رضا اردکانیان روز جمعه در حاشیه بازدید از سد نرگسی کازرون درگفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح ساخت سد نرگسی طرح ارزشمندی است که علاوه بر تامین آب شرب و کشاورزی، در زمینه احیای محیط زیست نیز می‌تواند نقش مثبتی داشته باشد.
وی اظهار کرد: ما در کنار سرعت عمل برای اجرای سد به آموزه‌های فنی و مهندسی و فرآیند اقلیم هم در احداث این سد توجه ویژه‌ای داشته ایم.
وزیر نیرو گفت: موضوع تداوم و شتاب بخشی احداث سد نرگسی از سوی مسئولان استان فارس و نماینده کازرون در مجلس شورای اسلامی و مدیران آب دنبال می‌شود و یک اولویت برای شهرستان کازرون است.
وی افزود: مشکلاتی در زمینه 2 روستای واقع در محل دریاچه سد هم وجود دارد که با رایزنی منطفه ای حل می‌شود.
اردکانیان اظهار کرد: امسال پنج میلیارد تومان اعتبار به ساخت سد نرگسی اختصاص یافته است و با توجه به ظرفیت موجود این اعتبارات افزایش خواهد یافت.
وی ادامه داد: بهره‌برداری از سد نرگسی مستلزم تداوم کار و استفاده از منابع مالی است و امیدواریم در این زمینه نیز گشایش های بیشتر ایجاد شود.
سد نرگسی یکی از سدهای در دست ساخت استان فارس است که بر روی رودخانه جره در شهرستان کازرون در حال احداث است.
این سد، در 45 کیلومتری جنوب کازرون واقع شده‌است. سد نرگسی به صورت خاکی با هسته رسی است. ارتفاع تاج این سد در حال ساخت از پی، 80 متر وطول تاج آن 600 متر است. حجم مخزن آن 113 میلیون متر مکعب و حجم آب تنظیمی سالانه آن 226 میلیون متر مکعب است.
ساخت این سد در تیرماه سال 1389 آغاز شد و بنا بر اعلام مسئولان، قرار است تا پایان سال 1397 به بهره برداری برسد.
هدف از ساخت این سد کنترل و مهار سیلاب، تأمین آب کشاورزی 15 هزار هکتار اراضی پایین دست، تأمین آب شرب و صنعت منطقه کازرون و فراشبند و آب مورد نیاز پتروشیمی کازرون و بخش صنعتی زاگرس جنوبی، تأمین آب زیست محیطی (احیای دریاچه پریشان) و تولید انرژی برقابی به میزان 48٫3 گیگاوات ساعت در سال است.
شهرستان کازرون در 120 کیلومتری غرب شیراز واقع است.
رضا اردکانیان وزیر نیرو روز پنجشنبه در آغاز سفری 2 روزه به استان فارس، طرح های آب و فاضلاب ، برق و انرژی در شهرستان های استهبان، داراب و جهرم را افتتاح و از روند ساخت سد هایقر فیروزآباد بازدید کرد.
وزیر نیرو روز جمعه در دومین روز سفر به استان فارس پس از بازدید از روند ساخت سد نرگسی کازرون، طرح های آب و فاضلاب در شهرستان های سپیدان و آباده را افتتاح خواهد کرد.
6113/ 7372/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.