به گزارش ایرنا، بازاریان از دیرباز نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور بازی کرده اند و در ادوار مختلف با جان و مال خود حامی نظام  و انقلاب بوده اند، قشری که گفته می شود ۴۷درصد اشتغال کشور را با فعالیت سه میلیون واحد صنفی به خود اختصاص داده اند.

در هر دوره ای از تغییرات به ویژه تحولات اقتصادی، یکی از اصلی ترین نقاط متاثر و تاثیرگذار، بازار بوده و نوع رفتار کسبه و بازاریان در کنترل دغدغه ها و نابسامانی ها تعیین کننده بوده است چراکه با وجود کارخانه و صنایع بزرگ، اما ملموس ترین بخش اقتصادی در هر جامعه ای قلب تپنده بازار است.

در جریان سوء استفاده آشوبگران از مطالبات مردم نیز این بازاریان بودند که مورد تهاجم اغتشاشگران قرار گرفتند چراکه به خوبی مشخص است نبض حیات اقتصادی هر شهری در بازار جریان دارد و انحراف یا تعطیلی آن، تاثیر مثبتی بر شاخص های اقتصادی ندارد.

اکنون که چند روز از طرح سهمیه بندی بنزین می گذرد، بازار از اصلی ترین کانون توجهات مردم است و به طور معمول مثبت یا منفی بودن این طرح را با قیمت اقلام می سنجند، به این معنا که اگر اجناس روند صعودی غیرمنطقی داشته باشند، این گرانی را به بنزین نسبت می دهند و در این شرایط وظیفه بازاریان در حفظ عزت کشور و رضایت مردم دوچندان می شود.

برخی اصناف در خرم آباد معتقد هستند نرخ کالاها و خدماتی که تاکنون دریافت می کرده اند به نسبت های مختلف افزایش یافته و این در ارائه همین خدمات به مردم تاثیرگذار است اما برخی نیز همچنان اصرار دارند انصاف و روال قبل را رعایت کنند تا زمانی که دستورالعمل های رسمی صادر و ابلاغ شود.

امروز مردم خرم آباد از افزایش قیمت برخی کالاها و خدمات از جمله گوجه فرنگی، برنج، پوشاک، میوه، لبنیات و کرایه تاکسی تلفنی ها گلایه دارند و معتقد هستند نباید افزایش قیمت بنزین منجر به سوءاستفاده برخی از افراد شود.

اما در نهایت انصاف کسبه و بازاریان بدون شک یک عامل تعیین کننده و شاید تاحدودی پنهان در مثبت یا منفی شدن دیدگاه مردم به طرح مدیریت مصرف سوخت است و همه دستگاههای مرتبط باید کمک کنند تا این نقش به گونه ای ایفا شود که اصناف ضمن دور ماندن از تبعات افزایش قیمت بنزین، به نحوی رفتار کنندکه بازار متشنج نشده و مردم ناراضی نباشند.

نقش اصناف در کنترل قیمت ها

هرچند منوچهر اسبکوه رییس اتاق اصناف لرستان معتقد است افزایش سه برابری نرخ بنزین و نبود سهمیه برای تاکسی سرویس ها منجر به بروز مشکلاتی شده اما می گوید: این شرایط برای تمام کشور حاکم است و این صنف باید تا زمان ابلاغ سهمیه و اطلاعیه، از افزایش خودسرانه کرایه پرهیز کنند.

وی افزود: اصناف و بازاریان بازوان ستبر انقلاب هستند و باید در این برهه، نقش تاثیرگذار خود را ایفا کرده و با پرهیز از برخی جوهای روانی، علاوه بر رونق بازار، به ایجاد آرامش در مردم و افزایش قدرت خرید انان کمک کنند.

وی با بیان اینکه افزایش برخی قیمت ها از جمله محصولات سبزی و میوه در فصل سرد هر سال رخ داده و ارتباطی به افزایش قیمت بنزین ندارد تصریح کرد: ۱۸ هزار واحد صنفی در خرم آباد وجود دارد که نمی توان با رصد و بازرسی کنترل دقیقی داشت، بلکه باید اتحادیه ها و اصناف پای کار و بازوی حمایتی تنظیم بازار باشند.

اسبکوه تاکید کرد: باید با ایجاد روحیه امید میان مردم و به دور از ترساندن اصناف و بازاریان، نظارت صحیحی بر بازار صورت بگیرد که رکن مهم موفقیت این امر، خود اصناف و همکاری کسبه است.

