به گزارش ایرنا، وی روز یکشنبه در دیدار مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم و اعضای ستاد کنگره استانی تاریخ معماری و شهرسازی تصریح کرد: مدیران هر شهر بر اساس نوع نگاه و فلسفه خود اقدام به شهرسازی کرده اند از این رو باید تاریخ مدونی تهیه شود و در آن علت نامگذاری خیابان ها، علت حضور امامزادگان در شهر مقدس قم و وقایع تاریخی پرداخته شود.
وی افزود: هر بخش شهر قم واقعه تاریخی نهفته ای دارد که باید ریشه یابی و برای مردم معرفی شود تا نسل جدید بتوانند با میراث گذشتگان ارتباط برقرار کنند و در حفظ آن کوشا باشند.
استاد برجسته حوزه علمیه با بیان این که ساختمان سازی ها ارتباط مستقیم با فرهنگ افراد دارد گفت: در خیلی از کشورهای اروپایی به حفظ بناهای تاریخی می پردازند و با مقاوم سازی از آن استفاده می کنند در حالی که به آسانی شاهد تخریب بناهای تاریخی و ساخت بناهای جدید در کشور هستیم.
وی ادامه داد: تاریخ با نگاه فلسفی در معماری و شهرسازی حس تکامل و ترقی را در ملت ها ایجاد می کند به گونه ای که برخی از نمادهای تاریخی بیانگر قدرت های گذشتگان و عدالت خواهی آنان است.
آیت الله گرامی با اشاره به این که در استان قم بیش از 400 امامزاده دفن شده اند گفت: این امر نشانگر تاریخ شیعی در شهر مقدس قم است که باید در مکان ورودی این امامزادگان تابلوهایی جهت معرفی آنان به مردم نصب شود.
وی به برگزاری کنگره تاریخ معماری و شهرسازی اشاره و ابراز امیدواری کرد: کنگره در حفظ و احیای بناهای تاریخی اقدام کند و دولت یازدهم در این حوزه بتواند خدماتی ارایه کند.
کنگره استانی تاریخ معماری و شهرسازی، 30 دی ماه جاری در تالار مرکزی شهر قم برگزار می شود.
/8138/ 1175 خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.