2 هفته از سیل ویرانگر لرستان گذشته است پلدختر هنوز با حجم انبوهی از خرابی های به جا مانده از سیل در آستانه و مشکلات و تبعات بعدی سیل است؛ تبعاتی که با گرمای هوا بیشتر می شود، آنچه از دور و از همان ابتدای ورود به شهر خودنمایی می کند فراتر از گل ، گرد و غبار و خاک نرم و غلیظ نشسته بر سیمای شهر است.
این خاک بر روی خودروهایی که گوشه و کنار خیابان های شهر پارک شده اند اینگونه به نظر می رسد که گویی سال هاست تکان نخورده اند که خاکی اینگونه به قدمت روزگاران دراز بر آنها نشسته است در حالیکه این خاک تازه ای است که آن روزهای اول سیل بصورت گل و لای بر سر و سیمای شهر آوار شده بود.
ویرانی های شهر از همان آغاز ورود به شهر ، با تخریب پایه های پلی که شناسنامه ای برای تاریخ و تمدن پلدختر است مشخص می باشد؛ همان پلی که قدمتی هزار ساله را در خود داشت و بنوعی دروازه ورود شهر بود در آبی که بنا بر گفته ساکنان محلی هیچگاه اینگونه وحشی نشده بود ، فرو ریخت.
آب به خروش آمده دیواره های بتونی ساحلی را در هم شکست و خانه های در مسیر را به بستر رودخانه تبدیل کرد؛ 12 فروردین کشکان ، برای پلدختر یک رودخانه نبود دریایی با امواج سهمگین که نه تنها خانه های حاشیه رود بلکه در طول و ارتفاع غیر قابل انتظاری شهر را در برگرفت و حتی روستاهای پایین دست پلدختر را هم از این جوش و خروش بی مانند خود بی نصیب نگذاشت.
حالا در ابتدای شهر بعد از عبور از بقایای پل تاریخی ؛ کمپ سیل زدگان در خیابان اصلی ورودی شهر استقرار دارد.
سیل همه داشته ها را با خورد برده از کد پستی، خط تلفن، اثاث خانه خبری نیست و آن احساس مالکیت بر هر چیزی از بین رفته است اکنون آنچه که هویت بخش برای آسیب دیدگان است ؛ همین چادرها است که بر روی آنها نام ونام خانوادگی با تعداد عائله بر روی آنها درج شده است.
بر اولین چادر نام وحید محمدی زاده؛ سه نفره روی آن درج شده است؛ محمدی کنار چادرش ایستاده و نظاره گر رودخانه است گویا چشم انتظار بازگشت خانه و وسایل زندگی و شاید محل کسب و کارش است که می گوید آریشگر بوده و بستر رودخانه را نشان می دهد که اینجا محل کسب او بوده است.
از هزینه های زیادی که برای خرید وسایل مورد نیاز محل کارش و طراحی دکوراسیون آن می گوید و ادامه آهی می کشد و گویی که از وسایل خانه اش بیشتر از همه حسرت تلویزیون منحنی 40 اینچ را دارد و می گوید؛ دیگر کجا توان خرید آن تلویزیون را خواهم یاقت.
این شهروند آسیب دیده از سیل که هم محل کسب و کار و هم خانه خود را از دست داده اکنون با یک کودک هفت ماهه و همسرش در زیر چادر به سر می برند ؛ روزهایی که با گرمای این روزهای پلدختر طولانی تر و کلافه کننده تر شده است.
اینجا همه حکایتی شبیه بهم دارند و اینگونه یکسان در چادرهایی برپا شده در یک خط مستقیم ، روزهای سخت پس از سیل را به امید اینکه زودتر به خانه هایشان برگردند سپری می کنند.
هدیه قاضی زاده زن 52 ساله در بلوار چمن های به گل نشسته پشت چادرش ایستاده می گوید خانه را تاسقف گل گرفته همه وسایل زندگی بجز 2 فرش از بین رفته اند.
او ادامه میدهد: گل را نیروهای جهادی بیرون بردند اما خانه خراب است و پایه هایش فرو رفته و امکان اینکه به آن بازگشت و زندگی را از سر گرفت دیگر وجود ندارد.
قاضی زاده از شب حادثه سیل می گوید که در خانه اقوام پناه گرفته بود و صبح که سیل آمد فقط از دور تماشایش کردم تا خانه ام ویران شود و الان همین لباس برایم مانده و اشاره به دختر دانشجویش در چادر می کند که همه کتاب هایش را سیل برد و توان خرید کتاب را هم ندارد.
پیرزن دیگری با صلابت نشسته بر صندلی کنار چادر نامش مدینه خان بابا 85 ساله مادر یکی از سرداران شهید پلدختر ایرج عیدی نژاد است چهره اش آرام نشان می دهد اما در پس همان آرامش نگرانی هایی دارد و در یک جمله می گوید اینجا همه شبیه بهم هستیم دیگر و می خواهیم خانه و سرپناه مان هر چه زودتر مهیا شود.
