ابراهیم فلاحی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:‌ از مجموع ۴۴ طرح ارایه شده توسط هیات علمی و پژوهشگران به معاونت تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی تاکنون ۲۴ طرح در موضوعات مختلف همچون تشخیص، درمان، پیشگیری، خودمراقبتی و آگاهی کادر درمانی تصویب شد.

وی تصریح کرد:طرح های مصوبی که وارد فاز تحقیقاتی شده اند ۶۰ درصد هزینه های برآوردی را دریافت کرده و مابقی اعتبار نیز پس از ارائه گزارش و مقاله نویسی به مجریان طرح پرداخت می شود.

وی با اشاره به جذب ۱۵۰ میلیون تومان از منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای طرح های کرونا در لرستان اظهار داشت: این رقم مازاد بر سهمیه ۲۵۰ میلیون تومانی وزارتخانه بوده و علاوه بر آن ۱۰۰ میلیون تومان نیز از شرکت های دارویی استان جذب شده است.

فلاحی ادامه داد: در حال حاضر طرح ارتباط سنجی بین دریافت غذاهای قبلی بیماران و بروز این بیماری در دست اقدام است که بر روی ۲۰۰ نفر از مبتلایان به کووید ۱۹ اجرا می شود  و به برخی پرسش های تغذیه ای از جمله ارتباط مصرف و یا کمبود ویتامین دی پاسخ خواهد داد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی لرستان همچنین گفت:‌ طرح ارزشمند پیشگیری و درمان کرونا با داروی کاملا گیاهی " موکودنتول"  از تولیدات استان تصویب شده و در ۲ فاز تحقیق بر پرسنل بیمارستانی و مبتلایان به کرونا تدوین شده است.

فلاحی اظهار داشت: در حال حاضر آزمایش این دارو بر یکهزار و ۶۰۰ نفر کادر بیمارستانی که با  بیماران کرونا در تماس هستند آغاز شده تا تاثیر آن در پیشگیری از ابتلا سنجش و بررسی شود.

وی ادامه داد: همچنین قرار است تاثیر این داروی بومی بر بیماران مبتلا به کرونا بررسی شود که تا چه اندازه در درمان ویا تسریع بهبودی آنها موثر است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی لرستان همچنین گفت: علاوه بر درمان های روتین و معمول کرونا در کشور که در استان هم انجام می شود یک طرح تحقیقاتی برای تهیه فرمولاسیون دارویی در حال اجرا است که در قالب آن دارورسانی با استفاده از ذرات نانو به ریه بیمار تسریع می شود.

فلاحی گفت: هدف تهیه و اجرای این طرح، تمرکز دارو بر ریه فرد بیمار است تا مدت زمان  رسیدن دارو به ریه کوتاهتر شده و تاثیرگذاری داروها بیشتر شود.

 تا ۲۳ اردیبهشت ماه جاری کل مبتلایان به کرونا در ایران ۱۱۰ هزار و ۷۶۷ نفر، بهبودیافتگان ۸۸ هزار و ۳۵۷ نفر و فوتی‌ها ۶ هزار و ۷۳۳ نفر بوده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.