تصفیه خانه فاضلاب شبکه جمع آوری و خط انتقال روستای لیقوان با ظرفیت یک هزار و ۵۰۰ متر مکعب به بهره‌برداری رسید.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، استاندار آذربایجان شرقی، در این مراسم با تاکید بر این که شهدا، نعمت استقلال و آزادی را برای مافراهم کردند، گفت: تبریز قبل از انقلاب فاضلاب نداشت و به برکت انقلاب است که با اعتبارات زیاد در روستاها شبکه‌ی فاضلاب افتتاح می‌کنیم؛ چرا که امام (ره) بر رسیدگی به مناطق محروم، کم برخوردار و روستاها تاکید داشتند.
مجید خدابخش در ادامه یکی از اصلی‌ترین ماموریت‌ها را تامین شبکه‌ی فاضلاب، بهداشت و حفظ محیط زیست خواند و افزود: امروزه، صنعت و تکنولوژی اجازه‌ی تصفیه‌ی فاضلاب را می‌دهد، همچنین با توجه به کاهش بارندگی‌ها، اقداماتی مانند احداث تصفیه خانه‌ها بسیار ارزشمند هستند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که روستای "لیقوان" بین‌المللی شده است، گفت: احداث و ساخت مدرسه، خانه بهداشت، حمام روستایی و تامین آب شرب از دغدغه‌های اوایل پیروزی انقلاب در روستاها بود، ولی روستاییان ما اکنون تقاضای اینترنت دارند. باید عدالت اجتماعی را برقرار کنیم؛ چرا که روستاییان همگی تولید کننده هستند و باید کاری کنیم روستاییان در روستا مانده و به اقتصاد کشور کمک کنند.
«علی صمدنژاد»، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان شرقی در این مراسم اظهار کرد: قبل از اجرای این طرح ۶۹ روستا در دهه‌ی فجر سال گذشته از نعمت آب بهره‌مند شده‌اند که 11 هزار خانوار با ۳۶ هزار جمعیت را تحت پوشش قرار می‌دهد.
وی ادامه داد: تقریبا ۲۴ میلیارد تومان از هزینه‌های این پروژه‌ها از محل اعتبارات استانی و صندوق توسعه ملی تامین شده است. با توجه به مشکلات زیست محیطی و بهداشتی، روستای لیقوان سومین روستایی است که شبکه‌ی فاضلاب در آن افتتاح می‌شود و هفت روستا نیز در دست اجرا است. اعبارات شش طرح نیز از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی تامین شده و این شش طرح در طول ۱۸ ماه به بهره برداری خواهد رسید. روستای بیرق نیز هم طرح با لیقوان بوده و دهه فجر سال بعد افتتاح خواهد شود و مجموع اعتبارات پروژه‌ی لیقوان و بیرق تا کنون ۸۰۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است.
وی با بیان این که لیقوان جزو روستاهای بزرگ و صنعتی استان است، گفت: حدود یک هزار و ۵۰۰ انشعاب آب در این روستا داریم و با توجه به اهمیت مهرانه رود در تامین آب شرب تبریز، تصمیم به اجرای طرح شبکه‌ی فاضلاب در چهار روستای اسپیره‌خون از محل بانک توسعه اسلامی، روستای بیرق، هربی و لیقوان گرفته شده است. 
«کامران اسماعیلی»، مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای طرح های آب و فاضلاب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز در ادامه‌ی این مراسم اظهار کرد: ۳۹ روستا در سطح کشور از فاضلاب پیشرفته برخوردار هستند که کم تر از سه دهم جمعیت کل کشور را شامل می‌شود.
وی افزود: تامین ملی ۷۵ روستا از جمله برنامه‌های توسعه‌ی روستاها است که بهره‌برداری از تصفیه خانه‌ی روستای لیقوان چهلمین طرح فاضلاب بوده که فاضلاب آن قابل تخلیه به آب‌های سطحی است.
وی با بیان این که شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در زمینه‌ی فاضلاب روستایی جزو سه شرکت برتر کشور شناخته شده است، بیان کرد: اعتبارات اجرای این طرح‌ها از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی برای ۱۱۱ روستا در کل کشور به شرط تملک کامل اراضی اختصاص یافته، تامین می‌شود. کل کشور به پنج ناحیه و هفت استان تقسیم می‌شود که شش روستا از کل هفت استان متعلق به آذربایجان شرقی است.
«احمد علیرضا بیگی»، نماینده‌ی مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم بهره‌برداری از شبکه فاصلاب لیقوان اظهار کرد: طبق قانون اساسی کشور، تامین بهداشت و درمان، آموزش، امنیت، مسکن و اشتغال از جمله وظایف یک دولت در قبال مردم است؛ از این رو تلاش‌ها باید در راستای بهره‌مند کردن مردم از این معیارها باشد.
وی در ادامه بیان کرد: لیقوان مرکز گردشگری است و باید زیرساخت‌ها را فراهم کنیم تا ظرفیت‌های گردشگری این منطقه را بیش از این برجسته کنیم.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.