تکرار همواره خسته کننده و ملال آور است حتی اگر گردشگری و سفر باشد؛ یکی از راههای رونق گردشگری معرفی مقاصد جدید گردشگری است اما به نظر می رسد معرفی این مقصدها در سال های گذشته با غفلت همراه بوده است.
مقصدهای تکراری از آفات گردشگری ایران است و در سال های گذشته نیز معمولا رسانه ها و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی این موضوع همواره یا درمقابل معرفی مقصدهای جدید سکوت اختیار کرده و یا اقدامی دراین خصوص انجام نداده اند.
رسانه ها نیز بیشتر به معرفی ظرفیت ها ی مقاصد قبلی پرداخته و گردشگران و مسافران نیز فقط به همین مقاصد روی آورده اند، در حالی که ظرفیت های اطراف این شهرها همچنان ناشناخته باقی مانده است.
در تعطیلات نوروزی و تابستان بیشتر شهرهای شناخته شده و مقاصد گردشگری معروف به عنوان مقصد گردشگری انتخاب شده و گردشگران و مسافران برنامه سفر خود را به گونه ای تنظیم می کردند که از این شهرها دیدن کنند.
معرفی نشدن مقاصد جدید گردشگری به مردم و تقسیم نشدن سفرهای هموطنان در طول سال، باعث شده است از سویی مقاصد گردشگری با ازدحام مسافر روبرو شده، متولیان خدمت به گردشگران در مقاصد گردشگری نتوانند آنگونه که بایسته است به مشتریان خدمت ارائه کنند و نارضایتی گردشگران نیز از این سفر افزایش یابد.

** مقصد تکراری آفت گردشگری
مقصدهای تکراری از آفات گردشگری ایران است و در سالهای گذشته معمولا رسانه ها و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی این موضوع همواره یا درمقابل معرفی مقصدهای جدید سکوت اختیار کرده و یا اقدامی دراین خصوص انجام نداده اند.
رسانه ها نیز بیشتر به معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های همین مقاصد قبلی پرداخته اند و صد البته گردشگران و مسافران نیز فقط به همین مقاصد روی آورده اند در حالی که ظرفیت های اطراف این شهرها همچنان ناشناخته باقی مانده است.
در ایام نورو و تابستان معمولا مرکز استان به عنوان مقصد گردشگری انتخاب و گردشگر و مسافر نیز برنامه سفر خود را طوری تنظیم می کرد که فقط از این شهرها دیدن کند.
این شیوه مسافرت و گردشگری به سفر ملال آور و کسل کننده برای برخی ها تبدیل شده بود اما راهی برای گریز از آن نبود زیرا اطلاعات چندانی از مقصدهای جدید گردشگری در اختیار آنان نبود.
** دنیای گردشگری در چند کیلومتری مرکز استان
هر چند برخی از گردشگران و مسافران در این سالها به دیدن فقط مرکز استان قناعت نکرده اند اما شمار آنان بسیار اندک بوده و بازگویی خاطرات آنان نیز به جایی نرسید.
مسافر و گردشگر با ورود به این شهرها فقط به جاذبه های طبیعی و باستانی مرکز استان بسنده می کرد در حالی که اگر چند کیلومتری از این شهر فاصله می گرفت دنیایی از دیدنی ها مقابل چشمانش ظاهر می شد.

***نبود خلاقیت؛ آفت دیگر صنعت گردشگری
چند سالی است که رونق گردشگری بیش از پیش در کشور مطرح شده و دولت سعی می کند بخشی از درآمد اقتصادی مملکت را از طریق این صنعت تأمین کند.
اما از آنجا که ارتباط سه گانه، علوم آکادمیک دانشگاهی، به همراه بسترسازی متولیان دولتی و اجرای بازیگران خصوصی در عرصه گردشگری، مشخص و البته پیوسته نیست، گردشگری ایران در همه ابعاد از بازاریابی و بازارداری گرفته تا تبلیغ و ترویج دچار نقصان اساسی است.
اما این مهم نه تنها به درک شرایط موجود، اصلاح الگوهای ناموفق، برنامه ریزی دقیق و تلاش بی وقفه و همه جانبه نیاز دارد بلکه برای نشستن بر سر سفره گردشگری، نیازمند ایده های نو و خلاق متناسب با خواسته گردشگران امروزی هستیم.
گردشگری ایران نیازمند نگرش نو است و شاید تحقق اهداف 'گردشگری خلاق' راهی برای تحقق اهداف گردشگری باشد.
یکی از خلاقیت های ترکیه برای جذب گردشگران و البته گردشگران ایرانی به موضوعی برمی گردد که در ابتدای این نوشتار مطرح شد.
گفته می شود هیچ بیلبوردی بزرگتر از فیلم وجود ندارد، شاید به همین دلیل است که از مدت ها قبل شاهد پخش فیلم ها و سریال های ترکیه ای به زبان فارسی هستیم که مخاطبان ایرانی را هدف قرار گرفته اند و اکنون که سریال های ترکیه ای بحث روز بسیاری از خانواده ها و محافل شده اند، ترکیه برای معرفی لوکیشن ها و جذب گردشگران دست به کار شده و زندگی در دنیای سریال ها را به فارسی زبانان پیشنهاد می دهد.
بنابراین آنچه ما به آن نیاز داریم سیاست منفعل بودن نیست، بلکه باید فعال و خلاق باشیم و باور درونی به زوایای مثبت گردشگری، اقدام جدی برای تامین زیرساخت ها و نگرش روزآمد و کارآمد در حیطه صنعت گردشگری باید مدنظر قرار گیرد.

