به گزارش ایرنا ستاد استانی مقابله با کرونا در لرستان فعال و کمیته های زیرمجموعه آن نیز مشخص شده اند اما به نظر می رسد کمیته اطلاع رسانی این ستاد آنچنان که باید خودجوش و فعال نیست و مصوبات این ستاد آنطور که باید به مردم اطلاع رسانی نمی شود.

در آغازین روزهای شیوع ویروس کرونا شهروندان بسیاری به دلیل عدم شناخت از این بیماری دچار اضطراب و نگرانی های بیش از حد شدند و البته تشنج روزهای نخست بازار موجب هراس دوچندان مردم شده و هرج و مرج بازار ملزومات مقابله با کرونا روند تصاعدی یافت.

هرچند اکنون هم مردم از کمبود اقلام مورد نیاز از جمله ماسک گلایه دارند اما توزیع الکل و مواد ضدعفونی تاحدودی بهبود یافته و  روبه سامان است.

اما نکته بسیار مهم در این میان نوع و چگونگی اطلاع رسانی مسوولان قرارگاه مبارزه با کرونا در کشور و البته لرستان بود، مسوولانی که با وجود تلاش های مکرر، با سودجویان بازار و سوداگران سلامت انسان ها مواجه شدند و برای سامان دهی به وضعیت موجود از تمرکز بر روی انتشار اخبار دقیق، صحیح، به موقع و هماهنگ غافل شدند.

نمونه بارز این امر ارایه آمار بسیار ضد و نقیض در خصوص تولید و توزیع الکل و ژل ضدعفونی کننده در لرستان بود و در حالیکه سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده روزانه ۳۰ هزار ژل ضدعفونی و بیش از ۳۶ هزار بطری انواع الکل و محلول ضدعفونی تولید می شود اما آمار دانشگاه علوم پزشکی در این خصوص فراتر از ۲۰ هزار نرفت.

در حالیکه صمت اعلام می کرد مردم برای تهیه ملزومات به داروخانه ها مراجعه کنند اما داروخانه ها اظهار داشتند هیچگونه اقلامی در اختیار آنان نیست و همه در یک اقدام خودجوش با نوشتن « نداریم» های پشت شیشه شهروندان را جواب می کردند.

البته اگر هنوز هم دقیق به آمار این امر بپردازیم به قطع تضادهایی همچنان وجود دارد اما با توجه به اینکه بازار الکل و موادضدعفونی تا حدودی آرام شده و مردم نیز اضطراب کمتری دارند توجه چندانی به این تناقض ها نمی شود.

تناقض دوم و اختلاف آمار دیگر که بسیار مشهود است و تاکنون نیز برطرف نشده در خصوص تعداد افراد مبتلا و یا فوت شده ناشی از ابتلا به ویروس کرونا است.

تاکنون هیچیک از آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت و قرارگاه ملی مبارزه با کرونا دررابطه با تعداد مبتلایان و جان باختگان مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی لرستان نبوده و همواره با مجموع کمتری نسبت به آمار ملی توسط این دانشگاه اعلام شده و می شود.

مرگ یک جوان ۳۰ ساله بر اثر کرونا که توسط مسوولان بیمارستان نیز تایید شده بود پس از ساعاتی توسط دانشگاه علوم پزشکی استان تکذیب شد که این هم نمونه بارزی از شیوع ویروس بحران در فرایند اطلاع رسانی کرونا است.

هرچند رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفته  تفاوت آمار مبتلایان ویروس کرونا در استان با وزارت بهداشت  به دلیل ارسال نمونه ها به تهران و تکرار برخی اسامی است اما با توجه به ابعاد اجتماعی و روانی شیوع کرونا در کشور و استان نباید این اشتباهات وارد چرخه مقابله با کرونا شود چراکه همین اختلاف آمارهای هرچند کم موجب کاهش ضریب اطمینان عموم و البته افزایش نگرانی شهروندان خواهد شد.

نکته قابل توجه دیگر اینکه این روزها مردم خواستار اطلاع رسانی تعداد مبتلایان شهرها هستند و به آمار کلی هر استان اکتفا نمی کنند که چنانچه این مطالبه جامعه با رعایت موارد امنیتی و صلاحدید های لازم مدنظر قرار گیرد شهروندان چشم انداز دقیق تری از وضعیت خود داشته و چه بسا نسبت به رعایت نکات ایمنی و همکاری با مسوولان، مسوولانه تر پای کار بیایند.

هرچند شرایط کنونی عادی نبوده و همه مسوولان تلاش می کنند مردم را آگاه و ایمن کنند اما باید اطلاع رسانی به شهروندان نگران را بر مبنای یک سیستم جامع و هماهنگ پیش برد تا تناقض های آمار و عملکرد دستگاهها بر دهها چرایی مردم از این ویروس نیفزاید که پیشنهاد می شود کمیته اطلاع رسانی ستاد مقابله با کرونا در استان نسبت به ایجاد یک کانال در فضای مجازی اقدام کرده و نخستین مرجعی باشد که اخبار و مصوبات را به مردم اطلاع می دهد.

همچنین شهرداری های استان نیز می توانند با توجه به آمار افزایشی کرونا در لرستان نسبت  به افزایش بنرها  و البته تولیدمحتوای بصری بیشتری اقدام و برای این مهم از بدنه ناوگان اتوبوس های درون شهری برای پیامهای کرونایی استفاده کنند.

به گفته دانشگاه علوم پزشکی لرستان تاکنون ۱۰۴ نفر در این استان به کرونا مبتلا شده که از این تعداد پنج نفر جان باخته اند.

الهام بابایی خبرنگار مرکز لرستان

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.