به گزارش خبرگزاری تسنیم از بروجرد، شهرستان بروجرد با دارا بودن آب و هوایی متعادل و اقلیمی منحصربه‌فرد حدود 120 هزار هکتار مرتع دارد که دارای پوشش گیاهی غنی و موردعلاقه دام‌ها و طیور است و همه‌ساله با ورد بالغ‌بر دو میلیون رأس دام از استان‌های کرمانشاه و همدان، منطقه میان‌بند قشلاق و ییلاق محسوب شده و این امر سبب تخریب مراتع حاصلخیز این شهرستان شده است.

خطرات ورود دام‌های عشایر به درون شهر

میزبانی شهرستان بروجرد از این میهمانان پردردسر همه‌ساله خسارات فراوانی به این شهرستان وارد ساخته تا آنجا که در سال گذشته شهروندان بروجردی شاهد ورود دام‌ها و احشام عشایر به سطح پارک‌ها و فضای سبز شهری شده و این امر صدای متولیان امر و شهروندان را درآورد البته از انتشار بیماری‌های واگیری که از جابه‌جایی این احشام به درون شهر نیز منتشر می‌شود نباید غفلت کرد که سبب ایجاد مشکل برای شهروندان بروجرد و اشترینان می‌شود.

به‌هرروی نخستین جلسه رسمی فرماندار بروجرد ظهر امروز با حضور مدیران کل منابع طبیعی استان‌های همدان و کرمانشاه و لرستان به ساماندهی کوچ عشایر پرداخت تا با حضور مسئولان این سه استان راهکاری عاجل برای مشکل چرای بی‌رویه دام‌های عشایر کوچ رو که همه‌ساله خسارات فراوانی به مراتع این شهرستان وارد می‌کند، اندیشیده شود.

در این جلسه مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌های همدان و کرمانشاه و نیز شهرستان ملایر و معاونان آن‌ها تنها به خطرات تخریب مراتع در اثر چرای بی‌رویه دام‌ها پرداختند و از سخنرانی و خطابه‌خوانی در این جلسه غافل نشدند تا اینکه علی کورانی فر فرماندار بروجرد چند باری مجبور شد بلندگوی مقابل خود را برای  دادن تذکر به مدیران نسبت به رعایت موضوع جلسه که ارائه راهکار برای کنترل دام‌های عشایر بود، روشن کند.

تعارض میان سه استان‌ همدان، لرستان و کرمانشاه

اما این تذکرات کورانی فر نیز در تقابل مدیران استان‌های همدان و کرمانشاه که خود را ذی‌حق می‌دانستند تأثیری نداشت و آن‌ها تنها به دادن راهکاری آن‌هم تلویحی مبنی بر تأمین علوفه دام‌های عشایر و جلوگیری از کوچ زودرس آن‌ها اکتفا کنند.

هرچند مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه معتقد بود عقب و جلو انداختن تاریخ کوچ برای عشایر راهکار واقعی رفع این تعارض میان سه استان ‌همدان، لرستان و کرمانشاه نیست و باید در میان‌بندها اتراقگاه‌های مناسبی برای توقف عشایر در نظر گرفته شود اما ظاهراً به گفته وی طرح آب‌رسانی و تأمین علوفه عشایر که قرار بود سال گذشته اجرایی شود هنوز اجرانشده البته وی نگفت متولی اجرا و یا اجرا نشدن این طرح کدام سازمان و نهاد بوده است.

لزوم تطبیق پروانه چرا با ظرفیت موجود

در مقابل این اظهار نظرات مدیران استان‌های کرمانشاه و همدان محسن یعقوبی فر بخشدار اشترینان که منطقه کاری وی عمده خسارات ناشی از چرای بی‌رویه دام‌های عشایر از سمت کرمانشاه و همدان را متحمل می‌شود اظهار نظراتی کاملاً انتقادی داشت و گفت: چرای بی‌رویه دام‌ها چراگاه‌ها را از بین برده، چرا و به چه قیمتی باید سرمایه کشور را در اختیار عده‌ای معدود قرارداد و با تأمین تغذیه رایگان دام‌های عشایر آن‌ها را در این امر یاری کرد، اگر این‌چنین است باید کوچ روها ثابت شود تا این اندازه دردسرساز نشوند.

وی فرسایش مراتع و درنتیجه خاک را از عوامل چرای بی‌رویه دانست و افزود: اشتغال عشایر به‌هیچ‌وجه پایدار نیست و در 20 سال آینده از بین می‌رود و باید پروانه چرای دام‌ها با تعداد احشام منطبق شده و منابع طبیعی باید نسبت به اصلاح پروانه چرا بر اساس ظرفیت موجود اقدام کند.

عدم تناسب چراگاه‌ها با تقویم کوچ عشایر

بخشدار اشترینان اعمال جریمه‌های مالی را راهکاری نامناسب برای مقابله با چرای دام‌های غیرمجاز دانست و تصریح کرد: صدها برابر این جریمه‌ها باید برای ایجاد مراتع جدید هزینه شود بنابراین باید تقویم کوچ که دست‌خورده است اصلاح شود چراکه چراگاه‌ها با تقویم کوچ تناسبی ندارند.

فرماندار بروجرد نیز در این جلسه با طرح این سؤال که چه کسی مسئول اجرای مسائل فنی برنامه‌ریزی برای ساماندهی کوچ عشایر است، گفت: نداشتن برنامه از سوی این سه استان قابل‌قبول نیست و نباید با بی‌برنامگی تنها به سخنرانی اکتفا شود.

وی خواستار رفع مشکلات کوچ عشایر در قالب برنامه‌ای اورژانسی برای امسال و برنامه‌ای بلندمدت در طول سال شد و افزود: انتقال بیماری‌های واگیر به شهروندان، تخریب فضای سبز شهری و القای سابقه ذهنی بر در شهروندان از عوامل ورود احشام به شهر بروجرد است که باید به‌صورت اورژانسی کنترل شود.

لزوم ساماندهی عشایر استان همدان قبل از کوچ

کورانی فر از مدیران‌ همدانی خواست نسبت به رعایت قانون و اجرای دقیق تاریخ کوچ اهتمام بیشتری نشان دهند و آن‌ها را در تخریب مراتع شهرستان بروجرد مسئول دانست و خواستار ساماندهی عشایر این استان پیش از کوچ توسط مسئولان ‌همدانی شد.

اما دیگر مسئول بروجردی که در این جلسه با انتقادات خود از مدیران دیگر استان‌ها خواستار ارائه راهکار شد امیر ثقلینی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد بود تا با ابراز نگرانی از هدایت این جلسه به سمت سخنرانی محوری از این رویه انتقاد کند و خواستار برخورد جدی با عوامل تخریب مراتع بروجرد و انسداد مبادی ورودی از سمت استان‌های هم‌جوار شود.

به‌هرحال این جلسه نیز در ظاهر بدون هیچ خروجی تنها با تأکیدات و سخنرانی‌هایی به پایان رسید که دوای درد بی‌درمان مراتع بروجرد نخواهد شد، مراتعی که به اذعان خود دامداران و عشایر بهترین علوفه را برای چرای احشام دارد که گوشت گوسفندان آن‌ها را لذیذ می‌کند اما این لذیذ شدن گوشت گوسفندان به قیمت تخریب مراتع و کشیده شدن احشام به سطح شهر برای استفاده از فضای سبز پیش می‌رود.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 605524
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.