به گزارش ایرنا توجه به توسعه همه جانبه روستایی با هدف حفظ قدرت تولید کنندگی و نگهداری از بنیه اقتصادی روستاها به عنوان اصلی ترین رکن توسعه پایدار به طور جدی در دولت یازدهم مورد توجه قرار گرفت تا علاوه بر حفظ ساختار جمعیتی از بسیاری از آسیب های اجتماعی از جمله حاشیه نشینی جلوگیری شود.
در همین راستا همزمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید توجه به توسعه روستایی در لرستان به طور ویژه مورد توجه قرار گرفت.
هم اکنون 2 هزار و 864 روستا در لرستان وجود دارد که یکهزار و 561 روستا از این تعداد بالای 20 خانوار هستند و به عبارتی 92 درصد جمعیت روستایی لرستان در روستاهای بالای 20 خانوار به سر می برند.
در لرستان بنا به گفته مسئولان 40 درصد جمعیت را روستائیان تشکیل می دهند، این میزان در مقایسه با میانگین کشوری قابل توجه است که لزوم و ضرورت توجه به حفظ جمعیت روستایی را بیشتر می کند.

** توجه به معیشت روستاها و مهاجرت معکوس
دولت یازدهم با باور به اینکه روستاها و توانمندسازی روستاییان یکی از پیش زمینه های مهم توسعه به شمار می رود، برنامه های مشخصی را به منظور کاهش فقر و محرومیت در روستاها به کارگرفت تا با ارتقای معیشت مردم روستاها نه تنها از مهاجرت بی رویه به شهر کاسته شود بلکه مهاجرت معکوس نیز امکان پذیر شود.
مدیرکل امور روستایی لرستان در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: در چند سال اخیر و طی دولت یازدهم، تلاش شده تا نگاه ویژه ای به توان معیشتی و اشتغال روستاها شود تا بتوان با تقویت قابلیت های کشاورزی و تولید کنندگی روستاها رفاه و درآمد زایی برای مردم ایجاد کرد.
غلامرضا عبداللهی افزود: به طور قطع برنامه ریزی در راستای ارتقای توان معیشتی روستاها عامل تعیین کننده ای در پیشگیری از مهاجرت روستا به شهر است و حتی می توان به مهاجرت معکوس نیز امیدوار بود که در بخش هایی از استان لرستان همچون سلسله مهاجرت از شهر به روستا اتفاق می افتد.
به گفته وی در دولت تدبیر و امید 850 میلیارد ریال درحوزه های مختلف بهسازی معابر و جدول ها، آسفالت راه ها، ساخت پل و نصب علائم و سایر زیرساخت های مورد نیاز روستایی انجام شده که اختصاص این میزان اعتبار به مشکلات روستایی بی سابقه بوده است.

** تهیه و تدوین سند محرومیت زدایی روستاهای دورافتاده لرستان
مدیرکل امور روستایی استانداری لرستان در این باره گفت: با توجه به سخت گذر بودن برخی مناطق و پراکندگی روستاها 9 بخش و منطقه جزو مناطق کمتر توسعه یافته به شمار می روند که طی چند سال اخیر اقدامات قابل توجهی در راستای ارتقای سطح زندگی مردم این مناطق انجام شده است.
وی با بیان اینکه 9 منطقه به عنوان مناطق محروم و کمتر توسعه یافته لرستان شناسایی شده است، افزود: سند محرومیت زدایی این مناطق در دولت جدید با تلاش و پیگیری استانداری تدوین و اقداماتی در راستای برق و گاز رسانی به این مناطق انجام شده است.
وی یکی از اقدامات دولت برای محرومیت زدایی از روستاها را تلاش برای حفظ جمعیت موجود روستاها و فراهم کردن زمینه هایی دانست که روستاییان تمایلی برای مهاجرت نداشته باشند و مهاجرت معکوس از شهر به روستا انجام شود.

** گازرسانی به حدود 700 روستا در دولت یازدهم
مدیرکل امور روستایی استانداری لرستان محور اصلی برنامه های دولت برای حفظ جمعیت موجود در روستاها را تقویت تولید روستاییان و تاثیر و نقش موثر آنها در تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: در استان لرستان برای فراهم کردن زمینه ماندگاری در روستاها در حوزه گازرسانی طی چند سال اخیر جهش قابل توجهی رخ داده به طوریکه شمار روستاهای دارای گاز از 375 روستا در سال 91 به حدود 700 روستا در سال 95 رسیده است.
به گفته وی از سال 76 تا سال 92 تنها چهار هزار و 100 کیلومتر لوله گذاری برای انجام عملیات گازرسانی انجام شده بود در حالیکه در دولت تدبیر و امید به تنهایی 2 هزار و 500 کیلومتر لوله گذاری انجام شده است به عبارتی در طی فعالیت دولت یازدهم معادل 70 درصد تمام سال های فعالیت شرکت گاز در لرستان کار انجام شده است.

