بهمن نقیبی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش بینی می شود تا پایان سال جاری 6 هزار قلاده سگ علیه بیماری هاری در استان واکسینه شوند.
وی اظهار کرد: این عملیات در راستای مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام در یک برنامه زمان بندی شده صورت می گیرد.
به گفته وی اداره کل دامپزشکی به عنوان متولی مبارزه با بیماری های مشترک قابل انتقال از دام به انسان، هر ساله اقدام به واکسیناسیون رایگان و قلاده گذاری سگ های صاحب دار می کند و این در حالی است که عملیات واکسیناسیون علیه بیماری هیپاتیت،هاری و نمونه برداری در سگ های خاص که تحت نظارت بخش خصوصی است نیز صورت می گیرد.
نقیبی تصریح کرد: عامل این بیماری ویروسی بوده و سگ سانان یکی از مستعدترین و حساس ترین دام ها به آلودگی و انتقال آن به سایر حیوانات است.
نقیبی اظهارکرد: اصلی ترین راه سرایت هاری، گاز گرفتن به وسیله حیوان مبتلا به بیماری است که از مهم ترین علائم آن تب و لرز،خستگی،سردرد،درد عضلانی،بی اشتهایی،تهوع و استفراغ،سرگیجه،سرفه خشک و تنگی نفس است.
نقیبی افزود: هاری یک بیماری کشنده است که توسط ویروسی که به سیستم عصبی حمله می کند ایجاد می شود و این ویروس در بزاق پنهان شده و معمولا توسط گازگرفتن حیوان آلوده به فرد سالم منتقل می شود و هنگامی که علائم بیماری هاری ظاهر شوند، در اکثر موارد کشنده خواهد بود.
وی یادآور شد: در سال‌های اخیر در میان حیوانات خانگی،گربه‌ها بیشترین آلودگی را به ویروس هاری داشته‌اند و آن به این دلیل است که صاحبان گربه‌هایی که با محیط بیرون در ارتباط هستند آن‌ها را در برابر بیماری هاری واکسینه نمی‌ کنند.
این مسئول در پایان گفت: در صورت تماس یا گاز گرفته شدن توسط حیوان مشکوک به هاری، شستشو، تزریق واکسن و سرم ضد هاری و مراجعه به نزدیک ترین مرکز بهداشتی درمانی الزامی است.
7390*3013
خبرنگار: گیتی سیمیاری**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.