به گزارش ایرنا به نقل از مرکز خبر حوزه، مراسم ترحیم و بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمین علی برهان امام جمعه فقید مهریز با حضور گسترده علما و فضلا و مدیران عالی حوزه های علمیه کشور در حسینیه شهدای قم برگزار شد.دراین مراسم آیات مصباح یزدی، سید احمد خاتمی، حسینی بوشهری، اعرافی، فقیهی یزدی، حجت الاسلام والمسلمین رجبی، مدیران عالی حوزه، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و بیوت مراجع عظام تقلید حضور داشتند. حجت الاسلام والمسلمین گنجی از اساتید حوزه در سخنانی دراین مراسم با اشاره به جایگاه علم الهی، مرحوم حجت الاسلام والمسلمین علی برهان را شخصیتی عرفانی و علمی و جهادی دانست که عمر خود را در راه تعمیق و گسترش فرهنگ ناب اسلامی به کار گرفت.حجت الاسلام و المسلمین علی برهان امام جمعه فقید مهریز پس از سالها تلاش علمی و تبلیغی در شهرستان مهریز به مدت 26 سال امامت جمعه شهرستان مهریز را به عهده داشت و در همین حین در دانشگاه نیز به تدریس مشغول بود و کتبی را نیز در عمر با برکت خود به رشته تحریر درآورد؛ وی دهم فروردین ماه سال جاری به دلیل مشکل قلبی و ریوی در بیمارستان درگذشت.

** معاون فرهنگی تربیتی جامعة المصطفی(ص) با بیان اینکه حضور اساتید در جلسات انس با قرآن، موجب ترغیب طلاب می‌شود بر لزوم فراگیر کردن آموزش قرآن در حوزه تاکید کرد. به گزارش ستاد خبری اولین دوره مسابقات بین المللی قرآن طلاب جهان اسلام، حجت ‌الاسلام والمسلمین رضا شاکری، با اشاره به برگزاری اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب جهان اسلام و راه‌کارهای انس با قرآن گفت: باید روند آموزشی در حوزه علمیه قرآن‌مدار و قرآن‍‌محور شود در این صورت خروجی آن نیز افرادی آشنا به قرآن کریم خواهند بود و سنت حسنه انس با قرآن نیز ترویج می‌شود.
شاکری با بیان این که طلاب وقتی از آیات اخلاقی، آیات الصلاة و سایر مباحث سخن گفته می‌ شود باید تلاش کنند آیات مربوطه را نیز حفظ کنند اظهار کرد: یکی از برکات مسابقات قرآن حوزه و مسابقات چندملیتی این است که سبب می‌شود تا میزان آشنایی طلاب با قرآن بیشتر شده و در تبلیغ از آن بهره ببرند و به جای اینکه یکساعت منبر خالی از قرآن داشته باشند آیات قرآن را به مردم هدیه بدهند و مجلس را با کلام الهی نورانی کنند.

** مدیر پژوهشگاه فقه نظام گفت: مسابقات قرآن در حوزه باید متناسب با نیازها و سطح علمی حوزه تعریف و طراحی و الگویی برای سایر مسابقات کشور شود. به گزارش ایرنا از ستاد خبری اولین دوره مسابقات بین المللی قرآن طلاب جهان اسلام، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ‌ابوالقاسم، با اشاره به برگزاری این مسابقات گفت: یکی از مهمترین فعالیت‌های طلاب حوزه‌های علمیه فعالیت‌های قرآنی است و شایسته است که در جهت تجهیز آنان به سلاح قرآن کریم تلاش بیشتری از ناحیه مدیران و مسئولان حوزه صورت بگیرد.وی با بیان این که در سال ‌های گذشته شاهد مسابقات قرآن در سطح حوزه‌ها و به صورت سراسری بوده ‌ایم ادامه داد: از الطاف الهی این است که حوزه موفق به برگزاری اولین دوره مسابقات بین‌المللی نیز شده است.
حاج ‌ابوالقاسم تاکید کرد: مسابقات قرآن کریم در حوزه باعث ایجاد فضای با نشاط و ایجاد انگیزه برای انس و ارتباط بیشتر طلاب با قرآن کریم خواهد بود و از این جهت جای قدردانی و سپاس از مسئولان برگزارکننده این مسابقات را دارد.

