بیژن قریب زاده، شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: به طور معمول لایروبی آب انبارها از آبان ماه شروع می شود و تا اواخر دی ماه ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه یک میلیارد ریال برای لایروبی آب انبارهای شهرستان خنج در نظر گرفته شده است، بیان کرد: هزینه لایروبی هر آب انبار به طور میانگین 50 میلیون ریال است و تا کنون بیش از 500 میلیون ریال از محل کمک های مردمی و اعتبارات اداره اوقاف و امور خیریه این شهرستان برای انجام این کار هزینه شده است
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خنج گفت: مقرر شده تا پایان دی ماه جاری 200 آب انبار در این شهرستان برای آبگیری مجدد، لایروبی شود.
وی با اشاره به اینکه هر آب انبار به طور متوسط گنجایش ذخیره سه هزار متر مکعب آب در هر بارندگی را دارد، اظهار داشت: آب انبارها، موقوفه هایی عام هستند که هنوز بعداز قرن ها تنها منبع ذخیره آب آشامیدنی مورد نیاز مردم مناطق جنوبی فارس به شمار می آیند.
قریب زاده افزود: لایروبی همه ساله آب انبارها در فصل پاییز و زمستان از جمله اموری است که مردم نسبت به انجام آن اهتمام می ورزند و بنا بر باوری کهن، مردم پاکسازی آب انبارها و تخلیه رسوب های آن را در زمره بهترین کارهای خیر می دانند.
به گفته وی، حراست از آب انبارها، کانال های آب باز و زیرزمینی، علاوه بر تامین آب این شهرستان، گامی موثر در رفع خشکسالی این منطقه خواهد بود.
هوشنگ شریفی، سرپرست گروه لایروبی آب انبارهای خنج نیز بیان کرد: سه گروه جداگانه و در مجموع 50 نفر با استفاده از وسایل لایروبی این کار را انجام می دهند.
امام جمعه اهل سنت خنج نیز اظهار داشت: باوجودی که باتلاش دولت، آب مورد نیاز این شهرستان از سد سلمان تامین می شود لیکن هنوز شمار زیادی از مردم خنج و به ویژه ساکنان مناطق روستایی از آب انبارها استفاده می کنند.
شیخ عبدالصمد ابونجمی، افزود: با توجه به اهمیت وجود آب انبارها در این شهرستان، حفظ و نگهداری آنها بسیار حائز اهمیت است و ضروری است آب انبارهای جدیدی نیز در این منطقه ساخته شود.
شهرستان گرمسیری خنج در فاصله 265 کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است.
7367 /6118
خبرنگار: عبدالله اعظمی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.