به گزارش روز شنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی؛ سید احمد برآبادی افزود: آبگیری آب انبارها همه ساله از اوایل دی ماه در شب های سرد زمستان انجام می شود.
وی توضیح داد: در این ارتباط گروهی از مردم که این سنت حسنه را از پدرشان به ارث برده اند و به «میرآب » معروف هستند، اقدام به انجام آبگیری آب انبارها می کنند.
وی گفت: در سرایان هنوز بسیاری از آب انبارهای قدیمی بر خلاف آسیاب های آبی در گوشه و کنار شهر بر جای مانده است و این سازه های با شکوه و هنرمندانه هنوز هم کارکرد خود را در این شهرستان از دست نداده اند.
وی ادامه داد: آب انبار یک مکان مردمی و مورد استفاده همگان است و افراد با همکاری یکدیگر، آبی را که از سال گذشته در آن باقی مانده و گل و لایی که کف مخزن آب انبار انباشته شده است را تخلیه می کنند.
برآبادی یادآور شد: در سابق مخازن با استفاده از نیروی حیوان و چرخ و هم اکنون به وسیله پمپ برقی تخلیه می شود.
این مسئول بیان کرد: مخزن آب انبار دارای یک شیر تخلیه است که حدود 60 سانتی متر بالاتر از کف نصب شده است اما در کف آن هم یک لوله سفالی به نام «تن بوشه» (لوله سفالی برای انتقال فاضلاب) وجود دارد که برای تخلیه آب باقی مانده اس و گل و لای آن استفاده می شود.
به گفته وی افرادی که برای تمیز کردن داخل مخزن انتخاب می شوند از طریق پنجره منتهی به مخزن به داخل آن می روند و ورود به این مخزن عمیق با طناب میسر است .
برآبادی در ادامه گفت: این رسم و آیین ششم دی ماه 95 در فهرست آثار معنوی کشور(ناملموس) به ثبت رسید.
از حدود 2هزار و 200اثر شناسایی شده فرهنگی، تاریخی و طبیعی خراسان جنوبی تاکنون حدود 800اثر برای محافظت و نگهداری در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.
2047*خبرنگار و انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.