بازار را با بازاریان کنترل کنیم

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز با اشاره به فعالیت ۵۶ هزار واحد صنفی در استان می گوید: روش چکش کاری و تهاجمی با بازاریان، تاثیر ماندگاری در کنترل قیمت ها ندارد بلکه باید فرهنگ سازی  و بازار توسط بازاریان کنترل شود.

حسین دالوند با تاکید بر اینکه خودکنترلی اصناف بر برخوردهای تقابلی اولویت دارد اظهار داشت: در خصوص قیمت گذاری ها، تعیین قیمت اولیه توسط اتحادیه، پیشنهاد آن به اتاق اصناف و ارسال به کمیته کارشناسی یک روال عادی است که در شرایط کنونی اصناف باید علاوه بر لحاظ کردن شرایط خود، موقعیت مالی مردم را نیز مدنظر داشته باشند.

وی تصریح کرد: بازرسی صمت با توجه به کمبود نیرو و امکانات نمی تواند بر همه اصناف واتحادیه ها نظارت کند بنابراین اتحادیه ها باید فعالتر شوند تا اعتمادسازی برای مردم از طریق اصناف محق شود چراکه اگر اتحادیه و اصناف پای کار باشند مشکلی در خصوص قیمت گذاری نخواهیم داشت.

وی گفت: در حال حاضر وضعیت ذخیره کالاهای اساسی در لرستان مطلوب است امانحوه توزیع چندان رضایت بخش نیست واقلام توزیع شده در برخی موارد، در فروشگاههای مورد نظر عرضه نمی شود که این مهم نیز با همکاری اصناف قابل بررسی و اصلاح است.

ذخیره ۷ هزار تن برنج در لرستان

 معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: هفت هزار تن برنج دراستان ذخیره شده و با توجه به تقاضای بازار، توزیع می شود و ذخیره سازی کالاهای اساسی در استان مطلوب است و مشکلی در این راستا وجود ندارد.

دالوند اظهار داشت: اکنون ۳۷۰ تن مرغ منجمد، ۷۳ تن گوشت منجمد، ۴۰۰ تن روغن جامد، ۱۴ تن حبوبات، ۱۱ تن چای و هزار تن شکر در استان ذخیره شده است.

وی ادامه داد:‌ این اقلام توسط فروشگاههای زنجیره ای، عمده فروشی ها وفروشگاههای معتمد توزیع می شود که اتاق اصناف باید واحدهای مورد اعتمادرا به سازمان صمت معرفی کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تقاضای برنج  در بازار افزایش یافته که به دلیل کاهش واردات این محصول است اما با از سرگرفته شدن واردات این محصول، بازار برنج نیز تنظیم خواهد شد.

اصناف و اتحادیه تاثیر بسیاری در کنترل قیمت ها دارند

رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت لرستان نیز گفت: اتحادیه و اتاق اصناف محور اصلی هم اندیشی و هماهنگی برای کنترل بازار هستند و باید به نحوی همکاری کنند که افزایش قیمت بنزین روی قیمت کالا و خدمات تاثیر نداشته باشد.

محمدرضا صفی خانی اظهار داشـت: اتحادیه ها باید ورود جدی و نظارت مستمر داشته باشند چراکه کنترل بازار جز وظایف ذاتی اتحادیه و اتاق اصناف است.

وی در خصوص برخی اختلاف قیمت ها تصریح کرد: اقلامی که از مبادی ورودی رسمی وارد کشور می شود و تولیدات کارخانه ای تا زمانی که به خرده فروش می رسند، کنترل و نظارت قیمت می شوند ورصد  قیمت این اقلام در سامانه های مختلف از جمله آپ و ۱۲۴ ممکن است.

وی ادامه داد: برخی خدمات و اقلام نیز باید توسط اتحادیه ها نرخ گذاری شوند که اتحادیه های و اصناف ملزم هستند نرخ های پیشهادی را بدون درنظر گرفتن افزایش قیمت، آنالیز و به اتاق اصناف ارائه دهند تا در کمیسیون نظارت بررسی و تایید شود.

صفی خانی گفت: در صورتاجرای درست این روند، نظارت ، مفهوم می یابد چراکه نرخ پایه در دسترس است وبازرسی ها بر مبنای آن انجام می شود.