** آب رسانی به 642 روستای لرستان از آب آشامیدنی سالم در دولت یازدهم
مدیر شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان نیز در این باره گفت: در طول فعالیت دولت تدبیر و امید آبرسانی به 642 روستای این استان انجام شده است.
علیرضا کاکاوند افزود: در گذشته به طور میانگین 180 روستا در این استان با تانکر آبرسانی می شد که با مجموعه اقدامات صورت گرفته در دولت یازدهم هم اکنون این تعداد به 14 روستا کاهش یافته است.
به گفته وی درخصوص ارتقای شاخص بهره مندی نیز در سال های قبل از 1392 افزایش رشد شاخص بهره مندی به میزان 9 دهم درصد در سال بود ولی از سال 92 تاکنون این رشد به 1/4 درصد در سال ارتقا یافت بطوریکه در حال حاضر شاخص بهره مندی استان از آب آشامیدنی روستایی 83.5 درصد است که در مقایسه با میانگین کشوری 4.5 درصد بیشتر است.
کاکاوند اضافه کرد: در گذشته شاخص بهره مندی از آب آشامیدنی روستایی در لرستان به میزان سه درصد کمتر از میانگین کشوری بود.
وی با اشاره به ارتقای رشد اعتبار مصوب در دولت تدبیر و امید گفت: اعتبارات مصوب دولت یازدهم در بخش آب و فاضلاب روستایی در مقایسه با دولت قبل 240 درصد رشد داشته است.

** برق رسانی به 120 روستای لرستان در دولت یازدهم
از دیگر دستاوردهای دولت یازدهم در راستای محرومیت زدایی و زمینه توسعه پایدار در روستاها برق رسانی به روستاهاست که در همین زمینه برق رسانی به 120 روستای لرستان با جذب 40 میلیارد ریال اعتبار انجام شد و 2 هزار و 300 مشترک جدید روستایی از نعمت برق برخوردار شدند.
فریدون خودنیا مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان در این باره گفت: برنامه سال 95 برای برق رسانی به 36 روستا از بودجه شناور با اعتبار 70 میلیارد ریال بوده است که در این راستا 82 روستا با اعتبار 230 ملیارد ریال تاکنون برق رسانی شده اند و روستای تنگ هفت با 65 کیلومتر مسیر سخت گذر با اعتبار 30 میلیارد ریال 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که به زودی تکمیل می شود.
وی افزود: از مجموع 700 میلیارد ریال اعتبار برق رسانی 600 روستای کشور حدود 17 درصد روستاها با اعتبار یک سوم کل بودجه کشور در لرستان برق رسانی روستایی شده است و تلاش می شود در سال جاری روستاهای زیر 10 خانوار استان برق رسانی شوند.

** احداث 700 کیلومتر راه روستایی در دولت یازدهم
راه به عنوان یکی از زیرساخت های توسعه همواره مورد توجه بوده است که به مدد توسعه در این بخش می توان بسیاری از مشکلات مناطق و روستاهای دورافتاده را مرتفع ساخت؛ در همین راستا طی فعالیت دولت یازدهم اصل مهم توسعه راه روستایی مورد توجه مسئولان قرار گرفت.
صادق مریدی معاون ساخت و توسعه راه های استان لرستان در این زمینه گفت: طی فعالیت دولت یازدهم و از سال 92 تاکنون، به میزان حدود 700 کیلومتر راه روستایی احداث، بهسازی و یا روکش آسفالت شده که بهره مندی روستائیان از راه و ارتباط آنها با اطراف را بهبود بخشیده است.
وی افزود: برای توسعه این میزان راه روستایی طی فعالیت دولت یازدهم میزان یکهزار و 600 میلیارد ریال اعتبار صرف شده که در مقایسه با اعتبارات قبل از سال 92 در این زمینه، رقم قابل توجهی است.

** افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در دولت یازدهم
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز گفت: ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی در لرستان در دولت قبل 0.99 درصد یعنی کمتر از یک درصد بود و اکنون این میزان به 1.3 درصد رسیده و در همین راستا درسال 95 بیش از یکهزار میلیارد ریال در طرح توسعه مکانیزاسیون از طریق خط ویژه تسهیلات برای خرید ادوات به کشاورزان پرداخت شده است.
عبدالرضا بازدار افزود: در طول عمر دولت یازدهم با شناخت خوب از خاک و آب کشور و استفاده از افراد توانمند توفیقات خوبی در بخش کشاورزی حاصل شد.
وی با اشاره به خرید 510 هزار تن گندم در سال گذشته اظهار کرد: پارسال 130 میلیارد ریال برای خرید گندم به کشاورزان پرداخت شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه در سال 95 سه هزار میلیارد ریال تسهیلات و اعتبارات عمرانی با وجود کمبود منابع به کشاورزان پرداخت شده است، گفت: پارسال تعداد 235 طرح تعطیل شده از طریق سامانه بهینه با اعتباری افزون بر 350 میلیارد ریال فعال شده است.
همزمان با آغاز دولت یازدهم به منظور تکریم جایگاه روستا و نقش غیرقابل انکار آن در تولید اقتصادی و توسعه جامعه روزی با نام روستا در تقویم ثبت شده و در سه سال اخیر نیز همایش های ملی با حضور شوراهای روستا و دهیاران و مسئولان حوزه عشایری در کشور برگزار شده است تا برنامه توسعه پایدار روستایی در قالب برنامه های مختلفی پیگیری شود و تداوم یابد.
1920/3022
خبرنگار:مهری دریکوند ** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.