مدینه؛ بجای ویرانی خانه و کاشانه ترجیح می دهد از دوران کودکی فرزند شهیدش با رود خانه کشکان بگوید خاطراتی که بازی های کودکی اش بوی فرمانده و جنگ می داد با سنگرهایی که کنار کشکان می ساخت و تفنگ های چوبیش که سالها بعد در سن 22 سالگی شهید شد.
آرام بنظر می رسد و کشکان و خروش سهمیگن این روزهایش را روند طبیعی روزگار می داند و این باعث نشده است تا آن خاطرات شیرین و ماندگار کودکی های فرزند شهیدی با کشکان را فراموش کند و آرام نظاره گر این رودخانه است ؛رودخانه ای که آرام گرفته است و باورت نمی شود همین رودخانه 2 هفته قبل با خشم و خروش راهی خانه ها ی مردم شد.
مدینه که خواسته ای ندارد بجز بیکاری فرزند متاهل که او را آزرده است!!
در ادامه مسیر سیلاب از پل شهدای هفتم تیر که حالا به همت ارتش ترمیم شده عبور می کنیم ؛ ویرانی ها حجم بالایی دارد، نیروهای جهادی بازهم گل و لای باقی مانده از معابر را جمع می کنند ادارات دولتی آنسوی پل آسیب دیده و فعلا امکان بازگشایی ندارد کوچه ها را غبار گرفته و تردد ماشین آلات سنگین درسطح منطقه بحران بالاست.
علاوه بر آسیب ساختمان های بجا مانده که هنوز کاملا شستشو نشده اند آب آشامیدنی و مسدود بودن لوله های فاضلاب مشکل اساسی منطقه بحران است؛آنسوی منطقه سیل زده از پل شهدای دولت عبور می کنیم تا به روستای چم مهر آخرین نقطه سیل زده پلدختر برسیم.
در مسیر تا رسیدن به چم مهر، روستاهای چم گز و چم گرداب قرار دارند؛ چم گز بیشتر در قسمت های پایین روستا خانه های خراب شده اند و مابقی روستا نیز بنا بر گفته ساکنین محلی آب داخل خانه هایشان شده اما بنای خانه ها خراب نشده است.
روستای چم گرداب اما همانگونه که از نامش پیداست که گردابی از آب بوده است میزان خرابی های ناشی از سیل بیشتر مشخص است و خانه هایی هستند که بطور کامل از بین رفته اند و در زیر چادرهای سفید هلال احمر زندگی می کنند.
20 کیلومتر پایین تر از پلدختر محل تلاقی رودخانه کشکان وسیمره روستایی بنام چم مهر قرار دارد؛ روستایی با 500 خانوار؛ اینجا هم مانند بقیه روستاهای در مسیر سیلاب، پل فلزی روستا ، اولین قربانی سیل بوده است.
اکنون راه دسترسی این روستا قطع است و سه قایق موتوری مردم را جابجا می کنند، امواج سیل چم مهر را تا مرز نابودی صدرصد رسانده و همه اهالی را چادرنشین کرده است.
خانم م-د جوان 28 ساله با چهره نگران از کنار رودخانه منتظر قایق مانده گویا غباری بر روی صورت کشیده آرام سخن می گوید سیل با من چه کردی و خودش ادامه می دهد جهیزیه همه جهیزیه ای که با وام ازدواج و پس انداز پنج ساله معلمی تهیه کردم تا این ماه ازدواج کنم سیل با خود برده است.
محمد علی کلانتری پیرمرد چم مهری در کنار همسرش زیر چادر نگران ادوات کشاورزی و تراکتوری است که زیر آوار مانده و می گوید امنیت هم نیست که وسایل را رها کنم و به جای دیگری برویم.
او ادامه می دهد : خانه من در بلندی چم مهر بود و برخی از اهالی وسایل را جهت امنیت در خانه ما گذاشتند اما سیل و رودخانه بلندی و پستی را در چم مهر به حساب نیاورد.
بنا بر گفته فرماندار پلدختر در سیل اخیر ، 15 روستای شهرستان پلدختر به طور کامل و 100 درصدی زیر آب رفت و روستاهای زیادی نیز دچار خسارت شده اند.
با اینکه تلاش هایی برای بازگشایی راههای روستایی انجام شده اما هنوز بسیاری از روستاها راه دسترسی ندارند و مشکلاتی برای آنها ایجاد شده است و ساکنین این روستاها گلایه هایی از سختی های این وضعیت دارند.
در سیل 12 فروردین لرستان به حدود 2 هزار کیلومتر از راههای لرستان خسارت وارد شد که برآورد ریالی این خسارت 37هزار میلیارد ریال است.
سیل اخیر پلدختر بر پایه تازه ترین برآورده ها، سبب تخریب کامل سه هزار خانه و خسارت به هشت هزار واحد مسکونی شهری و روستایی این شهرستان شد.
سیل علاوه بر تخریب کامل سه هزار خانه و خسارت به هشت هزار واحد مسکونی شهری و روستایی این شهرستان ، 550 میلیارد تومان به بخش کشاورزی پلدختر آسیب زد و به 550 مغازه و فروشگاه خسارت کلی و جزیی وارد کرد.
1920/6060
گزارش:مهری میردریکوند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.