به گزارش ایرنا، رضا میرزایی روز شنبه در نشست با خبرنگاران در محل شرکت آب منطقه ای اظهار داشت: تهیه نقشه کاداستر اراضی آبی و به روز رسانی تخصیص های صادر شده موجب می شود میزان برداشت واقعی اراضی تحت پوشش معین شود که با این اقدام بخش قابل توجهی از تخصیص های گذشته که تنها بر روی کاغذ بوده و استفاده نشده، آزاد می شود.
وی با بیان اینکه آزادشدن تخصیص های غیرواقعی موجب تسهیل در روند اخذ تخصیص های جدید می شود تصریح کرد: تا زمانی که طرح دقیق اراضی انجام نشد اقدام خاصی برای استان ها صورت نخواهد گرفت که در این راستا با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به تازگی 10 میلیارد ریال تخصیص داده شد.
وی ادامه داد: همچنین در حالیکه وزارت نیرو بارها به استان تاکید کرده نیازهای بلند مدت آب شرب و صنعت بر اساس طرح جامع آب اعلام شود اما در گذشته مطالعات این طرح انجام نشده که با پیگیری های انجام شده 10 میلیارد ریال نیز برای انجام این مهم تخصیص یافته است.
میرزایی گفت: هم اکنون مراحل مبادله موافقت نامه برای اخذ 20 میلیارد ریال مصوب در دست اقدام است و انتظار می رود تدوین این طرح ها امسال اغاز شود.
وی با تاکید بر اینکه مجوز تخصیص آب بدون انجام طرح دقیق اراضی و نقشه کاداستر صادر نمی شود بیان کرد: مجموع روانابهای استان در سال گذشته چهار میلیارد متر مکعب بوده که از این میان حدود 36 درصد آبهای خروجی استان مربوط به استان های همجوار است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان با تاکید بر محاسبه روانابهای خروجی استان بر اساس بازده ی زمانی کوتاه مدت گفت: میانگین خروج 12 میلیارد متر مکعب رواناب مربوط به 60 سال گذشته بوده در حالیکه این میزان به حدود پنج میلیارد متر مکعب کاهش یافته که 30 درصد آن خقابه های زیست محیطی است.

***مشکلات تخصیص آب لرستان با سرمقاله و حرف غیرکارشناسی حل نمی شود
میرزایی ادامه داد: برخی بدون اطلاع از نحوه ساز و کار تخصیص آب، شرکت آب منطقه ای، نمایندگان مجلس و استاندار را به عدم پیگیری متهم می کنند در حالیکه بیشترین پیگیری برای این مهم طی چهار دهه گذشته در 1.5 سال اخیر صورت گرفته است.
وی گفت: بخش بسیاری از تخصیص سدها در این مدت صادر شده و مابقی تخصیص های شرب، صنعت و کشاورزی به صورت هفتگی پیگیری می شود.
وی اظهار داشت: با توجه به هماهنگی خوب نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، استاندار و آب منطقه ای، موضوع تخصیص آب لرستان بارها از طریق مکاتبه و به صورت حضوری در سطح وزیر و معاونان وزیر نیرو پیگیری شده است.
وی تاکید کرد: حل مسایل و مشکلات تخصیص آب استان با نوشتن نامه، سرمقاله و حرف های غیرکارشناسی در فضای مجازی امکانپذیر نیست بلکه این مهم نیازمند مستندات منطقی و دقیق است در غیراینصورت تکرار سخن افراد غیرمتخصص و غیمرتبط با حوزه آب، بیراهه است.
7269/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.