کشاورزان بروجردی به دلیل نبود میادین میوه وتره بارمجبوربه عرضه محصولات باغی و کشاورزی خود درکنارجاده ها، خیابان ها و راه های اصلی و فرعی هستند.
شهرستان بروجرد به دلیل دارا بودن آب وهوا وخاک مناسب یکی ازقطب های تولید محصولات باغی ازجمله انواع سیب وهلودر استان وکشوراست محصولات تولیدی دراین شهرستان به دیگراستان ها و شهرهای کشورارسال می شود.
مسافران و مردم بروجرد نیزاغلب میوه های مورد نیاز خود را درروزهای تعطیل با سفربه روستاهای اطراف بروجرد تهیه می کنند.
یک باغداربروجردی اهل روستای کرکیخان دراین باره به خبرنگار ایرنا گفت: با شروع فصل برداشت محصولات باغی مانند انواع میوه مجبوربه توزیع وفروش آنها درکنارجاده های اصلی، خیابان های شهرو تقاطع های هستیم.
محمد گودرزی افزود: در شهرستان بروجرد میادین میوه و تره باروجود ندارد ومحصولات باغی را باید درکنارجاده یا درچهارراه های شهربروجرد به مردم عرضه می شود که انجام این مهم مشکلاتی را برای شهروندان ودستگاه های خدمات رسان به وجود می آورد.
یک کشاورز از روستای فیال بروجرد در این باره گفت: به علت نبود میدان عرضه میوه درشهرستان محصول باغات خود را به بروجرد انتقال داده ودرحاشیه پیاده روها به مردم عرضه می کنیم.
علی نظام الاسلامی افزود: محصولات باغی برای نگهداری وعرضه در زمان مناسب نیاز به سردخانه دارند که کمبود این مهم درشهرستان بروجرد باعث شده باغداران محصولات خود را با قیمت بسیارپایین تردرکنارجاده و یا سرچهار راه ها عرضه کنند.
به گفته وی اگر بخواهیم میوه باغات خود را به تنها مرکز بار فروشی بروجرد برده و درآنجا عرضه کنیم هم باید هزینه بالای حمل و نقل را متحمل شویم و هم محصول خود را با نازل ترین قیمت به واسطه ها بفروشیم.
رئیس اداره تعاون روستایی بروجرد گفت: احداث میدان میوه و تره باردرشهروظیفه شهرداری است واین مهم باید در نقطه ای که دسترسی همه مردم به آن راحت باشد احداث شود.
محمد حسن نوابی افزود: شهرداری بروجرد یک میدان میوه و تره باردرخیابان چمران احداث کرده که به علت مناسب نبوده مکان استقبال خوبی ازآن نشده است.
به گفته وی دلیل عرضه میوه توسط کشاورزان در کنار جاده ها و محورهای مواصلاتی و سر چهارراه ها این است که کشاورزان با این روش متحمل هزینه های کمتری می شوند و سریعتر به پول خود می رسند.
وی اظهارکرد: مردم نیز ازعرضه اینگونه محصولات استقبال می کنند زیرا قیمت پایین تری برای تهیه میوه پرداخت می کنند.
رئیس جهاد کشاورزی بروجرد نیزدراین باره گفت: متاسفانه واسطه ها محصولات باغی را از کشاورزان با قیمت پایینی خریداری می کنند و این موضوع باعث شده که آنها محصولات خود را در کنار جاده و یا سر چهار راه ها عرضه کنند.
رضا امینی افزود: بیش از 35 هزار تن سیب سالانه در شهرستان بروجرد تولید می شود که بخش اعظم آن دراستان ها و شهرستان های کشورعرضه می شود.
به گفته وی شهرستان بروجرد دارای سه سردخانه به ظرفیت 9 هزار تن می باشد که این مقدارازمیوه تولید شهرستان که بیشترنیزسیب است در سردخانه ها نگهداری می شود.
وی اظهارکرد: حدود 2 هزار تن ازسیب تولیدی شهرستان نیز فرآوری و به سرکه، لواشک و دیگرمحصولات تبدیل می شود.
رئیس جهاد کشاورزی بروجرد اضافه کرد: سالانه 75 هزارتن محصولات باغی در شهرستان بروجرد تولید می شود که سطح زیرکشت این مقدار محصولات چیزی درحدود 15 هزارهکتار باغ می باشد.
امینی بیان کرد: احداث میادین عرضه میوه و تره بار و همچنین احداث کارخانجات صنایع تبدیلی میوه می تواند کمک شایانی به رونق بخش کشاورزی باغات شهرستان بروجرد بدهد.
7273/7190 خبرنگار: علیرضا سلیمانی روزبهانی** انتشاردهنده: مقداد بهاروند احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.