گیلان در جوار بزرگترین دریاچه جهان و در همسایگی یکی از بزرگترین قدرت های بین المللی و شاهراه دسترسی به قفقاز واقع شده است. کریدور بین المللی شمال - جنوب (نوستراک) سراسر خاک گیلان را طی می کند.
شاه لوله صادرات گاز به اروپا گیلان را در می نوردد و بنادر مهم انزلی و آستارا از نظر اکونومیکی اهمیت فوق العاده ای داشته و بعنوان بنادر آزاد و منطقه ویژه اقتصادی نقش مهمی در توسعه استان و کشور دارد.
تنوع کشاورزی از شالی و کیوی و زیتون تا قطب چای و خاویار و توتون، دامداری و پرورش طیور و صیادی و باغداری موجب اهمیت بیش از پیش گیلان گردیده است.
گیلان با توجه به تلاش ها و خدمات بسیار ارزشمند دولت یازدهم ، کارهای اساسی زیادی را نیز در دولت دوازدهم پیش روی خود دارد. از جمله آنها می توان به اتصال راه آهن رشت _انزلی به آستارا که گیلان را از مزیت حمل و نقل ریلی بین المللی بهره مند می سازد اشاره نمود.
گسترش نقش بین المللی استان گیلان در بین ممالک حاشیه دریای خزر، حوزه قفقاز و حتی اروپا و توجه به بازارچه های مرزی و توسعه آنها بسیار اهمیت دارد؛ استفاده بهتر و بیشتر از مزایای مناطق ویژه اقتصادی و آزاد و توجه بیشتر به حمل و نقل دریایی، شوسه و راه آهن.
توجه اساسی به مقوله مهم محیط زیست دریای خزر، حفظ جنگل های بی نظیر هیرکانی، ساماندهی پسماند و پسابهای صنعتی و شهر ها و توجه به صنایع پاک اشتغالزا نظیر گردشگری ، گسترش تولیدات و صنایع شیلاتی ، جذب سرمایه و رونق اقتصادی در جهت اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی همه و همه از اولویت های اساسی این استان زیبای شمالی است.
تاکید رییس جمهور محترم به استانداران خود مبنی بر رعایت حقوق اقوام و مذاهب و حقوق شهروندی حائز اهمیت بسیاری است.
استان گیلان با تعدد مذهبی و اقوام از این توصیه بهره مندی بیش از پیش را خواهد برد. دکتر سالاری رتبه اول حقوق و علوم سیاسی دانشگاه پایتخت، در اجرای برنامه های خود در استان ساحلی بوشهر به تدوین افق های قابل دسترس و مهم در دستگاه های مختلف اجرایی تاکید داشته است و از مدیران شایسته ای است که در اندیشه تحول آفرینی در روند توسعه کشور می باشد.
فرهنگ مردم گیلان زبانزد خاص و عام می باشد. تدوین راهبردهای مناسب با توجه به شاخص بالای شاکله فرهنگی گیلان لزوم استفاده از تمام ظرفیت ها بویژه سازمان های مردم نهاد که از اهداف اساسی دولت تدبیر و امید است را می طلبد.
پویایی و جنبش سیاسی، گیلان را از تنوع جریان های سیاسی و احزاب برخوردار نموده و موجب نشاط در عرصه های گوناگون شده است که از مهم ترین آن ها میتوان به انتخابات و نتابج آن اشاره نمود.
این فعالان سیاسی در کنار مردمی با اندیشه های ژرف و وفاداری و با جانفشانی در راه آرمان های نظام و دولت اسلامی که در تقدیم هزاران شهید گلگون کفن و نیز رای بالا به دولت تدبیر و امید متبلور است ، فضای سیاسی فعالی را در استان رقم زده اند.
ضمن خیرمقدم و خوشامد به استاندار جدید به اعتقاد نگارنده با استقبال گرم از تصمیم هیأت محترم دولت و و دوری از تعصب های محلی نگری صرف و تجمیع توان کلیه منابع انسانی و امکانات استان بهتر می توانیم در راستای توسعه پایدار گام برداشته و به تحقق تفکر و تدابیر کلی دولت بیندیشیم. باید دست در دست هم پتانسیل های بومی و محلی را در راستای اعمال سیاست های دولت تدبیر و امید به کار گیریم تا دکتر مصطفی سالاری نیز بتواند همانطوریکه بیان داشته ، خدمتگذار شایسته ای برای مردم استان گیلان باشد و با وحدت و همدلی، شاهد ادامه پیشرفت در گیلان باشیم.
به یقین او نیز می آید تا گام هایی بزرگ و مستحکم برای گیلان بردارد و این، وظیفه میزبانی ماست تا میهمان را ارج گذاریم، اگر چه او خود صاحب خانه است.
* چنگیز شکوری نویسنده و روزنامه نگار
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.