به گزارش ایرنا، آیت الله عباس کعبی روز پنجشنبه در همایش «جایگاه مذاکره با دشمن در سیره اهل بیت(ع)» در سالن اجتماعات موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) قم اظهار داشت: برای مذاکره گروه 1+5 با ایران اسلامی در شرایط حاضر نه به لحاظ ماهیت و نه از جنبه کلامی، فقهی و تاریخی نمی توان شاهد یا مثالی را برای تطابق آن با سیره اهل بیت(ع) آورد.
وی با بیان اینکه دشمنان به 2 دسته بیرونی و درونی تقسیم بندی می شوند، افزود: دشمن بیرونی خود نیز به 2 دسته تقسیم می شود که دشمن اصلی و شماره یک و دشمنان فرعی از جمله آن است.
وی افزود: در دوران صدر اسلام بغات یا کسانی که بر علیه حاکم اسلامی پیامبر(ص) و امام معصوم(ع) بغی یا تبهکاری و فساد کردند، نمونه بارز دشمنان بیرونی بودند که معاویه یکی از آنهاست.
آیت الله کعبی افزود: در برابر این دشمنان جهاد و مبارزه واجب است و مذاکره با آنها نیز نه برای امتیاز دادن بلکه برای تمکین کردن آنها به حکم امام باید صورت بگیرد، چراکه اگر به آنها امتیاز داده شود، نظام مسلمانان مختل می شود.
وی با بیان این که در متون و سیره اهل بیت(ع)، مذاکره با دشمن بیشتر با هدف هدایتگری، افشاگری، انذار، تقیه و دور کردن شر و خطر از جامعه اسلامی انجام پذیرفته است، افزود: آنچه که بیش از هر چیز در سیره اهل بیت شاهد هستیم مبارزه آنها با بغات است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که واژه مذاکره در اصطلاح حقوقی و سیاسی امروز عمدتا اقدامی بین کشورهاست، افزود: مذاکره به عنوان یک روش مسالمت آمیز برای حل اختلاف ها یا میانجیگری یا حکمیت و سازش براساس نظر کارشناسان یا قضاوت بین المللی مطرح است، هر چند بحث حکمیت در سیره اهل بیت با معنای حقوقی و سیاسی کنونی آن تفاوت های زیادی وجود دارد.
آیت الله کعبی گفت: آنچه که در سیره اهل بیت به ویژه امیرالمومنین(ع) دیده می شود و در جلد 33 بحارالانوار نیز به آن اشاره شده مکاتبات است که البته ماهیت مذاکره ندارد بلکه ماهیت آن بیشتر تبیین حقانیت اسلام در برابر کینه توزی های معاویه و افشاگری در مورد بنی امیه است.
وی با بیان این که دشمن اصلی در تاریخ اسلام با شرایط امروز قابل مقایسه و تطبیق است، افزود: مشرکان قریش، یهود و هم پیمانان قریش، قبایل مشرک اطراف مکه و منافقان به ترتیب از مهمترین دشمنان پیامبر(ص) به شمار می آمدند.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم دشمن اصلی امروز نظام اسلامی را با مشرکان قریش به عنوان دشمن شماره یک پیامبر مقایسه کنیم، این دشمن طاغوت بزرگ آمریکاست، چون مخالف نظام است و از آغاز پیروزی انقلاب همواره برای براندازی نظام به شگردهای مختلف توطئه گری کرده و حضرت امام اسم آن را شیطان بزرگ و رهبر معظم انقلاب نیز از آن به عنوان طاغوت اکبر تعبیر نمودند.
وی افزود: ما به هیچ وجه نمی توانیم بگوییم مذاکره با آمریکا خوب یا بد است بلکه باید ببینیم مصالح اسلام چه اقتضا می کند، که تشخیص آن با ولی امر مسلمین است.
آیت الله کعبی خاطرنشان کرد: چیزی که ما در مذاکره با آمریکایی ها می بینیم این است که آنها مذاکره را پلی برای نفوذ و تحمیل اراده به منظوراستحاله نظام و در نهایت پیگیری اهداف محقق نشده خود از طریق تهدید نظامی و محاصره اقتصادی می دانند، که البته با هوشمندی، فراست، تبیین و روشنگری رهبر معظم انقلاب همه برنامه ها و راهبردهای آمریکا در مقابله با نظام اسلامی به شکست منجر شده است.
وی ادامه داد: آنها نتوانستند هیچ یک از طرح های خود را بر علیه نظام به طور موفقیت آمیز اجرایی کنند، از این رو برجام یک تجربه در نحوه تعامل با دشمن محسوب می شود و ما نباید در برابر دشمن اصلی و طاغوت اکبر ساده اندیشی کنیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری با تبیین انواع مذاکره از نظر حقوق سیاسی، اضافه کرد: مذاکره برد برد نخستین نوع مذاکره است که هدف از آن ارایه راه حل میانه و تامین مصلحت طرفین است و ما با طاغوت اکبر نمی توانیم مذاکره های برد برد داشته باشیم چون لازمه آن کوتاه آمدن از همه مبانی، باورها و ارزش های اسلامی و به تعبیر قرآنی ادهام و سازش است، و آمریکا نیز همین را می خواهد.
وی هم چنین نوع دوم مذاکره را برد شکست عنوان کرد و افزود: در این شکل از مذاکره هدف پیروزی کشور قدرتمند در هنگام درگیری و تحمیل خواسته ها است، دقیقا همین هدفی که آمریکا از مذاکره با نظام اسلامی دنبال می کند.
آیت الله کعبی اذعان داشت: آمریکا که احساس اقتدار و قدرت پوشالی دارد، از تحریم به عنوان ابزاری برای تحمیل خواسته های خود به ایران استفاده می کند، به همین علت در چنین مواردی طبق روایتی از امام جواد(ع) سوء ظن و بدگمانی نسبت به دشمن نشانه هوشمندی است.
عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: مذاکره نوع سوم شناخت توانمندی های طرف مقابل و مذاکره نوع چهارم نیز پرهیز از حالت جنگ و نوع پنجم و ششم نیز تاثیرگذاری بر طرف سوم و هم چنین مذاکره به وسیله طرف واسطه است و هدف برخی از مذاکره ها نیز عادی سازی روابط یا تغییر اوضاع یا ایجاد وضعیت جدید یا تاثیرهای دیگر است.
وی گفت: آمریکایی ها اعلام می کنند که هدف از مذاکره آنها با نظام تنویر افکار ملت ایران برای تغییر نظام اسلامی است و این چیز خطرناکی است و به همین علت زمان پایان برجام و عادی شدن اوضاع به لحاظ هسته ای را 12 سال، 15 سال و در برخی برنامه ها بین 20 تا 25 سال در نظر گرفتند تا نظام اسلامی دچار فرسایش شود.
آیت الله کعبی گفت: طراحی و نقشه آمریکایی ها در مذاکره با ایران این است که در حقیقت اگر نمی توانند نظام را از بین ببرند یک جمهوری اسلامی بدلی که به دنبال تامین منافع غرب و آمریکاست را بسازند.
وی گفت: در این نوع مذاکره ها که در واقع پایاپای هم نیست، نمی توانیم یک شاهد تاریخی از سیره اهل بیت و سیره و نهضت امام حسین(ع) که برخی ها به آن تمسک می کنند، بیاوریم؛ از این رو به جای تمسک جستن به مسائل مربوط به صلح با دشمن، باید آیه های سوره برائت را تلاوت کنیم، که خداوند در آن فرموده مشرکان اهل عهد نیستند و به آسانی پیمان شکنی می کنند.
7403 / 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.