محمد رضا مظفری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: طرح تحول نظام سلامت خدمتی است که دولت بدون هیاهو و جوسازی از اردیبهشت ماه سال 93 با هفت بسته خدمت ارائه کرد که مهم ترین آن کمک به قشر محروم و نیازمند جامعه با کاهش تعرفه های درمان در بیمارستان های دانشگاهی بود.
وی با بیان این که این هزینه ها در روستاها رایگان است، اضافه کرد: ساکنان شهر فقط 6 درصد و روستاییان در صورتی که با نظام ارجاع به بیمارستان های دولتی شهر مراجعه کنند، فقط سه درصد از این تعرفه ها را پرداخت می کنند.
وی خاطرنشان کرد: قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت، مردم باید 37 درصد از هزینه های درمان را پرداخت می کردند.
مظفری تصریح کرد: در طول سه سال از اجرای طرح تحول نظام سلامت، دولت تدبیر و امید در بخش بستری در مراکز درمان، 600 میلیارد ریال هزینه صرف کرد تا مردم نسبت به قبل هزینه کمتری پرداخت کنند و دغدغه ای از این بابت نداشته باشند.
به گفته وی، زایمان طبیعی از دیگر بسته های طرح تحول نظام سلامت بود که در سه سال گذشته حدود 100 هزار زایمان طبیعی رایگان با اعتبار 125 میلیارد ریال در استان قم انجام شده است.
وی گفت: همچنین اورژانس هوایی در 14 مردادماه 93 در قم راه اندازی شد که تا پایان فروردین ماه امسال با انجام 334 ماموریت، جان 773 مصدوم و بیمار را نجات داده است؛ دولت تدبیر و امید در این راستا 23 میلیارد ریال هزینه کرد.
مظفری ادامه داد: حمایت مالی از بیماران صعب العلاج، خاص و نیازمند از دیگر بسته های طرح تحول نظام سلامت است که در این بخش دولت یازدهم 90 میلیارد ریال به استان قم اعتبار تخصیص داد تا ضمن حمایت مالی از این بیماران، درمان آن ها نیز رایگان انجام شود.
وی گفت: قبل از اجرای طرح تحول، 16 پزشک مقیم و متخصص در بیمارستان های دانشگاهی قم حضور داشتند و در حال حاضر 29 پزشک متخصص مقیم با هزینه 70 میلیارد ریالی دولت در 6 بیمارستان دانشگاهی قم حضور دارند.
وی به ارتقاء کیفیت خدمات ویزیت با اجرای طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و افزود: تا قبل از اجرای طرح تحول، سه هزار ویزیت به صورت ماهیانه در کلینک های ویژه بیمارستانی قم صورت می گرفت که پس از آن به 23 هزار ویزیت افزایش یافت.
معاون دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه کرد: دولت تدبیر و امید در سه سال گذشته، 30 میلیارد ریال در این زمینه هزینه کرده است تا علاوه بر این که مراجعه مردم به بخش خصوصی کاهش یابد، پزشکان نیز رغبت بیشتری برای حضور و درمان بیماران در این کلینک ها داشته باشند.
وی به برنامه های طرح تحول در بخش بهداشت اشاره و بیان کرد: این برنامه در کل استان قم به صورت رایگان اجرا شد و همه شهروندان تحت پوشش خدمات بهداشتی قرار گرفتند.
وی افزود: با اجرای این برنامه مراکز بهداشتی از 25 به 41 مرکز و پایگاه های بهداشتی از 52 به 138 پایگاه در سطح استان افزایش یافت.
مظفری ادامه داد: تمام خدمات بهداشتی شامل تشکیل پرونده الکترونیک، خدمات بهداشتی، مامایی، روانشناسی، تغذیه و سایر خدمات بهداشتی به صورت رایگان در این مراکز ارائه می شود.
وی گفت: تاکنون 600 هزار تن از مردم استان با مراجعه به پایگاه های سلامت از خدمات این پایگاه ها بهره مند شده اند و برای همه شهروندان نیز پرونده الکترونیک تشکیل شده است.
وی افزود: شهروندانی که تاکنون به این پایگاه ها مراجعه نکرده اند، اگر با شماره 3136 تماس بگیرند و آدرس محل سکونت خود را ارائه دهند به نزدیک ترین پایگاه بهداشتی محل سکونت خود راهنمایی می شوند و خدمات بهداشتی دریافت می کنند.
مظفری بیان کرد: یکی از مزایای طرح تحول که کاهش پرداختی از جیب مردم را کم کرد، پرداخت های غیرمتعارف به عنوان زیرمیزی پزشکان بود، به طوری که حتی در بیمارستان های دولتی تا زمانی که بیمار این وجه را پرداخت نمی کرد، اجازه ورود به اتاق عمل نداشت.
وی با بیان این که امروز این معضل به صفر رسیده است، تاکید کرد: اگر محرز شود پزشکی خارج از تعرفه های مصوب و ضوابط قانونی اقدام به اخذ وجه از همراه بیمار یا بیمار نموده است، جریمه این تخلف حداقل سه ماه محرومیت از طبابت است.
وی به توسعه و استانداردسازی بخش های تشخیص درمانی سرپایی سرطان در قم اشاره کرد و گفت: مرکز سطح یک سرطان با پیشرفت 80 درصدی در حال ساخت است که مردادماه امسال به بهره برداری می رسد.
معاون دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه کرد: این مرکز با اعتبار 38 میلیارد ریال در بیمارستان شهید بهشتی احداث می شود و قرار است در این مرکز بیماران سرپایی سرطان ویزیت و درمان شوند.
وی بیان کرد: احداث کلینیک های ویژه در بیمارستان های شهید بهشتی و فرقانی نیز بخشی از اجرای طرح تحول نظام سلامت است که احداث این مراکز تاکنون 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در مردادماه امسال افتتاح می شود.
وی افزود: تاکنون 75 میلیارد ریال برای این مراکز هزینه شده و در چند ماه آینده 25 میلیارد ریال دیگر نیز تخصیص خواهد یافت؛ هزینه کل احداث این 2 کلینیک ویژه 140 میلیارد ریال است.
مظفری گفت: قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت، 2 کلینیک ویژه در سطح قم دایر بود که اکنون به 6 کلینیک افزایش یافته و بیش از 530 هزار ویزیت در سه سال گذشته در این مراکز انجام شده است.
وی به مرکز ناباروری واقع در جهاد دانشگاهی قم اشاره کرد و گفت: سال گذشته 20 میلیارد ریال شامل 10 میلیارد ریال برای تجهیز و 10 میلیارد ریال نیز تسهیلات برای مراجعه کنندگان از سوی دولت به این مرکز پرداخت شد.
وی با بیان این که 85 درصد هزینه درمان ناباروری از سوی دولت تامین می شود، افزود: نخستین بخش ناباروری دولتی استان سوم خردادماه امسال در بیمارستان نکویی هدایتی فرقانی به بهره برداری می رسد؛ با راه اندازی این مرکز مردم می توانند فقط 15 درصد هزینه درمان را پرداخت کنند.
طرح تحول سلامت از اردیبهشت ماه سال 93 در کشور اجرایی شد و تاکنون این طرح در چهار مرحله اجرا شده است که شامل درمان، بهداشت، اصلاح تعرفه های پزشکی و اصلاح نظام آموزش پزشکی است.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.