*** منطقه آزاد اروند و جاذبه های فراوان گردشگری آبادان و خرمشهر
آبادان با همجواری با کشورهای خلیج فارس و داشتن صادرات و واردات کالا از طریق لنج و کشتی دارای بازارهای متنوع و متعدد و با قیمت های مناسب است که سبب شده است مردم از شهرستان ها و استان های دیگر برای خرید و سیاحت به این شهر عزیمت کنند.
استقبال برای سفر به آبادان موجب شده است تا بازارهای این شهر این روزها رونق گرفته و تجارت آن نسبت به دیگر شهرهای استان چشمگیر باشد.
همچنین گردشگران ورودی به منطقه آزاد اروند از جاذبه های گردشگری دریایی نظیر گشت دریایی در کانال تاریخی عضدی خرمشهر استفاده کردند.
بازار معروف به ' ته لنجی های ' آبادان که در تمامی روزهای سال پذیرای گردشگرانی است که از دیگر شهرهای همجوار و سایر نقاط کشور به این بازار سفر می کنند و در روزهای پایان هفته و به ویژه تعطیلات، حضور بیش از پیش مسافران و گردشگرانی را شاهد است که کالای مورد نیاز خود را با قیمت های مناسب خریداری می کنند.
بازار مرکزی آبادان نیز در دو طبقه بزرگ و روبروی بازار ماهی فروشان قرار دارد و مسافران ضمن تفریح و دیدن مناظر زیای اطراف و پارک های آن اقدام به خرید کالاهای مورد نیاز خود از این بازار شیک و نوساز می کنند.
پاساژ کویتی ها نیز که از بازارهای قدیمی آبادان و بیشتر در آن پوشاک مردانه عرضه می شود، این روزها شاهد حضور جمعیت زیادی به ویژه گردشگران است.
گردشگران برای تهیه مواد غذایی به ویژه کالاهای خارجی و قیمت های نسبتا مناسب تر از سایر بازارها به سراغ بازار ته لنجی ها می آیند که شور و حال خاصی دارد.
در این بازار از مواد غذایی خارجی گرفته تا روسری، انواع عینک آفتابی، لوازم آرایشی و بهداشتی، کیف و کفش و انواع کالاهای ملوانی و اجناس خارجی رونق خاصی یافته است.
گردشگرانی که آبادان را این روزها به عنوان مقصد سفر انتخاب کردند، برای تهیه انواع میوه، سبزی و تره بار تازه و صنایع دستی به بازار احمد آباد مراجعه می کنند.

*** مسئولان منطقه برای رونق گردشگری نوروزی آبادان و خرمشهر چه تمهیدی کرده اند؟
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد اروند، گردشگری آبی در رودخانه کارون و تالاب ناصری را برند منطقه آزاد اروند در سال 96 عنوان کرد.
سیدمرتضی نعمت زاده در نشست شورای گفت و گوی دولت با بخش خصوصی در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر، گردشگری آبی و تفریحات آبی را فرصت مناسب برای گردشگران داخلی و خارجی دانست و گفت:منطقه آزاد اروند این آمادگی را دارد که تفریحات آبی بر روی تالاب ناصری و رودخانه کارون را راه اندازی کند.
وی گردشگری روستایی را از دیگر برند های شهرهای آبادان و خرمشهر خواند و گفت:گردشگری روستایی ظرفیت جذاب است که با هزینه های کم می توان مکان های مناسبی برای گردشگران ایجاد نمود.
نعمت زاده، رویکرد و رشد طبیعت گردی در جهان را 30 درصد عنوان کرد و گفت: گردشگرانی که از شهرهای بزرگ و یا از کشورهای خارجی به این منطقه سفر می کنند بیشتر طالب طبیعت گردی هستند و در روستاهای خرمشهر و آبادان این فرصت وجود دارد.
وی توسعه انسانی، علمی و اقتصادی را یکی از وسیع ترین پیشبرد اهداف طرح های گردشگری خواند و گفت:اگر بخواهیم سرمایه گذار جذب کنیم، سریعترین و کم هزینه ترین کار برای درآمدزایی، رونق گردشگری است.
نعمت زاده افزود:نباید منتظر باشیم که سرمایه گذار در این منطقه یک هتل پنج ستاره تاسیس کند چون یک سرمایه گذار به دنبال درآمد و سود بیشتر است و قطعا این سرمایه گذار در شهرهای بزرگ سرمایه گذاری خود را انجام می دهد.
وی ادامه داد: طرح های کلان، سرمایه کلان می خواهد، ولی امروز می توان با اجرای طرح های گردشگری با سرمایه گذاری کوچک و متوسط اشتغالزایی کرد.
7100/6125 خبرنگار:کمیله حجازی **انتشاردهنده: سیدبهادر حسینی
کانال خبری ایرنا خوزستان:irnaahvaz@
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار استان خوزستان به کانال
ttp://www.telegram.me/irnaahvaz بپیوندید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.