به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی روز سه شنبه در آیین آغاز جشن های دهه کرامت و جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در قم، افزود: تمام تمدن ها و ادعای تمدن در عالم در مقابل این مدنیتی که به نام دین و ارزش های دینی است، در حاشیه می باشد.
وی در ادامه گفت: آنچه که استکبار جهانی و در امتداد آن آل سعود در رفتار با ملت ها مرتکب می شوند، مخدوش و ذبح کردن کرامت انسان است. امروز علت تمام دعواهای ما با عالم استکبار، خودخواهی و منیت به این دلیل است که ما پرچمدار کرامت انسان هستیم.
وی اضافه کرد: اگر امام راحل می گوید «فلسطین مساله اول جهان اسلام است» به دلیل اهمیت کرامت انسانی است، ما معتقد هستیم باید به مردم فلسطین اجازه داد خودشان حکومت مورد نظر را رقم بزنند.
وی ادامه داد: نباید به مردمی که در بحرین می خواهند از یک رای برخوردار باشند ظلم شود و باید به مردم یمن اجازه داد تا حکومت مورد نظرشان را انتخاب کنند.
رئیسی تصریح کرد: فلسطینی، یمنی و بحرینی در عالم اختیار دارند و خداوند متعال به آن ها اراده و فهم داده است و حق انتخاب کردن دارند.
وی با بیان این که کرامت در روایات مفهوم و معنای فراگیری دارد، گفت: در فلسفه بعثت پیامبر اسلام(ص) کرامت یافتن انسان به عنوان محوری ترین نقطه در بیان پیامبر(ص) آمده است.
وی با اشاره به این که کرامت ذاتی را خداوند به همه انسان ها عنایت کرده است، افزود: آنچه باعث تفاوت انسان از سایر موجودات شده است، سرمایه ای است که به انسان کرامت بخشیده است.
رئیسی اضافه کرد: کرامت اکتسابی یعنی آنچه انسان در پرتو وحی باید از افکار، اندیشه ها و عقاید حق، اخلاق فاضله و کریمه و علم و عمل صالح کسب کند، نیازمند آن است که انسان در پرتو قرآن کریم، رسول خدا(ص) و امامان باکرامت تلاش کند تا خود را بسازد.
وی ادامه داد: انسان می تواند در پرتو اخلاق اسلامی و باید و نباید الهی زندگی کریمانه داشته باشد.
وی به روایتی از امام رضا(ع) اشاره و بیان کرد: اگر در جامعه انسانی احیاء امر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) صورت بگیرد، بدون تردید پیروان اهل بیت(ع) در عالم بیش از آنچه که ما گمان می کنیم، فراگیر خواهند شد.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: اگر مردم جهان زیبایی کلام اهل بیت(ع)، دلدادگی به خدا، وحدت، مقاومت در راه هدف، زندگی پاک و در پرتو اخلاق و معنویت و عقلانیت را بدانند، پیروان اهل بیت(ع) هر روز بیشتر می شوند.
وی با بیان این که نگاه انسان به عالم توحید نخستین گام در کسب کرامت است، گفت: انسان با این گام می تواند سبک زندگی کریمانه خود را در پرتو عبودیت خداوند شکل دهد.
وی تصریح کرد: همه دولتمردانی که در دولت کریمه می خواهند خدمت کنند باید بر اساس نظامی سازی قرآنی، نظامی سازی در اسلام و در پرتو اعتقاد به خداوند عمل کنند تا زندگی کریمانه آحاد جامعه شکل بگیرد.
رئیسی با اشاره به این که امروز حقوق بشر گوش فلک را کر کرده است، بیان کرد: سبک زندگی کریمانه و دگرخواهی جز در پرتو دگر خواهی، بخشش و توجه به دیگران ممکن نیست.
وی ادامه داد: اگر انسان در یک نقطه ای قرار بگیرد که جز خدا نبیند و جز به خدا نیندیشد و جز از او ترس نداشته باشد، به جایی می رسد که اهل بخشش و کرامت می شود.
وی با اشاره به این که کرامت بزرگی روح است، گفت: تا کسی کرامت نداشته باشد، شهادت نصیب او نمی شود و باید آماده شود با اراده و اختیار جان را کف دست بگذارد.
رئیسی گفت: همه آحاد در جامعه اسلامی باید ارتباطشان با یکدیگر، دولت با ملت و ملت با دولت بر اساس کرامت تنظیم شود و در این راستا هیچ قرارداد و پیمانی نمی تواند در نظام اسلامی جز با حفظ کرامت صورت بگیرد.
وی تصریح کرد: اگر کوچک ترین پیمان و قرادادی کرامت انسان را مخدوش کند، این قرارداد با اصل کرامت انسانی در تضاد است.
وی افزود: در نظام الهی و سازمانی کرامت اصل است و رفتار مدیران با زیردستان و بلعکس باید بر اساس کرامت باشد و مردم احساس کنند که در دستگاه های اجرایی کرامتشان حفظ می شود.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که امروز در جامعه اسلامی و بشری ایران اسلامی پرچمدار کرامت انسان است، گفت: دهه کرامت نمادی است تا معلوم شود در پرتو آموزه های امام رضا(ع)، کریمه اهل بیت(س) و همه امامزادگان انسان می تواند زندگی کریمانه داشته باشد.
وی با اشاره به این که این رفتار، سبک زندگی و عملکرد، نجات بخش انسان معاصر است، افزود: گمشده انسان معاصر امروز زندگی فاطمه معصومه(س)، سبک زندگی رضوی، فاطمی و علوی است.
در این آیین پرچم حرم امامین عسگریین(ع) به آستان مقدس حضرت معصومه(س) اهدا شد.
جشن های دهه کرامت و جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، امروز با حضور تولیت های حرم های عتبات در عراق، قم، مشهد و شیراز، نمایندگان بیوت مراجع تقلید، مسئولان و زائران در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) آغاز شد.
دهه کرامت از اول ذی ‌القعده مصادف با سوم مرداد ماه هم زمان با سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) آغاز می شود و تا 11 ذی ‌القعده مصادف با 13 مرداد ماه جاری، سالروز میلاد امام رضا(ع) ادامه دارد.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.