به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله احمد مبلغی پیش از ظهر امروز در نخستین جلسه کمیته بازنگری و نهایی‌سازی طرح بانکداری بدون ربا بر اساس موازین فقهی در قم که در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برگزار شد اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی در یک‌زمان طولانی‌مدتی مطالعاتی در رابطه با بانکداری بدون ربا به انجام رساند که انتقاداتی به این مطالعات حاکم بوده و جلسات نقدی از سوی مدیریت حوزه علمیه  برگزار و طرحی در رابطه با بانکداری بدون ربا آماده شد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نقد مدیریت حوزه علمیه منجر به تشکیل این کمیته شده است اظهار داشت: اگر چه دقت‌ها، وسواس داشتن‌ها علمی در کمیته نخست که زمان طولانی را به خود اختصاص داد، فراوان انجام گرفت، اما به دلیل حساسیت بانکداری اسلامی به‌تمامی نقدها باید پرداخته شود.

وی با اشاره به اصول بانکداری اسلامی گفت: ما در طراحی بانکداری اسلامی باید از بازگشت ربا زیر نقاب عقد اسلامی بر حذر باشیم، بر حذر بودن از بازگشت اثر حاصل از ربا یعنی ظلم زیر چتر حذف حاصل از ربا اصل دوم و همچنین ضرورت گره خوردگی بانکداری اسلامی به توسعه اصل دیگری است که باید موردتوجه قرار گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نباید کاری کرد که بگویند اسلام بانکی را ایجاد کرده که بدون گره خوردن به بانکداری اسلامی خود را اداره  می‌کند، اصل دیگر بر حذر بودن از بنای بانک بر نهاد اسلامی صدقه، و بر حذر بودن از بنای بانک بر اساس مبنای قرض‌الحسنه حرکت و اصل دیگری است که باید موردتوجه قرار گیرد.

وی گفت: قرض‌الحسنه می‌تواند یک فعالیت بعد بعدی باشد و یک فعالیت کانونی نیست، نباید بانک را با قرض‌الحسنه گره بزنیم و گره زدن این دو با یکدیگر جوابگو نیست.

مبلغی با تأکید بر اینکه ما از فقدان نظریه "بانکداری اسلامی" در مورد  بانک رنج می‌بریم، تصریح کرد: ما با شتاب وارد ایجاد و یا طراحی بانکداری اسلامی‌شده‌ایم بدون اینکه یک نظریه‌ای را برآمده از منابع اسلامی باشیم، نظریه بانکداری اسلامی یا بانکداری اسلامی باید با چند مسئله روبرو شده و تعریفی برای آن داشته باشد، نخست اینکه بانکداری اسلامی باید ارتباط خود با طبقات جامعه روشن کند.

وی با تأکید بر رابطه بانکداری اسلامی با عدم خسران گفت: با توجه به شکنندگی بانک، به نظر می‌رسد که این کمیته را باید حفظ کنیم، چراکه مطالعات آن نیازمند برنامه‌ریزی مستمری است و به حال خود باید رها نشود.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه باید قانونی برای بانکداری اسلامی تهیه کرد، افزود: ضمن آنکه باید قانون بانکداری اسلامی داشته باشد باید تشریفات لازم را برای قانون بانکداری اسلامی ببینیم، همچنین در قانون برای بخش‌های ذیل قراردادها حوزه‌ای را در نظر بگیریم.

وی با اشاره به اینکه در ارتباط با اجرا دو محور کلان آموزش مردم و بانک‌ها مطرح است، عنوان کرد: نظارت قوی و قانونی باید در ارتباط با بانک‌ها در نظر گرفته شود، باید فرهنگ بانکداری اسلامی را محقق کرد، در بیان فقه صرفاً مراکز قوی در اختیار داریم و این مراکز به بخش‌های سنتی فقه متصل هستند اما مردم را نسبت به بانکداری اسلامی آموزش نداده‌ایم.

مبلغی خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه باید متکفل آموزش بانکداری اسلامی باشد، امروزه که تب بانکداری اسلامی بالاگرفته است این فرصت فراهم‌شده که تمامی علما و مراجع معظم تقلید نگاهی به‌نظام بانکداری اسلامی داشته باشند و این مسئولیت کمیته را بیشتر می‌کند.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 614618
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.