایه گذاری ها در این واحدهای کوچک و متوسط اتفاق می افتد.
شکوری بیان کرد: بحث مواد معدنی همچون آب در آینده، کشورهای دنیا را دچار چالش خواهد کرد چرا که میلیونها سال طول می کشد تا یک ماده معدنی ایجاد شود و همچنین هر انسان در طول زندگی خود یکهزار و 400 تن از مواد معدنی، سوخت و فلزات را مصرف می کند.
وی با بیان اینکه روزانه میزان تقاضا و مصرف برای مواد معدنی افزایش می یابد یادآورشد: در حالی که روز به روز ذخایر مواد معدنی کاهش پیدا می کند و در چنین شرایطی هر کشوری که مواد معدنی داشته باشد نسبت به سایر کشورها دارای مزیت است.
خبرنگار: کمیل بهشتیان ** انتشاردهنده: علی شریفی
7429/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.