به گزارش ایرنا، ناصر فغفوری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان شامگاه یکشنبه در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان زنجان افزود: تاکنون سابقه نداشت که سهم صادرات زنجان به بیش از یک درصد از صادرات کل کشور برسد.
وی یادآورشد: میزان صادرات ثبت شده با مبدا تولید زنجان طی پنج ماه سال جاری به 160 میلیون و 471 هزار دلار رسید که از رشد 2.6 برابری نسبت به رقم 61 میلیون دلاری در مدت مشابه سال گذشته خبر می دهد.
فغفوری اظهار کرد: صادرات ثبت شده از گمرک زنجان طی پنج ماه به 116 میلیون و 130 هزار دلاری رسید که این رقم نسبت به صادرات 60 میلیون دلاری در مدت مشابه سال گذشته 91 درصد افزایش دارد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: در حالی که میزان تحقق صادرات هدفگذاری شده کشور 75 درصد است این رقم در استان زنجان به 101.5 درصد می رسد.
وی خاطرنشان کرد: سهم صادرات استان زنجان از صادرات 14 میلیارد و 273 میلیون دلاری پنج ماهه امسال به 160.5 میلیون دلار معادل 1.2 درصد آن رسید.
فغفوری ادامه داد: میزان صادرات بخش صنعت در پنج ماهه امسال معادل 86 درصد کل صادرات، مواد معدنی 4.17 درصد کشاورزی 6.57 درصد، فرش دستباف 3.41، گردشگری 0.21 و خدمات فنی و مهندسی 0.01 درصد ثبت شده است.
مدیرکل گمرک استان زنجان هم در ادامه این جلسه گفت: در 6 ماهه امسال صادرات این استان از گمرک به 141 میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 90 درصدی را نشان می دهد.
حمید احمدی اضافه کرد: در 6 ماهه امسال میزان واردات به 167 میلیون دلار رسید که این رقم در مدت مشابه پارسال به 132 میلیون دلار می رسید.
وی تاکید کرد: در حالی که حجم تجارت در کشور رشد منفی را نشان می دهد، در گمرک استان زنجان شاهد رشد صادرات 90 درصدی هستیم.
احمدی اظهار کرد: زنجان ظرفیتی بالاتر از میزان صادرات کنونی را دارد و در صورتی که بتوان ظرفیت صادرات محصولات کشاورزی را هم ایجاد کرد می تواند رقم بالاتری در این حوزه را به ثبت رساند.
مدیرکل گمرک استان زنجان بر لزوم شکل گیری شرکت های حرفه ای صادرات تاکید کرد و خواستار افزایش میزان صادرات صنایع دستی که توان رقابتی بالایی در بازارهای جهانی دارد، شد.
وی صادرات را وظیفه بخش خصوصی خواند و نقطه ضعف صادرات استان را نبود صادرکننده حرفه ای و تخصصی برشمرد.
احمدی به ضعف شرکت های حمل و نقل استان اشاره کرد و خواستار استفاده از توانمندی ریلی استان شد.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.