مابه التفاوت قیمت بنزین به تاکسی سرویس ها پرداخت می شود

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در خصوص افزایش قیمت خودسرانه برخی تاکسی سرویس ها نیز بیان کرد: آخرین نرخ این صنف، مرداد امسال بوده و  بیشتر از آن حق افزایش ندارند.

صفی خانی تصریح کرد: تاکسی سرویس ها باید هرچه سریعتر اطلاعات خود را وارد سامانه کنند تا ۲ ماه سهمیه آنها را بر اساس پیمایش در اختیار آنان قرار دهیم.

وی با اشاره به تشکیل چند پرونده تخلفاتی در این حوزه افزود:در این مدت نیز مابه التفاوت قیمت بنزین به صورت نقدی به کارت بانکی  فعالان تاکسی سرویس واریز خواهد شد.

وی ادامه داد: خدمات پایانه های مسافربری نیز با نرخ مصوب قدیم ارایه می شودو هرگونه افزایش نرخ در این مکان ها غیرقانون یاست.

صفی خانی اظهار داشت: در برخی میادین و مبادی خروجی، خودروهای شخصی و پلاک سفید با قیمت نامتعارف اقدام به جابجایی مسافران می کنند که از مردم درخواست می شود خدمات مربوطه را تنها از طریق پایانه ها دریافت کنند.

افزایش قیمت گوجه، تخم مرغ و برنج ارتباطی به بنزین ندارد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان اضافه کرد: در این مدت چند کالا از جمله گوجه و تخم مرغ افزایش قیمت داشته اند که ارتباطی به طرح مدیریت مصرف سوخت ندارد.

صفی خانی ادامه داد: گرانی این اقلام به دلیل صادرات ان بوده که اکنون جلوی این کار گرفته شده و تا چند روزآینده مشکل کمبود و یا گرانی این اقلام برطرف خواهد شد.

وی توضیح داد: در خصوص برنج  نیز هرساله در این ماه تنش قیمت داریم که به دلیل حمایت از تولید داخل، واردات این محصول ممنوع می شود اما با توجه به افزایش نرخ، ثبت سفارش واردات برنج از یکم آذرماه آغاز شده و بدون شک قیمت ها کاهش خواهد یافت.

وی گفت: ۲۵۰ تن برنج در ۵۰ فروشگاه بزرگ زنجیره ای و معتمد استان توزیع شده تا با با قیمت مصوب دولتی در اختیار مردم قرار بگیرد.

سهمیه‌بندی و افزایش بهای بنزین که بر اساس مصوبه سران قوا از ۲۴ آبان ماه به اجرا گذاشته شد، واکنشهایی مختلفی از سوی صاحب‌نظران به دنبال داشت؛ برخی این افزایش قیمت را اقدامی برای جبران کسری بودجه دولت تلقی کردند و برخی هم به ناگهانی بودن این اقدام و اثر تورمی آن انتقاد داشتند.

همچنین موافقان سهمیه‌بندی و افزایش بهای بنزین هم کاهش حجم مصرف، حفظ محیط زیست، جلوگیری از قاچاق و توزیع برابر ثروت ملی را از جمله آثار مثبت این تصمیم برشمرند. 

علی ربیعی سخنگوی دولت، محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری و محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه در اظهارنظرهای جداگانه تاکید کرده‌اند که موضوع تغییر بهای بنزین مصوبه شورای عالی اقتصادی سران قوا و تصمیم همه اجزای نظام بوده است.

همچنین دولت با توجه به دغدغه‌هایی که درباره معیشت مردم وجود دارد موظف است تمام پولی را که از این مسیر به دست می‌آید در قالب یارانه جداگانه به حدود ۶۰ میلیون نفر از مردم ایران پرداخت کند. مهمترین مسئله دولت در این اصلاح قیمت، اصلاح نظام پرداخت یارانه به نفع همه مردم بوده است.

دولت تاکید کرده است به سرعت سازوکار پرداخت یارانه اصلاح قیمت بنزین اعلام می‌شود و ۶۰ میلیون ایرانی از آن بهره‌مند خواهند شد و تاکنون هم این اقدام طی سه مرحله انجام شده و براساس اعلام دولت این پرداخت‌ها به صورت ماهانه انجام خواهد شد.

بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا از بامداد جمعه ۲۴ آبان بنزین برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز سهمیه بندی شد و براساس اطلاعیه شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای به ازای هر لیتر سه هزار تومان خواهد بود، همچنین قیمت بنزین سوپر هر لیتر ۳۵۰۰ تومان تعیین شده‌است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.