به گزارش ایرنا، عارف نوروزی روز چهارشنبه در هفتمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قزوین که با حضور استاندار و جمعی از مسئولان در استانداری برگزار شد،افزود: در مجموع یک هزار کلاس درس با ظرفیت پذیرش 145 هزار دانش آموز در پنج هزار و 850 کلاس توسط این بنیاد در کشور ساخته می شود.
وی با اشاره به فلسفه‌ شکل‌گیری بنیاد برکت،گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) اساسا در اجرای منویات مقام معظم رهبری، این بنیاد را به منظور محرومیت‌زدایی و توسعه‌ مناطق کم‌برخوردار و محروم ایجاد کرد.
نوروزی اظهار داشت: سیاست راهبردی اقتصاد مقاومتی که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، در تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌های توانمندسازی اقتصادی بنیاد برکت به‌طور جدی مورد توجه قرار دارد.
این مسئول گفت: بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تلاش دارد با مشارکت در طرح‌های اقتصادی مناطق محروم کشور، به توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی این مناطق کمک کند.
نوروزی اضافه کرد: بنیاد برکت براساس تلفیقی از منابع اطلاعاتی 10 سازمان و نهاد دولتی و غیردولتی فعال در زمینه‌ محرومیت‌زدایی در کشور اقدام به تدوین یک سیستم جامع تلفیقی و کامل در شناسایی مناطق محروم کرده است و نگاه بنیاد برکت در مشارکت با کارآفرینان به گونه‌ای است که در فرآیند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری بر عدم تصدی‌گری و عدم ماندگاری تاکید دارد و با تعامل سازنده بر انتقال تجربه و دانش خود به آن‌ها توجه می کند.
این مسئول تاکید کرد: حاصل این هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی، مشارکت موثر بنیاد برکت در 310 طرح توانمندسازی اقتصادی در محروم‌ترین مناطق کشور با ایجاد فرصت شغلی برای 195 هزار نفر به‌شکل مستقیم و غیرمستقیم است.
وی اظهار داشت: براساس این تفاهم‌نامه، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در مناطق محروم در زمینه‌ ایجاد و حفظ اشتغال، توسعه‌ کارآفرینی و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بالغ بر سه هزار و 100 میلیارد ریال (هر استان به‌طور میانگین 100 میلیارد ریال) از طریق اعطای تسهیلات، سرمایه‌گذاری خواهد کرد.
به گفته‌ مدیرعامل بنیاد برکت، این بنیاد تاکنون برای اجرای 310 طرح توانمندسازی اقتصادی با حجم کل سرمایه‌گذاری 56 هزار و 275 میلیارد ریال مشارکت کرده و زمینه ایجاد اشتغال برای بیش از 195 هزار نفر از مردم مناطق محروم و کم‌برخوردار کشور را فراهم کرده است.
وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی، اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی سه ویژگی مهم فعالیت‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) است، ادامه داد: بر این اساس، انجام فعالیت‌های اقتصادی که ریشه در تامین نیازهای روزمره مردم دارد، با مشارکت مردم انجام شود و به قوام اقتصاد ملی کمک کند در اولویت قرار گرفته است.
نوروزی تاکید کرد: از طرفی فعالیت‌های اقتصادی باید از حیث درآمدزایی و برون‌گرایی هم حائز اهمیت باشد.
این مسئول با بیان اینکه هدف ما اشتغال زایی است، تصریح کرد: یکی از بزرگترین اهداف ما در راستای فعالیت های اقتصادی اشتغالزایی در مناطق محروم است زیرا به لحاظ این که اشتغال در نقاط مرزی و محروم نادیده گرفته شده است به این ترتیب از مهاجرت نیروهای کارآمد استان ها با ایجاد شغل ها در آن نقاط جلوگیری می کنیم تا بتوانیم ظرفیت های نیروی انسانی در این نقاط به بالندگی و باروری برسانیم.
وی گفت: بنیاد برکت هم‌اکنون علاوه بر آنکه با توسعه‌ طرح‌های توانمندسازی اقتصادی در جهت رفع نیازهای داخلی گام بر می‌دارد به خصوص در نقاط شرقی و غربی کشور به دنبال ساماندهی طرح‌های تولیدی و اقتصادی است تا بتوان محصولات مازاد بر نیاز داخل را به کشورهای منطقه و همجوار صادرات کرد.
مدیرعامل بنیاد برکت با اشاره به فعالیت‌های توانمندسازی اقتصادی بنیاد برکت،تصریح کرد: براین اساس، هم‌اکنون فعالیت‌های اقتصادی قابل توجهی در این زمینه در مناطق محروم استان‌هایی مرزی شکل گرفته است.

