به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، سیل چنان به این ساختمان خسارت زد و آن را زیر آب برد که دیگر برای انجام امور اداری قابل اسکان کارکنان و کارشناسان فرمانداری نبود، بنابراین به ناچار فرماندار برای انجام امور سیل زدگان در شرایط بحرانی کنونی و رتق و فتق کارها، رفع نیازها و رسیدگی به درخواست های مردمی، خود و عواملش به ساختمان دانشگاه آزاد اسلامی پلدختر که از سیل در امان مانده بود، نقل مکان کردند.
دفتر فرماندار در ساختمان دانشگاه آزاد اسلامی این روزها بیش از روزهای دیگر و همیشه شلوغ و پرازدحام است، سیل زدگان گروه گروه برای دریافت کمک، رسیدگی به درخواست های خود و راهنمایی بیشتر به فرمانداری مراجعه می کنند.
با وجود اعلام نحوه کمک های دولت برای بازسازی و جبران ویرانی های سیل و اطلاع رسانی گسترده از سوی رسانه ها و دستگاه های متولی، مردم بیش از هر جای دیگر به فرمانداری چشم امید بسته اند و هر لحظه که از روز می گذرد بر تعداد مراجعان افزوده می شود.
پیرمردی دنبال چادر برای اسکان است؛ مرد جوانی که خانه اش تخریب شده کاغذ به دست درخواست کمک اجاره منزل مسکونی و زنی میانسال که سرپرستی خانواده اش را برعهده دارد دنبال کمک نقدی از فرمانداری است.
دیگری بیرون از اتاق بدون میز و تلفن و خالی از امکانات اداری فرماندار منتظر است کمی از شلوغی و ازدحام مراجعان کاسته شود تا راحت تر درخواستش را درمیان بگذارد.
او می گوید که حدود سه ساعت مسیر روستای محل زندگی اش تا شهر را پای پیاده پیموده تا خواسته اهالی را به اطلاع فرماندار برساند.
«یعقوب رستمی» عضو شورای روستای «چم رستمیان» در گفت و گو با خبرنگار اعزامی ایرنا به پلدختر توضیح می دهد که سیل اخیر و طغیان آب رودخانه بخش عمده روستا‌ را زیر آب برد و خسارت بسیاری بر جا گذاشت.
وی گفت: سیل و رانش زمین جاده روستای چم رستمیان را تخریب کرد و پل های مسیر را نیز آب برد.
این عضو شورای روستای چم رستمیان افزود: اکنون 15 روز است که جاده آنها که تنها مسیر دسترسی به پلدختر و دیگر مناطق لرستان و کشور است قطع شده و اهالی ارتباطی با ندارند.
وی یاد آور شد: این روستا با 30 خانوار و جمعیت نزدیک به 150 نفر در 35 کیلومتری جنوب باختری شهر پلدختر و حوالی مرز استان های لرستان و ایلام قرار دارد.
«رحمان آزادبخت» یکی دیگر از مراجعان فرمانداری است که به همراه رستمی عضو شورای روستا برای کمک گرفتن و بازگشایی جاده روستایشان به دیدار «نعمت دستیاری» فرماندار پلدختر آمده است.
او می گوید: سیل بی سابقه اخیر دار و ندار اهالی روستا را نابود کرد، به جز جاده؛ خانه های اهالی نیز فرو ریخت و زمین های کشاورزی ما از بین رفت.
به گفته آزادبخت، سیل پمپ ها، تجهیزات و شبکه لوله آب زمین های زراعی و باغ های روستا را نیز تخریب کرد.
گستردگی و شدت بی سابقه سیل و حجم بالای آوردهای کشکان در پلدختر و روستاهای مسیر این رودخانه سبب شده با وجود بسیج همه امکانات لرستان و استان های معین در کنار خدمات نیروهای مسلح و گروه های جهادی هنوز راه های چند روستا به علت شرایط خشن جغرافیایی و توپوگرافی سخت منطقه همچنان بسته باشد.
این عوامل باعث شده با وجود سپری شدن 15 روز از سیل لرستان جاده های چند روستا هنوز قطع باشد و بازگشایی آنها با جانمایی مسیرهای جدید یا زمانبر بودن کار بازسازی و مرمت جاده های کنونی به طول بینجامد.
قطع راه دسترسی این روستاها مشکلات سخت و چالش های بسیاری را برای ساکنان ایجاد کرده که اصلی ترین آنها کمبود مواد غذایی، بهداشتی و دارو و درمان در این سکونتگاه ها است.
اگرچه مسوولان و نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی سخت کوشش می کنند که هر چه زودتر مشکل را رفع کنند، گلایه های در میان اهالی روستاهایی که هنوز جاده دسترسی آنها برقرار نشده وجود دارد.
فرماندار پلدختر در این مورد می گوید که در سیل اخیر 15 روستای شهرستان به طور کامل و 100 درصدی زیر آب رفت.
نعمت دستیاری بیان کرد: با کمک دولت و نهادها و نیروهای مسلح راه های دسترسی روستاهای سیل زده پلدختر باز شده و اکنون تنها جاده 34 روستا به علت شرایط ویژه و سخت محیطی و مسیر قطع است.
او تاکید کرد: با بسیج همه امکانات و بهره گیری از کمک های جهادی ارتش، سپاه و دیگر ارگان ها و دستگاه ها کوشش خواهیم کرد جاده دسترسی این روستاها نیز در کوتاه ترین زمان احداث و ارتباط آنها با مرکز شهرستان و دیگر مناطق برقرار شود.
بر پایه تازه ترین آمار و برآوردها سیل دوازدهم فروردین جاری سبب تخریب کامل سه هزار خانه و خسارت به هشت هزار واحد مسکونی شهری و روستایی این شهرستان شد.
سیل همچنین 550 میلیارد تومان به بخش کشاورزی پلدختر آسیب زد و به 550 مغازه و فروشگاه خسارت کلی و جزیی وارد کرد.
حجم کلی خسارت و زیان های ناشی از سیل در استان لرستان نزدیک به 400 هزار میلیارد ریال تخمین زده شده است.
6033/3093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.