بعد از پشت سر گذاشتن یک هفته ای محافل تبلیغی و سخنرانی هایی با جمعیت غالب زنان، به وضوح می شد شاهد محافلی بود که در واقع،  فرصتی برای نطق ها و گفت و شنود های سیاسی در سیما و شمایلی زنانه را نشان می داد که امروز نیز آمده اند تا پای صندوق های رای بودن خود را نشان دهند.
هر چند حضور ظاهری زنان در جلسه های تبلیغاتی نامزدها که در خیابان ها و ستادهای انتخاباتی مستقر در سطح شهر برگزار شد به چشم می آمد اما حضور محتوایی زنان در این گونه جلسه های خیابانی منفعلانه به نظر می رسید و بیشتر نقش همراهی کننده را داشتند ولی همین همراهی و نشستن پای سخنرانی ها و همایش های انتخاباتی یعنی اینکه انگیزه و تمایل برای بودن و دیده شدن و مشارکت در امور سیاسی و اجتماعی را خواسته خود می دانند.

زنان امروز و در روز انتخابات نیز حضور فعالی دارد و آمده اند تا حضور سیاسی و اجتماعی خود را به نمایش بگذارند ؛از مطالبات و خواسته های زنان از کسانیکه قرار است بعنوان نمایندگان آنها بر کرسی های سبز سرنوشت تکیه زنند سوال می شود  که پاسخ های آنها نشان می دهد؛  در کمال سادگی و به دور از هر گونه فن بیان پیچیده و مبهم به بیان مشکلاتی که به زوایای زندگی زنان مربوط می شود اشاره می کنند.

گاه خواسته های زنان ممکن است جنبه های عاطفی و احساسی بخود گیرد و از ایده آل هایی بگویند که واقعیت جاری دنیای توسعه یافته باشد ولی همان را هم در قالب زبانی ساده و کلماتی گاه تکراری و کلیشه وار بیان می کنند که پیداست ریشه در برنامه های تبلیغاتی روزهای پرهیاهو تبلیغات دارد که در آن به سر برده اند.

ولی در مجموع آنچه که از محتوای حرف های آنها می توان برداشت کرد این است که فارغ از کلمات روتین خاص زمان هایی همچون برگزاری انتخابات از هر نوعش اعم از مجلس و ریاست جمهوری و سایر ، زنان از اینکه به حساب می آیند از اینکه به رای و نظر آنها هر چند در زمان هایی محدود نیاز است ، احساس وجود و اعتماد بنفس بهتری دارند.

و همین زمینه را برای جدیت و قاطعیت آنها در شرکت در این انتخابات را بیشتر می کند و در واقع تمرینی برای سیاست ورزی آنها است که همراه با جنبه هایی از مشارکت اجتماعی و احساس خوب مفید بودن است.

این جدیت و قاطعیت آنها در مشارکت را می توان از حضور آنها پای صندوق های رای مشاهده کرد، با عبور از حرف ها و صحبت هایی پیرامون ضرورت شرکت در انتخابات که در همه جا تحت تاثیر سبک غالب تبلیغات یکپارچه، شبیه بهم به نظر می رسد.

این شباهت را می توان حتی در به کاربردن کلمات و واژه ها دید اما فراتر از حرف ها ، مهم این آمدن و این اراده برای شرکت در انتخابات است که نشان از اهمیت دادن زنان به فرصت های هر چند اندک ولی مجاز آنها در به نمایش گذاشتن وجود داشتن و ابراز عقیده و نظر در انتخاب افرادی است که قرار است برای جنبه هایی از زندگی آنها تصمیم گیری و قانون گذاری کنند.

صدای زنان

دختر جوانی که دارای مدرک کارشناس ارشد  است و خودش را جویای کار معرفی می کند می گوید: من چهار سال پیش به امید اینکه به مدد یکی از همین نماینده ها کاری برایم مهیا شود در انتخابات شرکت کرده ام.

دختر جوان با خنده ادامه می دهد که آن زمان مدرک لیسانس داشتم ،  اکنون با مدرک فوق لیسانس و با همان انگیزه و هدف دوباره در انتخابات شرکت می کنم با اینکه چهره های تاثیرگذار چندانی که مطمن باشم با بقیه متفاوت باشد پیدا نکردم ولی از بین همان هایی که بودند انتخاب هایی داشته ام .

زن جوان دیگری که به نظر می رسد انگیزه قاطعی برای شرکت در انتخابات دارد و کلمات پرشور تری را در گنجینه لغات انتخاباتی اش دارد می گوید: اینکه زنان بعنوان نماینده مردم به مجلس بروند یا مردان تفاوت زیادی ندارد ولی با توجه به اینکه تا کنون ما در شهرمان تجربه داشتن یک نماینده خانم را نداشته ایم دوست دارم یکی از بانوان بعنوان نماینده رای بی آورد.