** مدیر جامعه ‌القرآن با اشاره به مسابقات بین المللی قرآن طلاب جهان اسلام تاکید کرد: قرآن محور مشترک همه مذاهب اسلامی است و برگزاری مسابقات با حضور طلاب شیعه و سنی می تواند تقریب مذاهب را تقویت کند. حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی طباطبایی، در آستانه برگزاری اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب جهان اسلام گفت: اصل مسابقه در امور خیر کار بسیار خوبی است همان طور که قرآن نیز با تعبیر فاستبقوا الخیرات بر آن تاکید دارد.
وی با بیان این که اهتمام به قرآن کریم نمودی از کارهای حوزه باید باشد ادامه داد: توجه به قرآن در سال های اخیر در حوزه و در راستای احیای سنت انس با قرآن بیشتر شده ولی در زمینه حفظ انتظار بیشتر است. طباطبایی افزود: اصل علوم اسلامی در قرآن است و حفظ قرآن باید مقدمه علوم اسلامی قرار گیرد از این رو پیشنهاد من به حوزه این است که طلاب در بدو ورود یک سال تا یک سال و نیم حفظ کل و یا 20 جزء قرآن را فرابگیرند و بعد وارد دروس حوزوی شوند.

** معاون تهذیب حوزه با بیان این که در اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب جهان اسلام 43 کشور با احتساب ایران حضور دارند برگزاری این مسابقات را نشانه توجه حوزه و نظام اسلامی به قرآن کریم و جمع شدن مسلمین بر محوریت کلام الهی توصیف کرد. حجت ‌الاسلام والمسلمین حمید ملکی، در گفت وگویی اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی مباحث قرآنی در حوزه علمیه و در میان طلاب، جسته و گریخته وجود داشته و به صورت فردی انجام می‌شده است ولی در سالیان اخیر به خصوص امور قرآنی در حوزه رشد قابل توجهی داشته است. وی با بیان این که پرداختن به مسایل فنی مانند تجوید ومقولاتی چون حفظ و قرائت در حوزه‌های اهل سنت نسبت به ما رواج بیشتری داشته و دارد افزود: در سال‌های اخیر با برنامه‌ریزی صورت گرفته توجه به این مقولات در کنار تفسیر و مفاهیم در حوزه علمیه کم کم رواج یافته است و برگزاری چندین دوره مسابقات قرآن در سطح حوزه دال بر این مساله است. معاون تهذیب حوزه‌ های علمیه با بیان اینکه طراحی اولین دوره مسابقات بین ‌المللی قرآن طلاب جهان اسلام از دو سال گذشته ایجاد شده است ادامه داد: اولین اثر برگزاری این مسابقات شبهه‌ زدایی از اتهامی است که برخی متوجه شیعیان می ‌کنند و آن مساله اهتمام کم شیعه به قرآن کریم است.
اولین دوره مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام روزهای دوم تا ششم اردیبهشت ماه با حضور 60 طلبه از 43 کشور در قم برگزار خواهد شد.

**معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم از اجرای 703 برنامه متنوع فرهنگی و آموزشی در راستای غنی سازی اوقات فراغت جوانان با مشارکت 44 هزار 460 نفر در سال 95 خبر داد.به گزارش ایرنا از روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان قم؛ محمد مصباحی در گفت وگویی با اشاره به اجرای 703 برنامه متنوع فرهنگی و آموزشی در راستای غنی سازی اوقات فراغت جوانان استان در سال گذشته تصریح کرد: در این مدت 15 برنامه و مسابقه با محتوای فرهنگی با مشارکت 800 نفر و چهار برنامه با مشارکت 240 نفر در قالب مسابقات ورزشی برگزار شده است. معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر قم افزود: در طول سال گذشته، 35 هزار و 125 نفر در 381 برنامه با عنوان فوق برنامه و فعالیت های بشردوستانه حوزه جوانان هلال احمر مشارکت داشته اند و همچنین 1087 نفر نیز در هشت جشنواره که به میزبانی حوزه جوانان هلال احمر قم برگزار شد شرکت کردند.
/8138/ 6133/ تنظیم کننده: فرزانه پیری ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.