سید محمد تقی سجادی روز شنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا، با تقدیر از حرکت فرهنگی ایجاد شده از سوی این رسانه تحت عنوان نه به زباله، اظهار داشت: این اقدام خبرگزاری جمهوری اسلامی کار بسیار زیبایی است، و ما نیز از آن استقبال می کنیم.
وی افزود: امروز یکی از معضل های اصلی در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست بحث آلودگی عرصه های منابع طبیعی و محیط زیست است که متاسفانه به اشکال مختلف و به گونه ناخواسته و یاخواسته انجام می شود.
وی همچنین خاطرنشان کرد: هنگامی که در عرصه های منابع طبیعی زباله های سرشار از مواد پلاستیکی است و به راحتی با وزش باد جا به جا می شوند، این مساله تمام عرصه های مرتعی را آلوده و چشم انداز زیست محیطی مناطق گوناگون را نیز نابود می کند، که درحقیقت ارتباط نزدیکی با بی تدبیری متولیان امحای زباله دارد.
سجادی ادامه داد: دپوهای زباله ایجاد شده در عرصه های منابع طبیعی که عمدتا حاوی بطری ها و اشیاء پلاستیکی هستند، از آنجا که برای دام قابل هضم نیستند، در زمان دادن علوفه باعث از بین رفتن و نابودی دام می شود، از این رو غیر از سیما و منظر نامناسبی که ایجاد می کنند، ضایعه هایی را نیز برای منابع طبیعی و حوزه جهاد کشاورزی به همراه دارند.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص برآورد ریالی خسارت های وارد شده به عرصه های منابع طبیعی قم بواسطه انباشت زباله، گفت: رویکرد اصلی منابع طبیعی تاکنون بیشتر مسائل حقوقی و حفظ مالکیت دولت بر اموال عمومی و کنترل و مدیریت مراتع در زمان چرای دام بوده، از این رو بحث زباله و آلودگی مراتع مقوله جدیدی است، که احصای خسارات آن نیازمند بررسی های دقیق است.
سجادی ترویج فرهنگ مصرف گرایی در جامعه را نیز در آلوده شدن محیط زیست موثر دانست، و افزود: امروز و با توجه به بالا رفتن میزان مصرف کالاهای مختلف توسط مردم، مواد پلاستیکی که قابلیت تجزیه پذیری پایینی دارند، و با طبیعت دوست و سازگار نیز نیستند، در اختیار عموم است، که آلودگی محیط زیست را در پی دارد.
وی همچنین توجیه کردن تولیدکنندگان و صاحبان صنایع را در این زمینه مهم ارزیابی کرد، و گفت: حتی اگر قیمت تمام شده برای یک محصول نیز افزایش پیدا کند، تولید کنندگان باید در بسته بندی محصول های خود از موادی که قابل تجزیه است، استفاده کنند.
مدیرکل منابع طبیعی قم با تاکید بر اینکه معضل آلودگی عرصه ها، در عرصه هایی که به دور از مناطق مسکونی واقع شده اند، کمتر است، افزود: این معضل در عرصه های موجود درپیرامون جاده ها، روستاها و شهرهای در مسیر بسیار حاد است، و به نوعی به یک معضل فراگیر در کل کشور بویژه در سواحل رودخانه ها و دشت ها تبدیل شده ولی هنوز اقدام سازمان یافته ای برای رفع آن انجام نشده است.
7403/ 6133/ خبرنگار- محسن آقاگلی **انتشار دهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.