این بانوی جوان ادامه می دهد:  در واقع نحوه تاثیر گذاری نمایندگان زن برای ما در شهری همچون بروجرد در مجلس املای نانوشته ای است که نمی توان غلط یا صحیح بودنش را مشخص کرد اما باید این فرصت را داد شاید توانستند موثر و مفید به حال زنان این دیار باشند.

دختر دانشجویی که برای شرکت در انتخابات آمده است نیز می گوید: ما فرصت شرکت در انتخابات را از دست نمی دهیم ، ما علاوه بر خواسته و مشکلاتی حول مسائلی همچون اشتغال و مسائل اقتصادی که در برای همه مردم یکسان هستند ولی ما بعنوان زنان، مطالبات و خواسته هایی در حوزه های آزادی های اجتماعی و مدنی نیز داریم که خواهان رسیدن به آنها در همین چارچوب موجود هستیم.

بانوی میانسال خانه داری که او نیز برای شرکت در انتخابات حاضر شده است می گوید: ما باید در این انتخابات شرکت کنیم تا دشمنان بدانند ما همچنان پای عهد و وفای چندین و چند ساله خود با انقلاب هستیم .

این بانوی میانسال  ادامه می دهد: آمدن ما پای صندوق های رای ، دشمنان را مایوس می کند پس ما در هر شرایطی حاضریم اقدامی را انجام دهیم که به ناامیدی دشمنان منتهی شود.

نقش موثر بانوان در انتخابات

رییس کمیسیون امور بانوان و خانواده  فرمانداری بروجرد گفت: بانوان نقش موثری در انتخابات  دارند و می توانند با حضور حداکثری خود در این عرصه ضمن حمایت از بانوان نامزد این دوره از انتخابات مجلس بر گرم کردن تنور انتخابات بیفزایند.

اعظم همتی افزود: بانوان درچهار دهه گذشته به خوبی نقش موثر و تاثیر گذار خود در تمام عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را نشان داده اند و در این دور از انتخابات نیز در خلق حماسه ای عظیم نقشی پررنگ دارند.

وی بیان کرد: مشارکت زنان در همه فعالیتهای سیاسی یک ضرورت است و این مشارکت به معنای آن است که زنان در تمامی عرصه ها نقش تعیین کننده و اثرگذاری دارند.

 ۲۲ شعبه جمع آوری آرای بانوان در بروجرد

بنا بر گفته رییس ستاد انتخابات بروجرد  ۲۲ شعبه برای جمع آوری آرای بانوان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در این شهرستان اختصاص یافته است.

حسن بلوریان  در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: در راستای برگزاری انتخابات پرشور،  ۲۴۳ شعبه اخذ رای در نظر گرفته شده که از این تعداد ۳۳ شعبه مربوط به بخش اشترینان است تا مردم با خلق حماسه ای بزرگ بار دیگر با اهداف و آرمانهای نظام تجدید میثاق کنند.

وی اظهار داشت:۲۸۳ هزار نفر در بروجرد واجد شرایط رأی دادن در یازدهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند که حدود ۱۳ هزار نفر از آنها بلوغ سیاسی خود را جشن می‎گیرند.

از بین ۲۷ داوطلب نمایندگی یادزهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تعداد ۲ داوطلب ، زن هستند که با همتایان مرد در بدست آوردن رای مردم رقابت دارند.

حضور زنان و امید به روزهای بهتر

به هر روی امروز همان روز موعودی است که طی ۴۰ سال گذشته تا کنون مردم نشان داده اند فارغ از تمام مشکلات و سختی و اختلاف نظرهایی که بوده است آمده اند و تایید خود را اصل موجود نشان داده اند ؛ و زنان نیز بعنوان نیمی از  ملت، پای ثابت و همراه این حضور و مشارکت سیاسی و اجتماعی بوده اند و بعبارتی فراتر از حرف ها و سخن ها و کلمات ، مهم این حضور و آمدن ها است که همه آمده اند همانگونه که پیش تر هم آمده بودند.

هر چند در مورد چند تعداد زنان داوطلب نمایندگی مجلس در مقایسه با مردان بسیار کمتر است و شاید همین باعث شده بود  در سیمای تبلیغاتی شهر کمتر به چشم بیایند اما زنان در استفاده از فرصت ها و از جمله شرکت در انتخابات و طرح مطالبات خود ، کم نیاورده اند و بعضا حتی سخنوری بهتری هم دارند که نشان دهنده شایستگی آنها در طرح مشکلات مردم می تواند باشد و البته جای خالی آنها در بدست آوردند کرسی های نمایندگی ، پیداست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.