**21 هزار و 500 مسکن ایمن در مناطق محروم کشور ساخته می شود
مدیرعامل بنیاد برکت همچنین گفت: از جمله اقداماتی که ما در استان‌های مرزی نظیر کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و غیره در دستور کار خود قرار دادیم، احداث 21 هزار و 500 واحد مسکونی برای محرومین این مناطق است که این اقدام با کمک و همراهی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال انجام می باشد.
نوروزی در مورد زمان واگذاری این واحدهای مسکونی نیز گفت: تاکنون از این تعداد چهار هزار و 200 واحد به متقاضیان واگذار شده و سایر واحدهای باقی‌مانده نیز ظرف 2 سال آینده تکمیل شده و در اختیار افراد واجد شرایط قرار خواهند گرفت.
وی با اشاره به به قرارداد ساخت 830 باب مسجد، حسینیه، دارالقران، حوزه علمیه و خانه‌ عالم توسط بنیاد برکت اشاره کرد و گفت: از این تعداد تاکنون ساخت 605 واحد از جمله 450 مسجد، 25 حوزه‌ علمیه و دارالقرآن و 130 خانه‌ عالم به اتمام رسیده است.
نوروزی، اجرای یکهزار و 296 طرح زیربنایی نظیر آب‌رسانی، برق‌رسانی، پل‌سازی با صرف اعتبار هفت هزار و 30 میلیارد ریال را از دیگر اقدام های این بنیاد دانست و گفت: در حوزه‌ سلامت نیز مجری ساخت 12 بیمارستان با ظرفیت 2 هزار تخت با حجم سرمایه گذاری چهار هزار و 100 میلیارد ریال در 10 شهر محروم هستیم و قرارداد ساخت 2 مرکز جامع سرطان سطح سه را نیز در دستور کار داریم.
وی ادامه داد: 30 پروژه خدمات سلامت الکترونیک از جمله تخت های هوشمند و آمبولانس های الکترونیک در مرحله اجرا قرار دارند به گونه ای که پزشک متخصص می تواند از هزاران کیلومتر آن طرف تر بیمار و تکنسینی را که در آمبولانس الکترونیک مستقر در مناطق محروم قرار دارد هدایت کند.
مدیرعامل بنیاد برکت با بیان اینکه سرمایه‌گذاری انجام‌شده‌ بنیاد در مناطق محروم کشور تا پایان خرداد ماه امسال، 76 هزار و 820 میلیارد ریال بوده است، گفت: این میزان سرمایه‌گذاری، صرف اجرای 25هزار و 55 پروژه‌ محرومیت‌زدایی و توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی در این مناطق شده است.

**مشارکت چهار هزار میلیارد ریالی بنیاد برکت در طرح های عمرانی، صنعتی و کشاورزی قزوین
مدیرعامل بنیاد برکت از مشارکت چهار هزار میلیارد ریالی بنیاد برکت در پروژه‌های عمرانی، صنعتی و کشاورزی قزوین خبر داد و گفـت: این مشارکت ها شامل اجرای 31طرح در بخش های مختلف شامل 13مدرسه با 101 کلاس درس، ساخت 2 مسجد، احداث سه خانه عالم و انجام خدمات بیمه ای در 11 روستا و تحت پوشش قرار دادن یک هزار و 46 نفر و ارایه خدمات بیمه ای و مالی به 475 یتیم بوده است.
وی تاکید کرد: بنیاد علاوه بر تمام اقدامات ذکر شده، 32 میلیارد ریال نیز تسهیلات قرض‌الحسنه به مردم نیازمند استان پرداخت کرده و توانسته از این طریق از مشکلات آنها گره‌گشایی کند.
به گفته وی همچنین اجرای طرح های اقتصادی که در گروه اقتصادی تدبیر بوده که در قالب 6 طرح اجرا شده است.
نوروزی ادامه داد: همچنین شرکت البرز دارو با 2 هزار و 850 میلیارد ریال سرمایه گذاری که زمینه اشتغال 2 هزار و 235 نفر را فراهم کرده است از دیگر طرح های بنیاد برکت در استان قزوین می باشد.
مدیرعامل بنیاد برکت یاد آور شد: تمامی مشارکت های اقتصادی که از سوی بنیاد برکت صورت می گیرد مبنای اسلامی دارد و ما نزدیک به سه تا پنج سال بعد از فعالیت در کنار کارآفرینان هستیم تا بتوانیم تجربه ها و کمک های خود را به آنها بدهیم تا پروژه ها ثمربخش شوند.
وی در پایان گفت: فعالیت های ما با تکیه بر نیازهای منطقه و هر استان صورت می گیرد.
7389*3013
خبرنگار : نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.