به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله محسن اراکی ظهر امروز در نشست علمی مباحث فقه سیاسی، با اشاره به اینکه فقهای بزرگ تاریخ فقه را از سیاست جدا نمی‌دانستند، اظهار داشت: فقه به دو بخش کلان و خرد تقسیم‌ می‌شود و هیچ فقیهی نمی‌تواند بدون داشتن فهم فقه سیاست، ادعای فقاهت کند.

وی بابیان اینکه اراده فردی از اراده حاکم در جامعه نشأت می‌گیرد، افزود: همه افراد جامعه باید اراده حاکم بر جامعه را بپذیرند، چراکه اراده حاکم بر جامعه به قانون تبدیل می‌شود.

آیت‌الله اراکی با تأکید براینکه بخش‌های عظیمی از علم شیعی نهان مانده است، تصریح کرد: در صورت وجود اراده عالمانه و عادلانه، اراده جمعی در جامعه شیعی نیز شکل می‌گیرد، بنابراین حاکم جامعه شیعی باید عالم و عادل باشد.

وی فقه نظام را مورداشاره قرار داد و عنوان کرد: با توجه به اینکه علم‌ کلان شیعی عالی‌ترین معارف مرتبط با فقه نظام را در برمی‌گیرد، بنابراین نظم جامعه نیز از اراده حاکم ناشی شده و در اراده محکومان تجلی میابد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه اراده واحد جامعه شیعی درنتیجه اراده امام و رهبری است، بیان کرد: هرکس منکر ولایت‌فقیه شود، عقلانیت خود را منکر شده است، چراکه براساس آیات و روایات سیاست روش فرمانروایی بر جوامع است و این روش از علم فقه جدا نیست.

وی خاطرنشان کرد: کسی که نمی‌تواند امور شخصی خود را مدیریت کند، قطعاً نمی‌تواند حاکمیتی نیز بر جامعه داشته باشد، همچنین هیچ‌کس نمی‌خواهد تابع اراده افراد جاهل و ظالم باشد.

آیت‌الله اراکی فهم سیاسی را لازمه‌ی صلاحیت تقلید برای فقها دانست و گفت: فقه تهی از فقه نظام اجتماعی و مبتنی بر سیاست، کاربردی برای جوامع ندارد، چرا که سیاست و حکومت مکمل یکدیگرند و جامعه را از بحران حفظ می‌کنند.

وی با اشاره به شرایط شخص حاکم بر جامعه، ادامه داد: فقه تعیین‌کننده و ابزار رسیدن حاکم به حقانیت و قدرت است، حقانیت از سوی خداوند و قدرت توسط مردم اعطا می‌شود، بنابراین مردم باید نسبت به رسالت خود پایبند باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه باید در عرصه فقه سیاسی غنی شوند تا طلاب و اندیشمندان حوزوی نیز به این عرصه ورود پیدا کنند.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 606870
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.