به گزارش ایرنا قدمت برگزاری آیین سنتی عزاداری مردم اشترینان در تاسوعا و عاشورا طبق گفته ریش سفیدان این شهر به صدها سال پیش بر می گردد و تغییر زیادی در آن صورت نگرفته است.
آیین عاشورای حسینی در اشترینان از ابتدای صبح با برپا کردن خیمه ها در هر محله به صورت مجزا آغاز می شود و مردم با گل اندود کردن بدن خود به نشانه عزای امام حسین(ع) آماده عزاداری می شوند.
برای اعلام آغاز عزاداری و به منظور جمع شدن عزاداران حسینی در هیات سرنا و دهل به صورت چپی که خاص شهرها و روستاهای اصیل لرستان است، نواخته می شود.
سینه زنی و نوحه خوانی عزاداران حسینی با سبک سنتی و لهجه لری انجام می شود که به دلیل حزن و اندوه نهفته در آن هر بیننده ای را تحت تاثیر قرار می دهد.
عزاداری مردم اشترینان با نزدیک شدن به ظهر عاشورا به اوج خود می رسد و عزاداران با جمع شدن به دور خیمه ها و اقامه نماز ظهر عاشورا خیمه هایی را که قبلا برپا کرده اند به یاد مظلومیت سرور و سالار شهیدان و اصحابش به آتش می کشند و عزاداری می کنند.
مردم اشترینان در روز عاشورا با پخت حلیم نذری پذیرای میهمانان و عزاداران حسینی هستند بطوریکه در همه خانه ها به روی میهمانان و عزاداران باز است.
جمعیت کثیری از شهرها و استان های اطراف در روز عاشورا با سفر به اشترینان در عزاداری سنتی این شهر شرکت می کنند.
مردم اشترینان امسال همچون سال های قبل برای برگزاری باشکوه آیین های عزاداری عاشورای حسینی و پذیرایی از میهمانان و عزاداران آماده شده اند.
مردم اشترینان برای چندمین سال پیاپی از مسوولان کشوری و استانی میراث فرهنگی درخواست دارند تا شرایط را برای ثبت ملی و معنوی مراسم عاشورای اشترینان که صدها سال به صورت سنتی برگزار می شود، فراهم کنند.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد در این باره گفت: ثبت ملی و معنوی مراسم عزاداری مردم اشترینان در محرم و عاشورا نیاز به بررسی دقیق و ارائه گزارشی جامع از ویژگی های منحصر به فرد آن دارد.
حجت اله یارمحمدی افزود: شرح عزاداری مردم اشترینان در عاشورا باید توسط یک کارشناس جامعه شناسی و مردم شناسی بررسی و به صورت گزارشی جامع به میراث فرهنگی ارائه شود.
وی اظهار کرد: ثبت ملی و معنوی عزاداری عاشورای مردم اشترینان منوط به داشتن قابلیت های ثبت میراث فرهنگی است.
شهر اشترینان با جمعیت حدود شش هزار نفر از توابع شهرستان بروجرد در استان لرستان می باشد.
7190/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.